2021 zal het eerste jaar worden voor de teams waarin ze moeten werken met een zogeheten 'succeshandicap'. Deze handicap houdt in dat hoe je beter je presteert in het jaar ervoor, hoe minder tijd je mag doorbrengen in de windtunnel en mag sleutelen aan de aerodynamica van je auto. Motorsport.com analyseert hoe deze nieuwe regel de Formule 1 kan gaan veranderen.
Het doel van de succeshandicap is om het veld dichterbij elkaar te brengen. In het eerste seizoen zal de FIA nog mild zijn met het hanteren ervan, maar vanaf 2022 zal het een heel stuk strenger worden. Daardoor zal de impact van de handicap ook flink toenemen. Het is niet de eerste regel met als doel om een competitiever veld te creëren, maar de voorgangers werden allemaal te kunstmatig bevonden. Denk bijvoorbeeld aan reverse grid races of extra ballast voor de top drie van de vorige race. De succeshandicap is dus wel één van de eerste ideeën die werkelijkheid is geworden.
'Succeshandicap' niet een nieuw idee binnen de motorsport
Bij het bedenken van de regel is hoogstwaarschijnlijk gekeken naar de MotoGP. Daar krijgen de minder presterende teams ook al extra tijd om hun motor te testen. Als je dan beter begint te presteren, moet je die voordelen ook weer inleveren. Dit systeem werkt trouwens wel zeer goed. Er is geen kampioenschap dat zoveel verschillende winnaars kent van verschillende teams en merken als de MotoGP en dat zou zomaar te maken kunnen hebben met de succeshandicap.
Voor de Formule 1 wordt er dus gefocust op de tijd die teams doorbrengen in hun fabrieken. Specifiek houdt het in dat Mercedes de minste tijd in hun windtunnel mag doorbrengen en dat Williams de meeste tijd krijgt om hun aerodynamica te ontwikkelen. Er wordt dus gekeken naar het succes dat je hebt als team, zoals de naam van de regel ook aangeeft. Wordt je eerste in het ene jaar, dan krijg je de minste tijd in de windtunnel het volgende jaar.
Brawn blij met nieuw middel voor competitiever veld
Ross Brawn, uitvoerend directeur van de Formule 1, is in ieder geval erg blij met de nieuwe regel, zo vertelt hij tegenover het autosportmedium: 'Doordat het van invloed is op de tijd die je spendeert in de fabriek, heeft het alleen een indirect gevolg voor het resultaat op de baan. Het is niet dat je ineens wint als je meer tijd krijgt, je moet namelijk die tijd wel goed gebruiken en daarna de baan op gaan om te winnen. Als de tijd niet goed wordt gebruikt, win je ook niet.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties