Vettel en Perez: 'Huidige banden bemoeilijken het gewenningsproces' Formule 1
Formule 1

Vettel en Perez: 'Huidige banden bemoeilijken het gewenningsproces'

Vettel en Perez: 'Huidige banden bemoeilijken het gewenningsproces'

Coureurs die wisselen van team hebben hedendaags moeite om te wennen aan hun nieuwe auto vanwege het nauwe venster waarin de banden werken. Dat zeggen Sebastian Vettel en Sergio Perez in gesprek met Auto, Motor und Sport. Meer dan ooit zouden coureurs hun rijstijl moeten aanpassen aan de karakteristieken van hun bolide en dat is moeilijker voor coureurs die al lang in de Formule 1 actief zijn.

Over het algemeen zijn F1-auto's gecompliceerder geworden dan voorheen en daar werd Vettel weer aan herinnerd met zijn overstap van Ferrari naar Aston Martin. 'Je moet meer dingen in je hoofd opslaan voordat je je kan concentreren op het rijden', legt de Duitser uit. 'Het overstappen is niet meer se de moeilijkheid, maar juist alles er omheen. De autofilosofie van Aston Martin is bijvoorbeeld compleet anders dan die van Ferrari.'

Complexiteit van de banden

Echter, niet alleen de auto's zijn complexer geworden, ook de banden vergen meer aandacht. 'Op de één of andere manier lijkt het nu nog moeilijker om de banden in het juiste venster te krijgen', vervolgt Vettel zijn betoog. 'De kennis over banden is de afgelopen vijf of zes jaar geëxplodeerd. De groep bandenexperts in een team is groter, de kennis is beter gefundeerd. Als je het venster raakt, is het geweldig. Zo niet, dan ben je weg.'

Perez sluit zich aan bij de woorden van Vettel. Vergeleken met zijn voorgaande Racing Point-bolide zou de RB16B van Red Bull een flinke uitdaging hebben gevormd. 'De Red Bull is compleet anders dan wat ik ken', legt de Mexicaan uit. 'Ik moest elk klein ding opnieuw leren. Het grootste geheim is om het meeste uit de banden te halen. Ze hebben de neiging om veel meer te ondersturen dan je denkt. Als je het onder controle hebt, maar de wind of temperatuur verandert, moet je weer helemaal opnieuw beginnen.'

Rijstijl bepalend bij gewenningsfase

Naast de omgang met de banden, is de rijstijl van een coureur een bepalende factor in de snelheid van het gewenningsproces. Fernando Alonso zou bijvoorbeeld een te agressieve rijstijl hebben voor de hedendaagse auto's. 'Hij is de meest extreme van ons', verklaart Vettel. 'Hij gooide altijd de auto de bochten in en veranderde op de één of andere manier van richting voor de apex.'

Het wordt volgens Auto, Motor und Sport duidelijk dat zo'n soort rijstijl niet meer werkt. 'Je bent snel als je zo laat mogelijk remt en daarna pas instuurt', schrijft het medium. 'Zo rijdt Lando Norris bijvoorbeeld. Daniel Ricciardo is veel ouderwetser en hij vindt het blijkbaar moeilijk om deze volgorde aan te houden. De nieuwe rijstijl werkt vanwege de complexiteit van de aerodynamica. Draaiende wielen en rembelasting veranderen het verloop van de luchtstroom.'

Vettel neemt Pirelli in bescherming

Vettel houdt het erop dat de banden de hoofdrolspelers zijn in het lastige gewenningsproces. Toch wilt hij niet al te kritisch zijn op leverancier Pirelli. 'De banden zijn steeds minder goed in staat om krachten over de lengte en de breedte te combineren. Op een gegeven moment breekt de grip in één van die richtingen. Maar de auto's worden zwaarder en ze hebben steeds meer downforce. De motoren hebben ook steeds meer vermogen. Dar heeft natuurlijk invloed op de banden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws