Het zijn Valtteri Bottas en Lewis Hamilton die na de eerste vrije training de snelste tijden neergezet hebben. Zo lijkt Mercedes na twee matige vertoningen haar vorm weer teruggevonden te hebben, terwijl beide Red Bull Racing-heren niet konden tippen aan de toptijden. Max Verstappen kwam wel in de buurt van zijn Britse titelconcurrent en bleef haken op een tiende. Daarmee lijken we wederom op een spannende tweestrijd af te stevenen in Frankrijk.
De heren waren nog geen twee minuten buiten of de eerste schade was al opgelopen. Mick Schumacher schoot van het circuit en raakte de muur licht. De jonge Duitser kon zijn weg vervolgen, maar vroeg wel te veel van de VF21. Niet veel later zagen we ook Yuki Tsunoda een pirouette maken, de Japanner worstelde vermoedelijk met te koude banden. Na deze twee incidentjes zetten de Formule 1-coureurs aan.
Het merendeel van de topcoureurs besloten de eerste stint op de harde band neer te zetten. Meteen kwam Verstappen bovendrijven, de Nederlander leek tijdens de eerste vrije training goed in zijn vel te zitten. Een lage vierendertiger was goed genoeg om titelconcurrent Hamilton na een kwartier op zes tienden achterstand te zetten. Ook Carlos Sainz, Sergio Perez en Lando Norris lieten vroeg in de sessie van zich horen, wat aangeeft dat deze teams op de hardste compound goed lijken te presteren.
De coureurs leken gedurende de openingsfase nog wel wat moeite te hebben met het Franse asfalt. Zo schoot onder meer Sebastian Vettel ook nog van het circuit af, terwijl Valtteri Bottas naar binnen geroepen werd om een voorvleugel te vervangen. De Fin stuiterde over de kerbstones, met schade als gevolg. Mercedes gaf later bij wedstrijdleider Michael Masi aan dat ze niet tevreden waren dat de kerbs bij bocht 2 zo genadeloos waren. Het zou ze honderdduizenden ponden gekost hebben.
Mercedes leidt Red Bull
Na een dikke twintig minuten werd het rustiger op het circuit. Enkele rijders maakten rustig hun ronden, terwijl het Verstappen was die bovenaan de tijdstabel te vinden was. De harde band lijkt onder de RB16B goed te werken, gezien het feit dat Mercedes op die set bijna een halve seconde van de snelheid van de Oostenrijkse renstal leek te zitten. Met nog circa de helft van de tijd op de klok besloten Verstappen en titelconcurrent Lewis Hamilton een poging te wagen op de rood omrande bandensets.
Op de zachte band wist Hamilton indruk te maken, maar Bottas eigenlijk nog meer. Hamilton verbeterde als eerste de tijd van Verstappen, Verstappen miste in zijn tegenaanval een tiende. Bottas, tevens op de zachte band, zette allebei de heren op maar liefst drie tienden afstand. Over één ronde lijkt hij in de W12 dus dusdanig veel pace gevonden te hebben dat het er voorlopig naar uit ziet dat de Fin in de kwalificatie mee kan doen om de eerste plek. Charles Leclerc, die vreesde voor een reality check in Frankrijk, zat in zijn eerste snelle getimede ronde anderhalve seconde van de tijden van Mercedes af. Zorgwekkende tekenen voor de Scuderia dus.
Verstappen was niet tevreden met het materiaal in de eerste sessie. Zo nam hij in zijn tweede stint op de zachte band eenmaal de kerbstones teveel mee, waarna hij schade aan zijn vloer vermoedde. Ook gaf hij aan dat de auto niet snel indraaide. Aan de voorkant van de bolide miste hij wendbaarheid, waarna ingenieur Gianpiero Lambiase aangaf naar de voorvleugel te kijken. Aan de voorvleugel lag het volgens de Limburger echter niet, het probleem lijkt substantiëler te zijn dan een paar clicks aan downforce aan de voorkant.
Alonso en Ricciardo sterk, Alfa Romeo in vorm
Esteban Ocon en Daniel Ricciardo deden het aardig in de ochtendsessie. P5 voor de Fransman en P6 voor de Australiër. Hoewel beide heren veel snelheid misten ten opzichte van de top, lijkt het alsof de Alpine en de McLaren op Circuit Paul Ricard naar behoren werken. Ook Tsunoda wist uiteindelijk een prima eindklassering (P10) te behalen, terwijl teamgenoot Pierre Gasly na een vliegende start wegzakte in het klassement. Op de valreep klauterde de Fransman nog terug en eindigde hij als achtste.
Het is het waard om Antonio Giovinazzi (P12) en Kimi Raikkonen (P13) nog even uit te lichten. De heren zaten ook zo'n anderhalve seconde van de snelste tijd van Bottas af, maar daarmee lijkt de Alfa Romeo het dus goed te doen. Raikkonen wist in 2019 ook al punten te scoren in de bolide van Italiaanse makelij, dus punten voor een van de mannen, of allebei, zouden er zeker in kunnen zitten in Frankrijk. Daarmee lijkt het zelfs de strijd aan te kunnen gaan met Ferrari en Aston Martin, de Italianen en de Britten hebben duidelijk werk te verrichten voordat de tweede trainingssessie van start gaat.
Hekkensluiters Haas en Williams
Achteraan het veld vinden we, in 2021 toch enigszins traditiegetrouw, Williams en Haas. Nicholas Latifi wist met een zestiende plek nog in de buurt van een twee seconden achterstand te komen, maar Roy Nissany, die inviel voor George Russell, leek echt alleen maar testminuten te maken. Ook het Haas-duo wist hij niet te passeren in de tijdstabel. Met Russell achter het stuur zou een Q2 in Frankrijk mogelijk zijn, al lijkt het niet per definitie een circuit dat het team uit Grove goed zal liggen.
Achteraan gaan Nikita Mazepin en Schumacher strijden om van de laatste plek te blijven. De Rus deed het in de eerste vrije training beter, maar dat is niet verbazend, gezien Schumacher in zijn eerste minuten crashte. Wellicht dat dat wat met het zelfvertrouwen gedaan heeft. Het is in ieder geval duidelijk dat Haas ook aankomend weekend weer achteraan moet aansluiten, hoewel met een chaotische openingsfase alles mogelijk blijft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties