Formule 1 testdagen

De races zijn gereden, en de punten verdeeld. Toch is de Formule 1 nog niet helemaal klaar voordat het nieuwe seizoen begint. Voor ons liefhebbers van de scheurende motoren, kunnen de testdagen de pijn van de F1-leegte enigszins verzachten. Na de bandenproeven in Abu Dhabi, worden vlak voor het 2020-seizoen nog tests verreden in Barcelona.

Op drie en op vier december werd wederom gereden op het Yas Marina Circuit, deze keer alleen niet voor het kampioenschap. Bandenleverancier Pirelli heeft de F1-teams samen laten komen om een definitief oordeel te vellen over het rubber onder de wagens, voor het 2020-seizoen. Na de beproeving van de banden in Austin en Barcelona, is Pirelli overladen met kritiek van teams én van coureurs. De verdediging van het Italiaanse bedrijf luidt dat de weerssituatie in Austin niet representatief was. Pirelli wordt door de FIA nu voor een ultimatum gesteld: worden de banden niet beter, en stemmen zeven van de tien teams tegen de invoering ervan, dan wordt in het volgende seizoen de 2019-versie behouden. Om alle ins en outs te weten te komen, wordt door de teams gereden met speciale techniek om extra veel informatie te verzamelen. Zo is Red Bull gespot met infrarood technologie op hun bolides. Pirelli heeft opgeroepen ervaren coureurs in te zetten op de testdagen, anders dan tijdens de tests in Barcelona is er daarom weinig variatie op de 2019-opstelling bij de teams. Het eerste uur van de sessies was op beide data gereserveerd voor het uitproberen van aanpassingen aan de bolides, daarom was Red Bull op drie december te zien met een andere voorwielophanging. Het overgrote deel van de tests liep op rolletjes, de enige grote misser werd gemaakt door Charles Leclerc.

Update | Teams vellen oordeel over banden

De teams hebben na de bandenproeven in Abu Dhabi tot een consensus kunnen komen: Unaniem is er voor gekozen om de banden van 2019, ook in het 2020-seizoen te gebruiken. Pirelli legt zich neer bij de beslissing van de FIA. Wel denkt Pirelli-baas, Mario Isola, dat de ontwikkeling van het rubber niet tervergeefs was: 'De les die hier geleerd is zal van onschatbare waarde zijn met betrekking tot het verbeteren van de banden in de toekomst.'

Barcelona

Nadat de tests in Abu Dhabi zijn verreden, begint de hiaat pas echt; na een dikke twee maanden komen de coureurs pas weer in actie. Van woensdag 19 tot en met vrijdag 21 februari en van woensdag 26 tot en met vrijdag 28 februari worden in Barcelona de wintertests afgelegd. Op deze dagen zullen de nieuwe coureurs en de nieuwe auto’s te zien zijn. Hierna worden traditiegetrouw door analisten prognoses gesteld over wie in 2020 het meeste zal zegevieren, de vergaarde data blijkt echter niet altijd even representatief: in 2019 was Ferrari de absolute winnaar, gevolgd door Mercedes. De daadwerkelijke pikorde was in 2019 klaarblijkelijk anders dan verwacht. Aangezien de nieuwe rijders in actie komen in Barcelona, betekent dit onder andere het debuut van Nicholas Latifi, en de terugkeer van Esteban Ocon in de koningsklasse, bij Renault.

Overige F1-testdagen in 2020

In 2020 wordt er een extra grand prix-weekend toegevoegd aan de kalender en daardoor zijn er in het nieuwe seizoen minder tests. De proefdagen in de loop van het volgende jaar, in Spanje en Bahrain, worden zelfs helemaal geschrapt. Als gevolg moeten de teams meer vertrouwen op de data die ze verkrijgen tijdens de reguliere raceweekenden. Voor de kleinere renstallen kan deze ontwikkeling een opluchting zijn, doordat als nevengevolg de kosten eniszins worden gedrukt.

Meer nieuws