Verstappen wint zinderende GP van Nederland en ziet tweede F1-wereldtitel naderen Formule 1
Formule 1

Verstappen wint zinderende GP van Nederland en ziet tweede F1-wereldtitel naderen

Verstappen wint zinderende GP van Nederland en ziet tweede F1-wereldtitel naderen

Max Verstappen heeft een zinderende Grand Prix van Nederland op zijn naam geschreven. De coureur van Red Bull Racing startte vanaf poleposition en wist dankzij een uitstekende strategie te winnen, ondanks een neutralisatie rond het einde van de race. George Russell werd tweede voor Charles Leclerc.

Leclerc was in eerste instantie beter weg dan Verstappen, maar de Nederlander ging meteen naar de binnenkant om aan aanval af te slaan. Lewis Hamilton was goed weg en ging voor de inhaalactie op Carlos Sainz aan de binnenkant, maar de Mercedes-coureur verkeek zich op zijn rempunt en maakte contact. De twee konden wel hun weg vervolgen zonder schade aan hun auto's.

Verstappen bouwde zijn voorsprong uit tot over een seconde. Kevin Magnussen maakte in de tweede ronde vervolgens een fout. Uitkomend van de Gerlachbocht had de Deen geen grip, schoot hij van de baan en toucheerde hij de muur. Hij verloor veel tijd, maar er bleek geen serieuze schade te zijn aan de Haas-bolide van Magnussen. Russell ging in ronde 3 weer voorbij aan Lando Norris voor P6 nadat hij die plek eerder nog verloor.

Hamilton gaat hard, Ferrari blundert opnieuw

Hamilton vond in de zesde ronde de aansluiting bij Sainz voor plek drie. De zevenvoudig wereldkampioen zat in het DRS-venster, maar een achterstand van zeven tienden bleek te groot voor een aanval. Het gat bleef ongeveer hetzelfde in de ronden die volgden. Kortom: Hamilton kon niet aanhaken bij Sainz, want het gat bleef telkens te groot. Verstappen lag inmiddels 1,8 seconden voor Leclerc.

Sainz was wel de eerste coureur van de top zes die naar binnenging. Dat deed hij in ronde 14. Wat een snelle pitstop moest worden, werd er eentje van dertig seconden. De banden stonden nog niet klaar en achter hem ging Pérez naar binnen. Toen de Mexicaan klaar was met zijn bandenwissel, reed hij met zijn RB18 over een wheel gun van Ferrari die nogal in weg lag. Leclerc ging in ronde 17 naar binnen en kende wel een goede stop.

Verstappen reageerde een ronde later en liet de mediums monteren. De pitstop duurde 3,4 seconden, maar het hielp Leclerc niet om echt dichterbij te komen. Hamilton en Russell, die op de mediums begonnen, reden door en lagen nu op posities één en twee. Tien ronden na de pitstop van Verstappen naderde de Nederlander Russell al. Met behulp van de DRS ging hij voorbij aan de Engelsman in bocht 1.

Mercedes gaat voor éénstopper

Hamilton ging in de 29e ronde naar binnen. Het leek erop dat ze bij Mercedes voor een één-stopstrategie gingen. De mediums werden ingeruild voor de harde banden. Verstappen nam hierdoor de leiding in de race weer over, al lag hij virtueel natuurlijk wel al eerste. Russell ging twee ronden na zijn Mercedes-teamgenoot naar binnen voor nieuwe harde banden. De Zilverpijlen lagen nu op plaatsen vier en vijf. Pérez was ze allebei voorbijgestoken door de latere pitstops van Mercedes.

In ronde 36 was het gat tussen Pérez en Hamilton nagenoeg niks. Toch kon de Mercedes-coureur nog niet langs zijn Red Bull-collega. Hij probeerde het aan de buitenkant van bocht 1, maar Pérez verremde zich en zodoende kon Hamilton er niet langs. Een ronde later lukte dat wel, maar gooide Sebastian Vettel bijna roet in het eten. De Duitser kwam net uit de pitstraat en recht voor Hamilton terug op de baan.

Vettel lag wel op een ronde achterstand en moest Hamilton (en Pérez) erlangs laten. Dat gebeurde pas tot na het Scheivlak, waardoor Pérez bijna weer voorbij kon gaan aan Hamilton. Aan de binnenkant van Hugenholtz probeerde de 32-jarige het, maar zijn Mercedes-concurrent kon meer snelheid meenemen aan de buitenkant en hield de derde plaats in handen. Later ging ook Russell voorbij aan Pérez voor plek vier. Reden voor Red Bull om zijn coureur in ronde 40 naar binnen te halen voor de hards.

Tsunoda zorgt voor opmerkelijk moment, Bottas valt uit

In ronde 44 gebeurde iets opmerkelijks. Tsunoda viel stil op de Hunserug. De Japanner dacht dat één van zijn banden niet goed vastzat, maar dat bleek niet te kloppen. Hij reed weer door en zocht wel de pitstraat op. Toen hij die weer verliet, viel hij alsnog stil, vermoedelijk door een probleem met het differentieel. Hij parkeerde zijn auto opnieuw op Hunserug en het leverde een virtual safety car-periode op.

De coureurs vooraan maakten daar gebruik van voor een gratis pitstop. Zo ging Verstappen van de mediums naar de hards, terwijl ze bij Mercedes het exact andersom deden. Leclerc, gewisseld naar de harde banden, was door de timing van de virtual safety car teruggezakt naar de vierde plaats. Het bandenvoordeel lag in ieder geval in het begin bij de twee Mercedessen van Hamilton en Russell.

In de 56e ronde van de race viel Valtteri Bottas plotseling stil aan het einde van start-finish. Sainz haalde wel precies op die plek Esteban Ocon in, al moest hij later die ronde wel de plek teruggeven. Er was immers sprake van een gele vlag-situatie. Dat laatste werd vervolgens een safety car-fase. Verstappen ging op dat moment naar binnen voor zachte banden, maar bij Mercedes deden ze dit niet. Hamilton en Russell lagen hierdoor eerste en tweede op oude mediums met Verstappen op softs erachter.

In ronde 58 besloot de wedstrijdleiding om de safety car door de pits te laten gaan. Russell maakte er gebruik van door alsnog naar de zachte banden te gaan. Hij verloor geen plekken en stond zo op dezelfde banden als Verstappen én direct achter hem op de baan. Bij Sainz ging een pitstop opnieuw zo goed als fout. Bij het wegrijden toucheerde hij namelijk Fernando Alonso nog net niet. Het leverde Sainz in de slotfase een tijdstraf van vijf seconden op.

Verstappen vs. Hamilton in slotfase GP Nederland

De race werd hervat in ronde 61 met Hamilton aan kop en Verstappen erachter. Dat duurde niet lang, want nog voor de eerste bocht lag de Nederlander al voor zijn voormalige titelrivaal. Aan de buitenkant van bocht 1 was de inhaalactie definitief geslaagd. Nu was Hamilton een passagier, want drie ronden later passeerde Russell hem, al was het met een klein misverstandje uitkomend van de laatste bocht. Leclerc ging in ronde 66 ook nog voorbij aan Hamilton.

Pérez was in de laatste drie ronden nog aan het jagen op Sainz. In ronde 70 probeerde hij het aan de buitenkant van bocht 1, maar de Red Bull-coureur vond zich terug in de grindbak - waar hij wel uit kwam en hij behield ook P6. Verstappen reed ondertussen weg van de mannen achter hem en won uiteindelijk comfortabel zijn thuisrace. Russell pakte P2 nadat hij vanaf P6 begon en Leclerc herstelde nog enigszins de schade met P3. Hamilton werd vierde voor Pérez.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws