De prestaties van het team van Mercedes vielen vorig weekend op het circuit van Spa-Francorchamps erg tegen. Lewis Hamilton kwalificeerde zich zevende en George Russell een plek daarachter. Echter heeft deze tegenslag het team geholpen erachter te komen wat er mis was met de set-up. Toto Wolff vertelt hierover, geciteerd door RaceFans: 'Het is best interessant, want soms geven die superzware weekenden zoals Spa je de grootste aanwijzingen.'
De informatie die het team van Mercedes in België heeft verzameld, resulteert in een competitiever weekend in Zandvoort. Waar Hamilton vorige week nog 1.8 seconden tekort kwam voor pole, waren het nu slechts drie tienden. De ronde is in Nederland wel korter, maar Lewis heeft niet op volle snelheid kunnen rijden door een gele vlag. Wolff gelooft zelfs dat een pole mogelijk was tijdens de kwalificatie in Zandvoort.
Het feit dat Mercedes sneller is, heeft deels te maken met het feit dat deze baan beter bij de W13 past, maar volgens Wolff hebben de nieuwe inzichten ook een grote invloed. 'We waren zaterdag in Spa behoorlijk aangeslagen en zagen toen tijdens de race toch een klein beetje licht aan het einde van de tunnel', vertelt de Mercedes-baas.
Wolff: 'We begrijpen nu beter hoe alles werkt'
Het team van Mercedes had al verwacht beter te zijn in Zandvoort door de nieuwe kennis. 'Onze voorspelling klopte en op deze manier moeten we door', vertelt Wolff. 'We hebben de auto ontwikkeld met veel downforce en een lage rijhoogte', vervolgt de Oostenrijker. Op die manier is het een risico dat de vloer het asfalt sneller raakt groter, maar dat is volgens de teambaas een kwestie van compromissen sluiten: 'We begrijpen nu beter hoe alles werkt en ik denk dat we de auto nauwkeuriger kunnen afstellen, zodat we onze doelen beter kunnen behalen.'
Toekomst van de W13
Momenteel is het team van Mercedes aan het kijken wat de nieuwe inzichten kunnen betekenen voor het doorontwikkelen van de W13. 'Er wordt vanuit wetenschappelijk oogpunt gekeken naar wat de juiste weg vooruit is en wat dat betekent voor het autoconcept', vertelt Wolff daarover. 'Maar ik ben liever verward en snel, dan langzaam en duidelijk.'
Wel zegt de baas van Mercedes dat het team realistisch moet blijven. 'We zullen niet vechten om polepositions op alle andere circuits, maar we moeten volgend jaar de auto in elk geval weer op dit punt krijgen', vertelt hij. 'Dat gezegd hebbende, er zullen races zijn die ons beter liggen, zoals hier en er zullen er misschien een paar op de kalender staan die heel moeilijk zullen zijn. Austin is iets dat we hebben besproken en dat heel moeilijk kan zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties