Windsor: 'Fout Verstappen een voorbeeld van de problemen bij de coureurs' Formule 1
Formule 1

Windsor: 'Fout Verstappen een voorbeeld van de problemen bij de coureurs'

Windsor: 'Fout Verstappen een voorbeeld van de problemen bij de coureurs'

Peter Windsor zag dat de banden een cruciale rol speelden tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije. Gedurende de derde vrije training regende het nog op de Hungaroring, waardoor de coureur op een natte baan naar buiten moesten. Hierdoor koelde het asfalt extreem snel af en moesten de rijders in de kwalificatie op zoek naar grip. Ferrari en Red Bull Racing leken het aardig te doen, maar het was uiteindelijk George Russell die er met poleposition vandoor ging.

De coureurs kregen maar lastig temperatuur in de banden op de zaterdag. Dit begon al in de derde vrije training toen de rijders op intermediates maar geen competitieve tijden neer konden zetten. 'Je had gewoon wat minder downforce nodig om wat meer energie door je banden te laten gaan', vertelt Windsor op zijn YouTube-kanaal. 'Je moest in één ronde uiteindelijk de banden op temperatuur hebben, en het was Russell bij wie het lukte.'

Dit seizoen lijken de banden een belangrijkere rol te spelen dan voorheen. Ferrari was samen met Max Verstappen nog de grote favoriet voor poleposition, maar de Italiaanse renstal moest Russell voor zich dulden. 'Red Bull en Ferrari lijken het opwarmen van de banden steeds meer onder controle te krijgen. Toch was de balans nooit echt goed bij beide teams. Sainz is voor Ferrari nog de coureur die de balans en de banden het beste onder controle heeft.'

De fout van Verstappen

Verstappen was uiteindelijk geen factor in de strijd op poleposition door een motorprobleem. Zijn eerste ronde in Q3 was ook niet representatief, nadat zijn banden op slot schoten in bocht 2. 'Max maakte natuurlijk een fout in bocht 2. Daarmee gooide hij direct zijn ronde weg en het werd uiteindelijk ook slechts een 1:18,8. Die fout was een voorbeeld van de problemen die de coureurs deze dag hadden met de banden. Max had gewoon geen temperatuur en gevoel in zijn voorbanden.'

Red Bull was op de vrijdag duidelijk langzamer dan Ferrari, maar Windsor zag dat de Oostenrijkse renstal wat snelheid had gevonden. De journalist wijst opnieuw naar de banden. 'Als de temperatuur van de banden eenmaal in het juiste werkvenster zat, kwam de Red Bull tot leven. Normaliter is de Red Bull qua grip in lagesnelheidsbochten niet zo sterk als Ferrari, maar in deze omstandigheden zaten ze een stuk dichterbij', aldus Windsor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws