Verstappens optreden in Spanje belooft veel goeds voor Grand Prix van Monaco Formule 1
Formule 1

Verstappens optreden in Spanje belooft veel goeds voor Grand Prix van Monaco

Verstappens optreden in Spanje belooft veel goeds voor Grand Prix van Monaco

Na de eerste vier races staat Max Verstappen 3-1 achter op rivaal Lewis Hamilton, maar tijdens de Grand Prix van Monaco kan er een inhaalslag worden gemaakt. Het straatcircuit in Monte Carlo is doorgaans een gunstig circuit voor Red Bull Racing, en ook dit jaar lijkt dit een kans te zijn voor de Oostenrijkse renstal. Uit de prestaties van de Grand Prix van Barcelona kan namelijk opgemaakt worden dat het de RB16B is die in de ronden op relatief lage snelheid goed uit de verf zou moeten komen.

Hoewel Mercedes het snelste team was tijdens het Grand Prix-weekend in Spanje, is uit de sectortijden af te lezen dat Red Bull de overhand heeft in langzame bochten. De aerodynamica van de RB16B lijkt dit jaar competitief te zijn, al won de Duitse concurrent op het circuit in Barcelona. De Spaanse GP is een 'gemiddeld' circuit waar de teams wat beter kunnen zien hoe ze ervoor staan. Circuit de Barcelona-Catalunya kent lange rechte stukken, snelle doordraaiers maar ook een technische en trage derde sector, welke wat zegt over wat ons in Monaco te wachten staat.

Red Bull de snelste in S3 Barcelona

Sector nummer drie in Barcelona bestaat namelijk voornamelijk uit langzame bochten, iets wat het Circuit de Monaco ook kenmerkt. Red Bull was hier overduidelijk de betere renstal gedurende de afgelopen race, in Q3 van de kwalificatie in Spanje won de renstal van Verstappen en teamgenoot Sergio Perez. Ingezoomd op de minisectoren is duidelijk te zien dat de RB16B voordeel heeft in de langzame bochten.

Dit artikel gaat door onder de minisector-tijden

Gekeken naar de minisectoren is Verstappen in de laatste bochtenreeksen overduidelijk de snelste coureur. Ook de sectortijden in Q3 bevestigen dit beeld: Red Bull zette de snelste sectortijd neer met een 26.295 terwijl concurrent Mercedes niet sneller klokte dan een 26.400. Dit voordeel is behaald in de chicane aan het eind van de derde sector en het bochtige gedeelte hiervoor, welke blauw kleuren in het bovenstaande overzicht en het racenummer (33, red.) dragen van de Limburger.

Vergelijking met Circuit de Monaco

Als we naar de lay-out kijken van Monaco, zien we veel overeenkomsten met deze derde sector. Op het stratencircuit draait alles immers om de aerodynamica van de bolide, gezien topsnelheid geen cruciale rol speelt. Enkel in de tunnel en op de start-finish kent het circuit twee 'lange' rechte stukken, en deze zijn niet te vergelijken met andere straights die we op de 2021-kalender terugzien. De lange rechte stukken in Monte Carlo zijn erg kort, waardoor een mogelijk motorisch voordeel wegvalt.

Daarnaast zien we aan de lay-out van Monaco waarom de gemiddelde snelheid er erg laag ligt. Het circuit kent diverse trage bochten en chicanes. Kijk eens naar Mirabeau Haute en Grand Hotel Hairpin. Deze langzame rechter en linkerbocht worden opgevolgd door nog tweemaal een trage rechterbocht. Na het rechte stuk wordt de snelheid meteen uit de rijders gehaald door de Nouvelle Chicane, terwijl in sector 3 met Piscine wederom een relatief trage bochtencombinatie te vinden is.

Voor het opkomen van het lange rechte stuk raken de coureurs tevens veel snelheid kwijt, in Antony Noghes-bocht. Kortom, die laatste chicane van Circuit de Barcelona-Catalunya vinden we min of meer in andere vorm terug in vrijwel elke sector van het straatcircuit in het vorstendom. Dat Red Bull in die laatste sector, en met name in die trage chicane, de snelste minisectortijd klokte van het veld, is dus zeer bemoedigend voor de Nederlandse Formule 1-fans.

Verstappens optreden in Spanje belooft veel goeds voor Grand Prix van Monaco

Monaco en Spanje lijken in verschillende opzichten van elkaar, al is er bij eerstgenoemde circuit een onderbreking in de straights. De chicanes en langzame bochten halen het voordeel op topsnelheid weg, waardoor Red Bull mogelijk een aardig voordeel behaalt op haar concurrent. Doorgaans is het namelijk Red Bull, het team van Verstappen, dat op aerodynamisch gebied en het chassis aan het langste eind trekt. Mercedes, daarentegen, produceert al jaren een oppermachtige motor welke Red Bull pijn doet op de rechte stukken.

Dit voordeel, al is het in 2021 marginaal, valt nu voor Mercedes dus weg, terwijl verwacht wordt dat de wendbaarheid van de RB16B beter is dan die van de W12. Dit in gedachte houdend valt te concluderen dat er van de achterstand die we in race 2, 3 en 4 van dit jaar gezien hebben van Red Bull ten opzichte van Mercedes, in Monaco vermoedelijk geen sprake meer zal zijn. Zet de Nederlander zijn Red Bull op zaterdag op pole, dan ligt de overwinning binnen handbereik.

Verstappen en Monaco geen vrienden

De statistieken van Verstappen in Monaco liegen er niet om, een overwinning is niet bepaald een zekerheidje. Nog nooit wist Verstappen op het podium te eindigen in zijn 'thuisrace'. In 2019 was hij dichtbij, maar werd hij door een tijdstraf teruggezet naar P4, na als tweede over de eindstreep te komen. Daarvoor was een podium doorgaans geen optie, geregeld wegens rijdersfouten in de sessies voorafgaand aan de race.

Daarmee komen we meteen bij het punt dat cruciaal is voor een overwinning van de 23-jarige in Monaco: op donderdag en zaterdag mogen er geen fouten gemaakt worden. Komt Verstappen die eerste twee dagen van het weekend goed door, dan lijkt 2021 de grootste kans te worden voor Verstappen om te bewijzen aan de wereld dat hij ook op straatcircuits zijn waanzinnige snelheid kan tonen. Die extra punten kan hij in de titelstrijd in ieder geval goed gebruiken.

De Grand Prix van Monaco nog bijwonen? Dat kan op een een superluxe locatie bij Corner33. Met een DJ en sterrenkok Ron Blaauw wordt het een groot feest. Kaarten vind je hier!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws