Waarom Mercedes en Red Bull in de toekomst rekening moeten houden met McLaren Formule 1
Formule 1

Waarom Mercedes en Red Bull in de toekomst rekening moeten houden met McLaren

Waarom Mercedes en Red Bull in de toekomst rekening moeten houden met McLaren

Het 2020-seizoen van McLaren heeft benadrukt dat ze de positieve trend van 2019 vol hebben weten te houden. De Britse renstal is bezig aan een heropleving en volgens Lawrence Barretto, die werkzaam is voor de officiële website van de Formule 1, zijn er vijf punten van verbetering waardoor McLaren op termijn de strijd aan zou kunnen gaan met Red Bull Racing en Mercedes.

'De aanstelling van Zak Brown kondigde een nieuw tijdperk aan bij McLaren. Hij heeft de hele operatie geherstructureerd en heeft Andreas Seidl binnengehaald van Porsche, en James Key van Toro Rosso, om het team op technisch gebied te leiden', zo introduceert Barretto het eerste verbeterpunt, de mensen die bij McLaren werken.

In combinatie met het promoveren van Andrea Stella, Fernando Alonso's voormalige ingenieur, en Piers Thynne, die nu over de productie in Woking gaat, heeft McLaren haar structuur rechtgetrokken. 'Dat heeft enkele jaren gekost, maar de renstal heeft nu een stabiele fundering, waar afgelopen jaar voor het eerst de vruchten van geplukt konden worden.'

De auto en de ontwikkeling

'Seidl heeft toegegeven dat het gat naar Mercedes en Red Bull Racing nog enorm is en dat het in realiteit nog wel even gaat duren voordat ze op dat niveau zitten. Maar de prestaties dit jaar doen vermoeden dat ze goed op weg zijn', stelt Barretto over het illustere Formule 1-team.

Met een loodzwaar gevecht op het middenveld is het des te knapper dat McLaren voor het eerst in acht jaar de barrière van 200 punten wist te verbreken. Het is bewijs van het feit dat Carlos Sainz en Lando Norris een bolide ontwikkeld hebben die consistent presteert. Concurrenten Renault en Racing Point hadden hier aanzienlijk meer problemen mee.

De McLaren-coureurs

De samenwerking tussen Sainz en Norris, evenals de individuele prestaties, hebben hun sporen nagelaten op het 2020-seizoen. Een combinatie van deze factoren stond toe dat ze P3 in het constructeurskampioenschap binnen wisten te slepen, met twee coureurs die in het kampioenschap door slechts acht punten gescheiden werden.

'De mate waarin zij samenwerken ligt ongekend hoog', gaf Stella toe. 'Dat is een van de redenen dat ze zo aan elkaar gewaagd zijn op het circuit.' De persoonlijkheden van beide coureurs zijn volgens de Italiaanse McLaren-man voornamelijk de reden dat de samenwerking tussen de Brit en de Spanjaard zo goed verlopen is.

Toekomstplannen

Ook in de technische details zijn ontwikkelingen terug te vinden die McLaren vanaf 2021 een serieuze bedreiging kunnen maken voor de kop van het veld. Zo gaan ze natuurlijk met een Mercedes-motor rijden volgend jaar en hebben ze een investeringsgroep uit de Verenigde Staten weten te strikken voor een geldinjectie van ongeveer 200 miljoen euro die eind 2022 vrijgegeven zal worden.

Het team plant dan ook om een gloednieuwe windtunnel in te bouwen en de simulator en CFD (Computational Fluid Dynamics, red.) simulator onder de loep te nemen. Het verbeteren van deze faciliteiten kost tijd en op korte termijn is een titelstrijd vermoedelijk nog geen optie. Maar McLaren is wel de fundering al aan het leggen om in de nabije toekomst een serieuze kandidaat te worden voor overwinningen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws