Lewis Hamilton wist ook in de derde vrije training de snelste tijd neer te zetten. De coureur van Mercedes reed een 1:20,117 en was daarmee marginaal sneller dan teamgenoot George Russell. Max Verstappen was opnieuw de grote afwezige in de top drie, die werd gecomplementeerd door Charles Leclerc. Red Bull Racing hield zich vooral bezig met long-runs, maar de problemen werden opnieuw duidelijk.
Op het circuit van Monza waren het de Kick Sauber-coureurs die als eerste naar buiten kwamen rijden. Het duurde niet lang voordat de rijders van de Zwitserse renstal werden vergezeld door andere coureurs. De meeste coureurs waren echter nog niet bezig om snelle ronden neer te zetten. Zo doken Valtteri Bottas en Zhou Guanyu direct weer naar binnen, terwijl Fernando Alonso en Lance Stroll allebei hele langzame ronden reden om de banden wat te scrubben.
Eerste beschietingen Red Bull
Na ongeveer vijf minuutjes was het de beurt aan beide Red Bull-coureurs. Verstappen was als eerste van de twee rijders van de Oostenrijkse renstal op het circuit te vinden. Het was echter Kevin Magnussen die de eerste tijd op de borden zette op de zachte banden. De Deen reed in 1:21,774, wat nog geen hele competitieve tijd was. Verstappen verbeterde op de mediums de tijd van Magnussen door een 1:21,560 neer te zetten en ook Sergio Pérez dook onder de tijd van de Haas-coureur.
Tijdens zijn ronde vloog er echter wat van de auto van Pérez af. Dat leek een stukje tape te zijn, waardoor de Mexicaan gewoon zijn weg kon vervolgen. Daarnaast werd het opnieuw duidelijk dat Red Bull in de openingsfase van de derde vrije training niet de snelste was op het rechte stuk. In de eerste sector konden de Red Bull-rijders niet tippen aan de tijd van Magnussen en zowel Verstappen als Pérez waren vijf kilometer per uur langzamer dan de Deen.
Tijd Verstappen niet lang veilig
Het duurde ongeveer tien minuten voordat de baan echt druk werd. Na tien minuten stonden er immers nog maar drie tijden op de klokken, maar daar zou al snel verandering in komen. De Ferrari- en Mercedes-coureurs kwamen allemaal naar buiten. Carlos Sainz was de eerste van deze rijders die een tijd wist neer te zetten, maar op de zachte banden kon hij niet tippen aan de tijd die Verstappen op de mediums neerzette. De Spanjaard was ruim een halve seconde langzamer dan de Red Bull-coureur.
George Russell dook niet veel later wel onder de tijd van Verstappen en ook Lewis Hamilton wist een goede stap te zetten. Russell was bijna vier tienden sneller dan de Nederlander en ook het gat naar zijn teamgenoot was groot. Heel lang stond de jonge Brit niet op de eerste plek, aangezien Oscar Piastri op de softs naar 1:20,887 ging. Verstappen kwam in zijn tweede snelle ronde in de buurt van die tijd, maar hij kwam 63 duizendsten tekort.
Dat de tijd van Verstappen goed was, werd wel duidelijk aan de tijden van andere rijders, die hun ronden wel op de softs reden. De coureurs van Ferrari kwamen niet in de buurt van de tijd van Piastri en Verstappen, maar lang stonden deze twee rijders niet meer op P1 en P2. Lando Norris was sneller dan zijn teamgenoot, maar pakte slechts een tiende op de tijd van Piastri. Sainz, Hamilton en Russell doken na twintig minuten in de sessie onder de tijd van Norris.
Albon toont potentie Williams
De tijden begonnen gedurende de sessie steeds meer te dalen. Het was Charles Leclerc die met nog 37 minuten op de klok de tifosi even kon laten juichen. De Monegask reed een 1:20,614, waarmee hij de snelste tijd afpakte van Russell. De Brit reed op mediums, terwijl Leclerc zijn tijd reed op de zachte banden. Desondanks was de coureur van Ferrari maar 92 duizendsten sneller dan Russell, die na zijn snelle ronde naar de pits ging.
Verstappen deed niet mee in het feestje van snelle rondetijden neerzetten. De coureur van Red Bull bleef zijn ronden rijden op de mediums en was ook niet bezig met verbeteringen, wat ook lastig was omdat de Nederlander eenmaal even door het grind ging. Het meest verrassende ogenblik kwam na een half uur in de sessie. Alexander Albon schoot in zijn snelle ronde ineens naar de snelste tijd. De Thaise coureur zag dat coureurs die voor hem reden op oude softs amper konden verbeteren, maar de Williams-rijder stootte door naar P1, waarmee hij Leclerc afloste.
Het duurde ongeveer acht minuten voordat Albon niet meer bovenaan te vinden was. Het waren opnieuw de Ferrari-coureurs die een snelle rondetijd op de borden zetten. Sainz was de snelste van de twee, maar het verschil tussen beide rijders was niet heel erg groot. Leclerc was maar een tiende langzamer dan de man uit Madrid. In een tweede aanzetronde op dezelfde banden was het juist Leclerc die onder de tijd van zijn teamgenoot wist te duiken. Met een 1:20,226 was hij ruim twee tienden sneller dan Sainz.
Verstappen komt niet in de buurt
Norris was de eerste coureur die een poging deed om Leclerc van de eerste plaats te stoten. De McLaren-coureur reed een uitstekende tweede sector, maar het bleek uiteindelijk niet voldoende om Leclerc te onttronen. Norris kwam 36 duizendsten tekort op de tijd van Leclerc, maar Norris was dus wel sneller dan Sainz. Het was nog altijd wachten op de Red Bull-rijders om een snelle ronde rijden op softs. Verstappen en Pérez hielden zich vooral bezig met racesimulaties.
Piastri wist onder de tijd van Norris te duiken, waardoor hij zich tussen Leclerc en zijn teamgenoot wist te nestelen. Met nog elf minuten op de klok stapte de Mercedes-coureurs en Verstappen over op de softs om er nog een snelle ronde uit te persen. Beide Mercedes-mannen waren succesvol in hun poging om onder de tijd van Leclerc te duiken. Hamilton was met een 1:20,117 de snelste en Russell was 93 duizendsten langzamer dan zijn teamgenoot.
Verstappen kwam in zijn poging niet in de buurt van de tijd van de zevenvoudig wereldkampioen. Het werd een rommelige ronde voor de Red Bull-coureur die ruim twee tienden langzamer was. Het probleem voor de Nederlander is al bekend bij de Oostenrijkse renstal, de auto van Verstappen wilde namelijk niet insturen. Zijn tijd was uiteindelijk goed voor de zesde tijd. Pérez moest zijn snelle ronde afbreken door een fout in bocht 4.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties