AlphaTauri heeft nog niet kunnen profiteren van de sterke kanten van de AT02 en het is de vraag of het dat dit seizoen nog zal kunnen doen, zegt teambaas Franz Tost. Het team heeft al een groot deel van zijn staf op de ontwikkeling van de 2022-auto gezet. Toch is de hoop in het 2021-project nog niet volledig verloren.
In gesprek met Auto, Motor und Sport beoordeelt Tost de tot nu toe tegenvallende seizoenstart van AlphaTauri. 'We hebben dit jaar een hele goede auto, maar om verschillende redenen konden we er niet van profiteren. Sommige fouten zijn gemaakt in het operationele gebied. In Portimão hadden we bijvoorbeeld een fout gemaakt met de afstelling van de auto. Er zijn daarnaast een aantal ongelukken gebeurd.'
Desondanks zou het team tot nu toe 'acceptabel' werk hebben geleverd. De ontwikkelingsdoelen in de winter zijn bereikt, maar goede resultaten blijven uit. 'In de Formule 1 is er altijd een stap verder, tevredenheid is nooit gegarandeerd. Ik zou niet zeggen dat we het heel goed hebben gedaan, maar het werkt. De auto heeft nog steeds last van onderstuur in de langzame bochten. Er mist stabiliteit die nodig is om te draaien en vroeg op het gas te kunnen gaan.'
Focus op 2022
AlphaTauri is, mede vanwege de zwakke plekken, nog niet volledig overgestapt op de ontwikkeling van de 2022-auto. Het team houdt tot dusver een zestig procent-windtunnelmodel aan, wat inhoudt dat correlaties deels worden getest op het circuit. Daarmee wil het mogelijke windtunnelproblemen ontwijken. 'Het is belangrijk om dit te doen, zodat we al conclusies kunnen trekken over het 2022-seizoen', bevestigt Tost.
Toch zal AlphaTauri zijn best doen om nog het maximale uit dit seizoen te halen. Volgens Tost zou het daarvoor grotendeels afhankelijk zijn van de prestaties van concurrenten Ferrari en McLaren. De teambaas is eveneens teleurgesteld dat Honda na afloop van dit seizoen vertrekt uit de Formule 1. 'Ze hebben echt een geweldig niveau bereikt. Als ze zich zouden blijven concentreren, denk ik dat de motor vroeg of laat Mercedes zou hebben ingehaald.'
Eén ding is zeker en dat is dat AlphaTauri volgend jaar minstens evenveel onderdelen van Red Bull zal gebruiken als dit jaar. 'We nemen alles wat de regelgeving toestaat over van Red Bull Technologies. Dat is de transmissie, de complete achteras en vele onderdelen van de vooras. Het enige wat verandert, is dat het voor ons een stuk duurder zal zijn omdat we nieuwe onderdelen inkopen. Voorheen gebruikten we altijd onderdelen van het vorige model.'
Tost wil baangrenzen negeren
De afgelopen weken hebben veel teambazen en coureurs zich gemengd in de discussie over baangrenzen. De meesten willen consistentere handhaving van de regels zien. Tost gooit het over een iets andere boeg. Zijn oplossing is om alleen in te grijpen wanneer het overduidelijk is dat een coureur voordeel haalt uit het overschrijden van de limieten.
'Ik zou het negeren. Als iemand een voordeel behaalt doordat hij off-track inhaalt, is dat onaanvaardbaar. In andere gevallen zou ik afzien van straffen. Het komt vaker voor dat iemand tijd verliest omdat hij de baangrenzen overschrijdt. Dat irriteert het publiek. Max Verstappen verloor bijvoorbeeld zijn poleposition-tijd in Portugal vanwege zijwind. Hij kwam buiten de grenzen terecht, maar verloor er tijd en snelheid door. Er zijn maar weinig bochten waar de coureur iets kan winnen, dus wat maakt het uit?'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties