De teams zijn weer teruggekeerd op circuit de Barcelona-Catalunya. De eerste drie dagen waren interessant en hebben voor veel gefronste wenkbrauwen gezorgd. Op de vierde dag zagen we in de ochtendsessie al twee rode vlaggen, en een snelste tijd voor Alfa Romeo. Verstappen eindigt de middagsessie met een P2.
Mercedes vestigde in week één de aandacht op zichzelf door gedurende de tweede testdag het DAS-systeem te introduceren. Alle heisa rondom de technische vernieuwing resulteerde in twee kampen. Het pro-DAS kamp won, Mercedes mag in 2020 met het systeem aan de start verschijnen.
Ferrari viel uit de toon. De Italianen wisten aanzienlijk minder ronden te rijden dan directe concurrenten Red Bull en Mercedes, en zagen op dag twee de bolide tijdens de ochtendsessie weggetakeld worden nadat de SF1000 een motorisch probleem kende. In de ochtendsessie van dag vier waren zij echter wat productiever: hier heeft de Scuderia maar liefst 82 rondes verreden.
Albon kent matige ochtend
Red Bull reed in de eerste drie dagen het op één na meeste aantal ronden en Alexander Albon en Max Verstappen bleken dus uiterst productief. Alleen Mercedes-coureurs Valtteri Bottas en Lewis Hamilton wisten meer ronden te rijden dan de Oostenrijkers.
Bij de start van de tweede testweek ondervond Red Bull een probleem met de ophanging. Of het hier ging om de voor- of achterophanging is niet bekendgemaakt. De RB16, waar Albon in de ochtendsessie mee uitkwam, stond meer dan twee uur stil in de pitbox. Dit resulteerde in slechts 29 rondes voor de Oostenrijkse renstal.
Verstappen en Kvyat vallen stil aan einde middagsessie
Max Verstappen nam in de middag het stokje over van zijn teamgenoot en maakte aardig wat kilometers in de tweede sessie van de dag: de Nederlander rijdt 84 rondes in zijn Red Bull en pakt de tweede plaats in de tijden.
Vijf minuten voor het einde valt de bolide van Verstappen ineens uit, precies tegelijk met de AlphaTauri van Daniil Kvyat. Beide Honda-gedreven krachtbronnen die tegelijk uitvallen duidt waarschijnlijk op te weinig benzine in de auto.
Rode vlaggen in ochtendsessie dag vier, Kubica met snelste tijd
Op de vierde testdag zagen we in de ochtend twee rode vlaggen. Vettel spinde met zijn SF1000 de grindbak in, maar kon zijn weg vervolgen. Echter lag er zo veel grind op het circuit dat er een rode vlag werd gezwaaid om het op te ruimen. Later viel de FW43 van Williams-coureur Nicholas Latifi stil, vermoedelijk door een probleem met de versnellingsbak.
Toch werd de sessie vijf minuten eerder afgesloten door de uitvalbeurten van Verstappen en Kvyat. De Nederlander stapte echter lachend uit, dus zorgen over de RB16 of de Honda-krachtbron zijn niet gelijk nodig.
Robert Kubica klokte verrassend genoeg de snelste tijd in de ochtendsessie. De coureur reed een 1:16.942 voor Alfa Romeo.
Rustige tweede sessie, Renault lang in pitbox
De tweede sessie van de woensdag verliep erg rustig. Er waren geen rode vlaggen te zien en op een aantal kleine foutjes na waren er geen grote incidenten. Renault heeft zijn RS20 voor langere tijd in de pitbox verscholen, waar een vermoedelijk probleem was voor de Franse renstal. Esteban Ocon heeft de achterstand echter kunnen inhalen en rijdt 74 rondes over het circuit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties