Het Visa Cash App RB-team heeft met de nieuwe naam al voor flink wat gefronste wenkbrauwen gezorgd, voordat het nieuw gedoopte team ook maar één meter heeft gereden. Bij het voormalige AlphaTauri was er tegen het einde van het 2023-seizoen echter wel een stijgende lijn in de prestaties te bespeuren, dankzij de toenemende invloed van zusterteam Red Bull Racing. Zal het team dankzij de nauwere samenwerking met Red Bull in 2024 vaker terug te vinden zijn in het middenveld? We bespreken het met redacteur Lieke Jacobs.
Het zusterteam van Red Bull, toen nog onder de naam AlphaTauri, leek tegen het einde van het 2023-seizoen wat meer overeind te krabbelen na een rumoerig seizoen. Het team had het tijdens het vorige seizoen niet met twee maar met vier coureurs te stellen, waardoor er van stabiliteit en consistentie niet altijd sprake was. Nyck de Vries, wiens resultaten teleurstellend waren tijdens de eerste tien races, moest halverwege het seizoen het veld ruimen voor Daniel Ricciardo. Ricciardo stond echter na twee gereden races alweer aan de zijlijn, nadat hij een blessure opliep tijdens de vrije training in Zandvoort. Liam Lawson verving de Australiër, en wist gelijk goede resultaten neer te zetten.
Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten maakte Ricciardo voor de tweede keer een comeback, en de laatste races van het seizoen leverde goede resultaten op voor Red Bulls zusterteam. Het toenmalige AlphaTauri ging steeds meer de filosofie van Red Bull volgen, en ze wisten daardoor consistenter de top tien in te rijden en genoeg punten binnen te sprokkelen om van plek 10 naar P8 te gaan in het constructeurskampioenschap. De samenwerking tussen Red Bull en Visa Cash App RB zal in 2024 nog meer omvatten dan alleen het volgen van de Red Bull-filosofie, en een deel van het team verhuist zelfs van het Italiaanse Faenza naar Red Bulls thuisstad Milton Keynes. Zal Visa Cash App RB in 2024 de stijgende lijn door kunnen zetten nu dat de samenwerking met Red Bull nog nauwer wordt?
‘Ik denk dat het voor Visa Cash App RB zeker voordelig uit kan pakken, mits ze het goed aanpakken’, denkt redacteur Jacobs over de samenwerking. ‘De FIA houdt ze namelijk nauwlettend in de gaten, vooral sinds Zak Brown zijn mening deelde over de gang van zaken en eventuele voordelen voor Red Bull, dus ik denk wel dat het zusterteam goed op moet passen als ze willen profiteren van de samenwerking. Toch lijkt het me wel gunstig voor het Visa Cash App-team om in ieder geval die connectie met Red Bull beter te onderhouden, want ik denk dat ze de stijgende lijn van de tweede seizoenshelft van 2023 dan een stuk makkelijker voort kunnen zetten.’
'De Australiër heeft een forse deuk in zijn zelfvertrouwen moeten rechttrekken'
Ricciardo heeft nog niet echt de kans gehad in 2023 om te bewijzen dat hij zijn stoeltje bij het Visa Cash App RB-team verdient, nadat hij vlak na zijn eerste comeback alweer aan de zijlijn te vinden was. Twee races nadat hij De Vries verving, liep Ricciardo een blessure op en werd hij tot de Grand Prix van de Verenigde Staten vervangen door Lawson.
Lawson deed het vervolgens zo goed als vervanger, dat de vraag rondging waarom Ricciardo in dat lege AlphaTauri-stoeltje was neergezet. Ricciardo gaf tijdens de Grand Prix van Mexico daar een antwoord op, door P4 te pakken tijdens de kwalificatie en zes punten te behalen voor zijn team tijdens de hoofdrace. Met ook veel meer ervaring in de Formule 1 op zak dan Yuki Tsunoda, zal het Ricciardo lukken om de Japanner gelijk in zijn eerste volledige jaar terug de baas te kunnen zijn?
‘Ik denk stiekem dat Tsunoda nog best wel kan verrassen het aankomende seizoen, maar we kunnen niet ontkennen dat ervaring van cruciaal belang is en dus denk ik dat Ricciardo uiteindelijk wel aan het langste eind zal trekken’, analyseert Jacobs. ‘Toch zal het wel afhankelijk zijn van een aantal factoren, want na zijn jaren bij McLaren denk ik dat de Australiër wel een forse deuk in zijn zelfvertrouwen recht heeft moeten trekken. Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat hij weer de oude zal worden als hij een heel seizoen mee zal draaien, maar ik denk dat de gedrevenheid die Tsunoda de afgelopen maanden liet zien zeker een factor is om rekening mee te houden.’
Tsunoda kan in 2024 serieuze stappen gaan zetten
De prestaties van Tsunoda vorig jaar gingen mee met de algemene tendens binnen het team zelf. De Japanner begon sterk aan het 2023-seizoen, en wist ook een paar keer belangrijke punten voor het team bij elkaar te sprokkelen. Halverwege het seizoen viel het toenmalige AlphaTauri echter wat weg, en ook Tsunoda beleefde een vormdip. Het volgen van de filosofie van Red Bull heeft niet alleen het team zelf goed gedaan, ook Tsunoda ging beter presteren. De Japanse coureur beleefde toen als hoogtepunten twee P8-finishplaatsen, een aantal rondes aan de leiding rijden tijdens de race in Abu Dhabi, en het pakken van zijn eerste snelste raceronde tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten.
Zal de stijgende lijn bij Tsunoda ook in 2024 doorzetten? Jacobs denkt van wel. ‘Ik denk wel dat Tsunoda het komend jaar beter zal doen dan het afgelopen jaar, alleen ga ik er niet vanuit dat dat altijd aan de resultaten te zien zal zijn’, vertelt Jacobs. ‘Naar mijn mening heeft de Japanner de afgelopen drie jaar al grote stappen gezet, en ik geloof heilig in de theorie van Franz Tost.’
De theorie van voormalig AlphaTauri-teambaas Tost houdt in dat een coureur drie jaar nodig heeft om op niveau te komen in de Formule 1, en volgens Jacobs voldoet Tsunoda daar nu aan. ‘Tsunoda heeft nu drie jaar achter de rug en kent de sport, de paddock en het team nu op zijn duimpje, en ik denk dat hij nu de juiste basis heeft om serieuze stappen te gaan zetten. Hij zal zich als coureur sowieso ontwikkelen in 2024, alleen heb ik er zo mijn twijfels over of de resultaten dat beeld zullen weerspiegelen.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties