Williams vindt de oorzaak van crash Albon: 'Dat maakte een wereld van verschil' Formule 1
Formule 1

Williams vindt de oorzaak van crash Albon: 'Dat maakte een wereld van verschil'

Williams vindt de oorzaak van crash Albon: 'Dat maakte een wereld van verschil'

Williams zag afgelopen weekend een uitgelezen kans op een goed resultaat in mist opgaan, toen Alexander Albon vanaf een zesde positie hard crashte. Waar de Britse Thai na afloop nog niet goed kon uitleggen waarom het mis ging, heeft Williams de data inmiddels uitvoerig bestudeerd. Williams-teambaas James Vowles legt uit waar het mis ging.

Voor het seizoen liet Albon nog optekenen dat Williams ook dit seizoen het langzaamste team zou zijn. Terwijl Albon hoopte ondanks een gebrek aan snelheid in te kunnen spelen op betrouwbaarheidsproblemen en fouten van de snellere teams, lijkt het tegenovergestelde eerder het geval in 2023. In de openingsrace van het seizoen pakte Albon nog knap een punt, waarna hij met meer vertrouwen uitkeek naar de races in Saoedi-Arabië en Australië.

In Saoedi-Arabië toonden beide Williams-coureurs veel snelheid, maar gooide de kwalificatie roet in het eten. Logan Sargeant spinde in het eerste kwalificatiedeel, waarna de achter hem rijdende Albon van het gas moest. Vanaf de laatste posities wisten Sargeant en Albon geen punten meer te pakken. Ook het weekend in Australië bleek een gemiste kans: op zaterdag kwalificeerde Albon zich met een achtste plek nog knap als best of the rest achter de vier topteams, maar op zondag gooide de 27-jarige een goede uitgangspositie weg.

Een goede start bracht Albon nog tot een zesde plek, maar in de zevende ronde ging het fout en belandde hij hard in de muur. Na de race kon Albon nog niet goed uitleggen wat er precies mis was gegaan, maar inmiddels heeft teambaas James Vowles de data goed kunnen bestuderen. De Brit legt uit op de eigen social media-kanalen van Williams uit dat het om details gaat: 'Wat er bij Alex gebeurde is heel moeilijk om uit te leggen als je een eerste blik op de data werpt. Nadat hij door bocht vijf kwam, ging hij langzamer door de zesde bocht dan in eerdere ronden het geval was. Toch gleed de achterkant meteen weg en verloor hij de controle over de auto. Hij kon niets doen om deze nog op te vangen', omschrijft Vowles het voorval.

Williams was sneller dan verwacht

Vervolgens legt de nieuwe Williams-teambaas uit hoe het ondanks de lagere bochtensnelheid toch zo fout kon gaan: 'Het incident werd een aantal ronden eerder al ingezet en bouwde zich op richting dat moment. De vijfde bocht kun je in de kwalificatie vol gas nemen, maar in de race is dat lastiger. Wij zelf hadden verwacht dat hij de voet van het gaspedaal moest halen in die bocht, maar de auto werkte goed. Het viel ons op dat hij wel vol gas door die bocht kon gaan. Dat verandert hoe je je energie inzet gedurende een ronde. We pasten vervolgens de systemen aan op die situatie.'

In ronde zeven ging het volgens Vowles fout omdat Albon een bocht eerder sneller nam dan in andere ronden: 'Hij reed ongeveer tien kilometer per uur harder dan het rondje daarvoor. Dat klinkt als weinig, maar als het om banden, bandenenergie en bandentemperaturen gaat, dan maakt dat een wereld van verschil. Hij ging door die bocht en realiseerde zich dat zijn snelheid te hoog lag. Daarom liet hij lichtjes het gas los. Hij kwam wijd uit, waarna de linker achterband hevig oscilleerde op de kerbstone. Dat lijkt misschien onschuldig, maar als je bandentemperatuur al op de limiet zit, en dat zijn ze omdat je harder door de bocht gaat en op de kerbstone komt, dan krijgt die band meer te verduren. Bij het insturen van de zesde bocht had hij simpelweg onvoldoende grip aan de achterzijde, iets wat hij niet zag aankomen. Daarna was zijn race klaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws