Surer over Red Bull-achtervleugel: 'Er is geen sprake van vals spel' Formule 1
Formule 1

Surer over Red Bull-achtervleugel: 'Er is geen sprake van vals spel'

Surer over Red Bull-achtervleugel: 'Er is geen sprake van vals spel'

Volgens voormalig Formule 1-coureur Marc Surer is alle ophef rondom de achtervleugel van Red Bull Racing nergens voor nodig. Het onderdeel is volgens de Zwitser legaal, de Oostenrijkse renstal heeft simpelweg goed gebruik gemaakt van de reglementen. Dat is niet illegaal en daar zou ook geen straf op moeten staan. Dat Toto Wolff een protest in wil dienen in Baku snapt Surer goed, maar hij denkt niet dat het wat uit gaat halen.

'Er wordt niet gesjoemeld, ze maken gewoon handig gebruik van de regels', zo kijkt Surer naar de discussie rondom het Red Bull-onderdeel. De achtervleugel lijkt op hoge snelheden ietwat te bewegen. Door het relatief flexibele onderdeel wint de renstal uit Milton Keynes op het lange rechte stuk tijd. 'Het is toegestaan dat die vleugel buigzaam is en totaal niet vreemd. Zo'n vleugel hoeft niet 100 procent stijf te staan', beargumenteert de voormalig Ensign-coureur tegenover Motorsport-Total.

Het onderdeel zou wel illegaal zijn wanneer de achtervleugel via een mechanisme bewust horizontaler geplaatst zou worden op het rechte stuk, zonder dat dit middels het DRS-systeem is. Gebeurt dit op natuurlijke wijze, door de luchtdruk dus, dan is dit een gevolg van een maas in de wet. 'Red Bull heeft geen mechanisme dat de vleugel bewust vlakker maakt', weet Surer, waarmee hij dus aangeeft dat er niets mis is met het huidige model van het team van Max Verstappen.

'In dat opzicht is er dus geen sprake van vals spel. Je kan iemand niet straffen voor het handig interpreteren van de regelgeving', stelt hij. Daarom heeft de FIA ook ingegrepen middels het verscherpen van de tests rondom het onderdeel. Het zou vreemd zijn als ze diverse teams zouden straffen voor het naleven van de testreglementen zoals deze momenteel aangegeven zijn. Het feit dat deze tests niet voldoen in perspectief van het reglementenboek is in essentie een probleem van de FIA.

Wolff wil protesteren tegen Red Bull in Baku

Mercedes-teambaas Wolff heeft aangegeven dat hij een formeel protest in zal dienen tegen Red Bull wanneer de Oostenrijkse renstal in Baku nog steeds voor de dag komt met de achtervleugel die ze vanaf de Franse Grand Prix aan moeten passen. 'Ik weet niet wat een protest tegen Red Bull uit gaat halen, ze hebben niets illegaals gedaan', verzekert Surer. Mocht de Oostenrijker besluiten om naar de stewards te stappen dan is de kans van slagen niet groot.

Wel weet Surer waarom Mercedes erop gebrand is om het onderdeel aan te kaarten tijdens de race op het straatcircuit. Zoals Mark Hughes eerder al aangaf, is Baku City Circuit een circuit met extreme eigenschappen in de sectoren. Zo is sector 2 een extreem bochtig stuk waar veel downforce nodig is, maar bestaat sector 3 voornamelijk uit een lang recht stuk, waar een afstelling voor minimale downforce zeer voordelig is.

'Op het lange rechte stuk moeten ze er veel voordeel uit kunnen halen want je kan in de bochten sectoren daardoor met iets meer downforce rijden', zo verklaart Surer het voordeel dat Red Bull uit de 'flexi-wing' kan halen in Baku. Mocht Mercedes het aankaarten dan kunnen ze dit tot vlak na de kwalificatie doen. Doet Mercedes dit niet dan komt Red Bull zondag aanstaande gewoon in actie met het controversiële onderdeel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws