Technisch directeur F1: 'In 2021 willen we dit verhogen om zo naar de volle 100% te kruipen' Formule 1
Formule 1

Technisch directeur F1: 'In 2021 willen we dit verhogen om zo naar de volle 100% te kruipen'

Technisch directeur F1: 'In 2021 willen we dit verhogen om zo naar de volle 100% te kruipen'

Een deel van Formula 1's ambitieuze duurzaamheidsstrategie heeft te maken met de brandstof die gebruikt wordt. In 2030 wil de sport carbon-neutraal zijn. Om dit te bereiken zal de Formule 1 op een gegeven moment over moeten stappen op biobrandstof. Hoe werkt dat?

De technisch directeur van de Formule 1, Pat Symonds, licht toe wat dit precies inhoudt: 'Biobrandstof is een woord dat veel gebruikt wordt, dus we refereren er liever naar als 'geavanceerde duurzame brandstof'. Er zijn drie generaties. De eerste generatie biobrandstof is veelal gemaakt van voedselresten. Dit is echter niet duurzaam en roept ethische kwesties op.'

'De tweede generatie biobrandstof bestaat uit gebruik van voedselresten (denk aan het omhulsel van een maïskolf) en biomassa, zoals houtsnippers en andere producten uit industriële sectoren. Als laatste hebben we de derde generatie biobrandstof - ook wel e-brandstof genaamd. Zonder te veel in detail te treden over de chemische samenstelling, dit is een geavanceerdere brandstof', vervolgt Symonds volgens F1.

Derde generatie brandstof is F1-materiaal

Die derde generatie zou bruikbaar kunnen zijn binnen de sport: 'Het wordt ook wel 'drop-in' brandstof genoemd omdat je het zonder grote aanpassingen te maken in vrijwel elke motor kan verbranden. Voor een krachtbron die normaliter op ethanol-rijke brandstof draait, moeten biobrandstoffen doorgaans aangepast worden.'

'Er wordt al biobrandstof gebruikt in de Formule 1, maar het huidige mengsel hoeft maar voor 5.75% uit biobrandstof te bestaan. In 2021 willen we dit verhogen naar 10% om zo langzamerhand naar de volle 100% te kruipen', vervolgt de Brit, die een vinger in de pap heeft binnen de technische aspecten van de Formule 1.

Hybride systeem als voorbeeld

Om toe te lichten hoe de F1 een product aantrekkelijker maakt, neemt Symonds de hybride-krachtbron als voorbeeld: 'Wij hebben laten zien wat er mogelijk is met een hybride systeem en ik denk dat we met nieuwe technologieën hetzelfde kunnen bereiken. Hopelijk kunnen wij het voorbeeld geven en laten zien dat alternatieve brandstoffen een goede optie zijn.'

'Het pad is nog niet volledig duidelijk, maar samen met de FIA en de motorfabrikanten zijn we op zoek naar een weg. Het zal niet makkelijk zijn, maar alle vernieuwing vergt creativiteit, doorzettingsvermogen en een wil om te veranderen. Als we dit kunnen doen denk ik dat wij wereldwijd een verschil kunnen maken. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws