Voor Coronel was het duidelijk: 'Die opzettelijke crash in Monaco is Verstappen nog niet vergeten' Formule 1
Formule 1

Voor Coronel was het duidelijk: 'Die opzettelijke crash in Monaco is Verstappen nog niet vergeten'

Voor Coronel was het duidelijk: 'Die opzettelijke crash in Monaco is Verstappen nog niet vergeten'

Voor Viaplay-analist Tom Coronel was het helder waarom Max Verstappen niet voor teamgenoot Sergio Pérez aan de kant wilde gaan richting de slotfase van de Grand Prix van Brazilië. Voor de Mexicaan waren de punten van de zesde positie belangrijk om de tweede plek in het kampioenschap te behouden, maar hier gaf Verstappen geen gehoor aan. Dit kwam volgens Coronel overduidelijk door de opzettelijke crash van Pérez in Monaco waardoor Verstappen daar geen poleposition kon behalen en een mogelijke raceoverwinning misliep.

Aan tafel bij Viaplay bespreken Coronel en Christijan Albers de Grand Prix van Brazilië. Deze race verliep voor Red Bull Racing alles behalve soepel. De tweevoudig wereldkampioen deed na de herstart van de eerste safetycar een poging om Lewis Hamilton in te halen, maar de coureurs kwamen elkaar tegen en raakten elkaar. De FIA wees Verstappen aan als schuldige, en dus kreeg de Nederlander een tijdstraf van vijf seconden. Daarnaast had hij ook nog last van schade aan de voorvleugel en moest de Limburger binnenkomen voor een nieuwe neus.

Richting de slotfase van de Grand Prix had Verstappen een serieuze inhaalrace gereden richting de zevende stek, en toen haalde hij zijn teamgenoot Pérez in voor de zesde positie. En hij was niet bepaald van plan om de Mexicaan die plek terug te geven. Daarbij negeerde hij teamorders. 'Alle coureurs hebben een zwartboekje. Daarin gaat het simpel: als je mij verneukt, verneuk ik jou', begon Coronel. 'Voor Verstappen was dat Monaco. Daar heeft Pérez hem opzettelijk in de muur gezet en daardoor heeft hij Max (Verstappen, red.) gepiepeld. Deze stond nog open', vervolgt Coronel, die dus denkt dat dat de reden is waarom Verstappen die plek niet wilde opgeven.

Coronel: 'Hier gaat heel lang over gesproken worden'

De Viaplay-analist denkt dat hier nog heel lang over nagesproken wordt binnen het team van Red Bull. 'Dit was een tegoedje uit Monaco. Hier gaat heel lang over gesproken worden', stelt Coronel. Albers vindt het zo makkelijk nog niet. 'In Abu Dhabi heeft Pérez Hamilton heel lang opgehouden', vertelt Albers, refererende naar de laatste Grand Prix van het 2021-seizoen, waarbij Pérez heel lang verdedigde om Verstappen dichterbij titelrivaal Hamilton te laten komen. De Mexicaan zelf heeft bij de internationale media aangegeven dat hij Verstappen aan die twee titels heeft geholpen, hij was dus niet bepaald blij dat Verstappen die teamorders negeerde.

Albers: 'Deze race liet zien dat Verstappen en Hamilton nooit opgeven'

Het was voor Verstappen een race van veel ups en downs. Na de pitstops viel hij terug in het veld. De tweevoudig wereldkampioen leek opnieuw problemen te hebben met de banden en had daarnaast ook schade, daardoor was het moeilijker om door het veld te snijden. Ondanks dat de Red Bull-coureur wat aan het jojoën was, wist hij alsnog een knappe inhaalrace te rijden. 'Deze race liet zien dat Verstappen en Hamilton nooit opgeven. Max bleef die rondetijden eruit stampen', concludeert Albers. Hamilton en Mercedes komen dit jaar van ver, aldus Albers.

Coronel was het alsnog niet eens met de straf die Verstappen had ontvangen. Het was een soort déjà vu naar wat er gebeurde met Ocon in 2018, al was de situatie toen vanzelfsprekend anders. 'Het is voor mij een hele duidelijke situatie wie er fout zat', gaf Coronel aan. 'Richting die eerste bocht wist Lewis al dat Max aan die buitenkant zou zitten. Max zat tevens al op de kerbs met zijn wielen, en het was te zien dat Lewis hem aan het afknijpen was. Het verhaal is voor mij heel duidelijk. Max zat er naast, maar Lewis wilde die ideale racelijn rijden', aldus de Viaplay-analist.

Albers over Ferrari: 'Was niet zo verkeerd om de posities gewoon te laten'

Terwijl er bij Red Bull teamorders werden gegeven die Verstappen als ongewenst beschouwde, vond Leclerc die teamorders bij Ferrari juist wel gewenst. Richting de slotfase van de race vroeg de Monegask aan zijn team of ze alsjeblieft om het kampioenschap wilden denken. Met andere woorden, of ze Sainz met Leclerc wilden wisselen zodat de Monegask met meer punten naar huis zou gaan. 'Het was helemaal zo verkeerd nog niet om die posities gewoon te laten zoals ze waren', stelt Albers. 'En het verschil tussen P3 en P4 is een podium', vult Coronel aan. 'Niet slechts punten.'

Albers denkt dat Leclerc wel een punt had en dat het zuur was voor hem, maar de Ferrari-rijder had alsnog een goede dag. Hij deed het immers beter dan Pérez, waarmee hij strijdt voor P2 in het kampioenschap. Daarnaast looft Albers de prestaties van Sainz. 'Je ziet dat Sainz van ver komt en nu echt aan het groeien is. De Ferrari-coureurs zijn best gewaagd aan elkaar. Sainz doet het ook steeds beter tijdens de kwalificaties', legt Albers uit. 'Het gaat ook nog steeds om het racen', voegt Coronel toe. 'In de Formule 1 delen ze geen cadeautjes uit', aldus de Viaplay-analist.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws