Sinds de Grand Prix van Italië 2025 doet Red Bull Racing weer mee voor overwinningen. Gedurende dit seizoen was de bolide met vlagen snel, maar niet consistent. Inmiddels heeft de Oostenrijkse renstal het operationele window waarin de Red Bull werkt vergroot, waardoor het lijkt of de auto net zo snel is als de McLaren. In drie van de afgelopen vier races heeft Red Bull upgrades meegebracht die Max Verstappen in de slot van het jaar nog de wereldtitel op moeten leveren, te beginnen met een serieuze reeks verbeteringen voor Monza.
Terwijl de klok tikt richting het revolutionaire reglement van 2026, staan de Formule 1-teams voor een cruciale strategische beslissing: wanneer verschuif je de volledige ontwikkelingsfocus naar de auto van volgend jaar? McLaren koos er, na het opbouwen van hun aanzienlijke voorsprong, al vroeg voor om de focus grotendeels te verleggen naar de auto van de toekomst. Zak Brown en consorten hadden wellicht het idee dat de opgebouwde buffer groot genoeg zou zijn om Oscar Piastri of Lando Norris de wereldtitel te bezorgen, zelfs met een minder agressief ontwikkelingsprogramma.
Red Bull Racing nam daarentegen een agressieve en onconventionele beslissing. Zij blijven tot het einde van 2025 doorontwikkelen. Deze alles-of-niets-strategie heeft de verhoudingen in het veld significant veranderd in de afgelopen wedstrijden. De inhaalrace van Verstappen, die zijn achterstand op Piastri tot slechts 40 punten heeft teruggebracht, toont aan dat de buffer die McLaren dacht te hebben weleens te klein zou kunnen zijn. De vraag is nu niet langer óf Red Bull het gat dichtrijdt, maar of de resterende races volstaan voor Verstappen om de leiding te pakken.
Het zou namelijk kunnen zijn dat het een paar keer tegenzit voor de Nederlander of dat McLaren op een of twee circuits toch nét handiger is met de afstelling. Zou men doorgaan zoals het nu gaat dan lijkt het er echter op dat alleen een seizoen dat een of twee races tekort komt, Verstappen van de wereldtitel kan houden. Piastri is uit vorm en Norris is snel, maar niet snel genoeg om Verstappen elk weekend te verslaan. Wint Verstappen alles dan is de wereldtitel een serieuze mogelijkheid op dit moment.
De upgrades van Red Bull
Red Bull heeft in de afgelopen weken met gerichte upgrades de Red Bull een stuk makkelijker te besturen gemaakt dan dat deze voorheen was. Het feit dat Yuki Tsunoda ineens ook weer wat uit het materiaal kan halen is hier bewijs van. Waar andere teams de ontwikkelingscurve bewust af laten vlakken is Red Bull in drie van de afgelopen vier wedstrijden met verbeteringen gekomen. De doelen van deze upgrades zijn om de aerodynamische stabiliteit van de bolide te vergroten net als de hoeveelheid downforce.
Red Bull had het hele jaar al een auto die goed presteerde op topsnelheid en relatief aan de McLarens in snelle bochten goed was. Denk maar eens aan Canada, waar George Russell eerste werd met Verstappen achter zich. Het zijn Mercedes en Red Bull die op dit soort circuits de dienst uitmaakten halverwege het seizoen, niet McLaren. Red Bull had alleen in trage en middelsnelle bochten nog snelheid nodig en precies daar zijn ze naar op zoek gegaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen overtuigt in Monza
Verstappen was in Monza pijlsnel. Het was de eerste keer dit seizoen dat we de viervoudig wereldkampioen weer overtuigend zagen winnen, met een flinke voorsprong. Dat had Verstappen te danken aan meerdere upgrades aan het materiaal die alleen voor Italië op de agenda stonden.
Zo introduceerde het team de gewijzigde voorvleugel om de algehele stabiliteit te vergroten. Red Bull reed, zoals elk ander team daar, met een dunne achtervleugel. De gewijzigde voorvleugel optimaliseerde het gehele aerodynamische pakket. Het resultaat was een auto die beter in balans was, waardoor de tractie én de snelheid in bochten verbeterde.
Ook kwam Red Bull met een gewijzigde vloer en vloerrand. De vloer kreeg een herzien oppervlak en de floor fences, de gekartelde randen van de vloer, werden aangepast. Daarmee genereerde de bolide ineens meer downforce vanwege een betere drukverdeling over de breedte van de auto. Het leverde Verstappen en Tsunoda stabiliteit op. Ook de rand van de vloer werd gewijzigd als tweede wijziging op basis van wat er allemaal aan de onderkant van de auto gewijzigd werd.
Een tweetal straatcircuits voor Red Bull
Na Italië volgde een tweetal straatcircuits voor Red Bull. Op beide straatcircuits achtte het team het noodzakelijk om de zeilen bij te zetten en met gewijzigde onderdelen voor de dag te komen. Op Baku City Circuit voerden ze één wijziging door, in Singapore twee. In Azerbeidzjan wisten ze te winnen, terwijl ze in Singapore met Verstappen op de tweede plek eindigden en alleen George Russell voor zich moesten dulden.
Aan de achterkant van de auto voerden ze een kleine wijziging door aan de hand van modulaire onderdelen, tussen de achtervleugel en de achterwielen in. De helling van het onderdeel, dat bij de achterwielophanging zit, wijzigde het team om lokaal meer load (druk) te genereren, terwijl de stabiliteit van de luchtstromen gelijk bleef.
In Singapore waren de updates zowel gericht op prestatieverhoging als betrouwbaarheid. Bij de voorvleugel maakte Red Bull de hellingen van de vleugelflappen steiler om meer downforce de genereren. Dit was tevens een evolutie van eerdere ontwerpen om te efficiëntie van de voorvleugel te maximaliseren. Ook verhoogde het de koelcapaciteit, in Singapore niet onverstandig, door aanpassingen te doen aan de motorkap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen in de Verenigde Staten zonder upgrades
Opvallend is dat Red Bull voor de Grand Prix van de Verenigde Staten geen nieuwe upgrades indiende bij de FIA. Dit suggereert dat het team de performance van de Red Bull die we op Circuit of the Americas gezien hebben dus bereikt heeft zonder daar nog eens extra wijzigingen voor door te hoeven voeren. Combineer dit met de woorden van Helmut Marko, die recentelijk aangaf dat er nog wat in de pijpleiding zit bij Red Bull, en het begint te dagen dat de Red Bull in de slotfase van dit jaar op elk circuit misschien wel meevecht om de overwinning. Dat zou voor Verstappens titelstrijd cruciaal zijn.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties