Verslag VT2 | Hamilton leidt Mercedes 1-2, Verstappen worstelt naar P4 Formule 1
Formule 1

Verslag VT2 | Hamilton leidt Mercedes 1-2, Verstappen worstelt naar P4

Verslag VT2 | Hamilton leidt Mercedes 1-2, Verstappen worstelt naar P4

De vrijdag voor de Grand Prix van Saoedi-Arabië zit erop, met de tweede vrije training afgerond onder de lichten van het stratencircuit in Jeddah. In het einde van de sessie maakte de baan zijn reputatie waar; Charles Leclerc crashte hard in de laatste sector, waardoor de sessie 5 minuten voor het einde werd stopgezet. Het was Max Verstappen die vroeg de pace zette, maar de twee Mercedessen gingen ruim over hem heen in hun eerste serieuze sessies. Op zachte banden kon Verstappen geen balans vinden, waardoor zijn derde plek werd afgepakt door Pierre Gasly op zachte banden. Lewis Hamilton wist zich ook niet te verbeteren ten opzichte van de mediums, maar bleef bovenaan staan.

Net als in de eerste vrije training, was het ook in de tweede training meteen druk op de baan. Vanaf het begin van de sessie kwamen de meeste auto’s op de baan om het nieuwe stratencircuit verder te verkennen. Op Lando Norris na kwam iedereen op de baan met medium of harde banden. Het lijkt erop dat de rijders de baan verkennen voor de racecondities van zondag; VT2 wordt op dezelfde tijd verreden als de Grand Prix op zondag, en waarschijnlijk dus onder gelijke omstandigheden.

Het Jeddah Corniche Circuit is nauw, bochtig en verraderlijk, waardoor men van tevoren verwachtte dat er veel fouten gemaakt zouden worden gedurende het weekend. In dat opzicht begon de sessie echter wederom rustig, zonder crashes. Laat in de sessie spinde Nikita Mazepin, waarbij hij Hamilton flink ophield. Ook waren er veel rijdersfouten bij onder andere Valtteri Bottas, Fernando Alonso en Sergio Pérez. Met name de laatstgenoemde had een flinke remblokkade, waarbij hij rechtdoor schoot in bocht 1. Later zouden ook Pierre Gasly en Kimi Räikkönen de fout ingaan. Ook de twee titelkandidaten, Lewis Hamilton en Max Verstappen, gingen wijd tijdens de sessie.

Met nog 5 minuten te gaan crashte Charles Leclerc echter hard de muur in bij bocht 22. Hij leek de achterkant van zijn auto door een te scherpe stuurhoek te verliezen, waardoor hij de controle verloor en als passagier in de barrières eindigde. De sessie werd stopgezet voor het incident, en werd niet meer herstart door hoe laat de Monegask de muur in vloog. Leclerc kon wel probleemloos uit de auto stappen, maar werd alsnog door de medical car opgehaald.

Verstappen neemt het initatief

Verstappen nam vroeg in de sessie het initiatief door met zijn mediums meteen naar de snelste tijd te rijden. De Nederlander bleef zich constant verbeteren, en bleef dominant bovenaan de tijdenlijst staan. Zijn voornaamste concurrentie echter waren de Ferrari’s en een verrassend sterke Yuki Tsunoda. Mercedes deed namelijk pas na 20 minuten een serieuze poging om een goede rondetijd neer te zetten, waarbij ze zich meteen op P1 en P2 nestelen: Hamilton vooraan, een ruime 0,272 voor Verstappen.

Waar Lando Norris meteen op de zachte banden naar buiten reed, volgde de rest van het veld pas na 25 minuten. Een van de eerste rijders in die groep die een poging tot waagde tot een snelste ronde was Sebastian Vettel, die echter wijd ging in de middensector en zijn ronde moest staken. Landgenoot Mick Schumacher maakte later even contact met de muur, maar kon makkelijk doorrijden.

Balansproblemen bij Max

Lewis Hamilton werd in zijn eerste runs op zachte banden opgehouden door langzaam rijdende auto’s, waardoor hij geen goede rondetijd neer kon zetten. Verkeer was een terugkerend probleem tijdens de sessie; Jeddah is een nauw en bochtig circuit, waardoor het lastig is om veilig uit de weg te gaan. Vaak zagen we rijders de run-off op gaan om hun collega’s niet in de weg te zitten. De Ferrari’s maakten kort na elkaar identieke fouten in bocht 1 vanwege koude banden, opgelopen door hun langzame outlaps.

Verstappen had het op zijn zachte runs niet makkelijker dan Hamilton; hij wist zich niet te verbeteren, en klaagde over ‘hetzelfde probleem’ met zijn grip op de voorbanden. Hij geeft over de radio aan dat hij dat liever gefixt heeft, ook als dat zijn baantijd voor long runs compromitteert. Het was Pierre Gasly die hiervan profiteerde; op het zachte rubber zette hij de derde tijd neer, sneller dan Verstappen en slechts 0,08 seconden achter Hamilton.

Met nog 20 minuten te gaan schakelde het veld over op het oefenen van long runs. Daarmee bleef de volgorde in de tijdenlijst gelijk tot het einde van de sessie, met Sergio Pérez op een teleurstellende negende plek.

Russell heeft remproblemen

Verder naar beneden was het George Russell die over de radio klaagde over remproblemen. De Brit had een probleem met zijn brake by wire-systeem, het systeem waarmee de remmen worden aangestuurd. Ondanks zijn in zijn eigen woorden ‘lange’ rempedaal bleef Russell echter rijden. Hij eindigde zelfs nog voor teamgenoot Nicholas Latifi. Verder maakte Alpine een ijzersterke indruk, met Fernando Alonso en Esteban Ocon op plekken 5 en 6, het weekend nadat de Spanjaard zijn terugkeer naar het podium maakte.

Wedden dat Verstappen de GP van Saoedi-Arabië wint? Ontvang 3,25 keer je inzet en een welkomstbonus bij

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws