Analyse Kwalificatie | Russell klopt Sainz juist in Ferrari-sector Formule 1
Formule 1

Analyse Kwalificatie | Russell klopt Sainz juist in Ferrari-sector

Analyse Kwalificatie | Russell klopt Sainz juist in Ferrari-sector

We zijn aanbeland bij de laatste stop van de Formule 1 voordat het zomerreces aanbreekt, op de Hungaroring net even ten noordoosten van Budapest, Hongarije. Deze baan staat sinds 2014 niet echt meer bekend als een Red Bull Racing-baan, omdat Mercedes het hier in de jaren daarna altijd erg goed deed. Ondertussen is het vooruitzicht iets gewijzigd en lijkt het erop dat Ferrari hier goed zou kunnen gaan scoren, op basis van de vrije trainingen. Er is wel regen voorspeld voor de kwalificatie, maar het is nu goed mogelijk dat het toch droog blijft. Interessant gaat het echter wel worden, omdat het goed geregend heeft eerder op de dag en de baan daarmee weer bijna groen is. F1Maximaal gaat zoals altijd dieper in op de resultaten van de coureurs tijdens de kwalificatie.

Ondanks de voorspelling dat het droog blijft, ziet de lucht er zeer dreigend uit. Er is echter geen tot weinig wind, dus het is zeer goed mogelijk dat het niet zal regenen gedurende de kwalificatiesessies. Zoals al vermeld, is er echter veel hemelwater uitgestort over de baan eerder op de dag, wat inhoudt dat het asfalt effectief weer opnieuw ingerubberd zal moeten worden, en dat we mogen verwachten dat steeds snellere tijden elkaar in rap tempo zullen opvolgen gedurende de sessies. Het betekent ook dat grip in eerste instantie laag zal zijn, maar zal toenemen met elk gereden rondje.

In Q1 is Ferrari pas als laatste buiten, waarschijnlijk om niet alleen banden te sparen, maar ook omdat de baan er beter voor zal liggen later in de kwalificatie dan aan het begin van de sessies. Max Verstappen weet als eerste van de grote favorieten de toppositie in handen te nemen en verbetert zijn tijd met elke geklokte ronde, tot driemaal toe maar liefst. Carlos Sainz en Charles Leclerc vinden we terug op positie twee en drie na hun eerste twee rondjes, gevolgd door Lewis Hamilton, Lando Norris, George Russell, Sergio Pérez en Fernando Alonso. Blijkbaar heeft Red Bull tussen de tweede vrije training op vrijdag en de derde vrije training toch nog het een en ander weten te vinden, gezien de plotselinge snelheidswinst van Verstappen.

Carlos
Sainz, kwalificatie GP Hongarije 2022 op de Hungaroring (Foto: Ferrari F1
Media)
Carlos Sainz, kwalificatie GP Hongarije 2022 op de Hungaroring (Foto: Ferrari F1 Media)

Iedereen gaat nog een keer naar binnen voor afstellingswijzigingen aan de vleugels, nieuwe banden of beide voor een laatste poging om bij de top vijftien te eindigen en door te mogen gaan naar de tweede kwalificatiesessie. Mercedes lijkt duidelijk ook het een en ander gevonden te hebben, want Hamilton zet een paarse eerste sector neer en ondanks een snelste tweede sector van Leclerc weet Hamilton de toppositie over te nemen, meteen gevolgd door Russell op twee en Sainz op drie. De top vier zit daarmee wel heel dicht bij elkaar, namelijk binnen één en een kwart tiende van een seconde.

Met driekwart minuut op de teller zitten echter de meeste rijders nog op koers voor een laatste geklokt rondje, dus het is nog erg spannend, met name in de achterhoede. Geheel onverwacht rijdt Nicholas Latifi een paarse sector 1, al weet hij dit niet om te zetten in een betere rondetijd. Verstappen verbetert zijn beste sector 1-tijd, terwijl Pérez door Pierre Gasly van zijn dertiende plek geduwd wordt, dus daar gaat het echt superspannend worden. Gasly is echter zijn tijd kwijt, dankzij baanlimieten, dus Pérez krijgt zijn dertiende plek weer terug. Sebastian Vettel verbetert zijn beste rondje, maar ontsnapt daarmee niet van de achttiende plek. Hiermee zijn beide AlphaTauri’s en Williams-bolides plus Vettel uitgerangeerd voor een plaats in Q2.

In de tweede sessie zijn de Haas-racers het eerst de pitstraat uit, gevolgd door Mercedes op gebruikte banden. Ferrari zit hier achter en Mick Schumacher laat zich door beide Mercedessen inhalen, vermoedelijk in verband met een andere opwarmingsstrategie dan zijn teamgenoot Kevin Magnussen. Norris komt naar buiten, en dan ook Pérez en Verstappen. Norris passeert Leclerc, en Russell rijdt onverwacht een paarse sector 2. Het lijkt erop dat het een ouderwets partijtje stuivertje wisselen wordt en ja, Hamilton gaat naar één, maar Russell neemt meteen de toppositie over. Leclerc laat zich echter ook niet onbetuigd en gaat op zijn beurt meteen daarna naar de top van de lijst.

Sainz weet ook nog een potje te breken met zijn oude bandenset en stijgt naar de tweede positie. Dan is het de beurt aan Norris om plek één te bemachtigen. Verstappen rijdt ondertussen twee keer paars en Pérez schopt het naar plek twee. De 24-jarige Nederlander rijdt nóg een paarse sector en gaat naar P1, als eerste onder de 1:18 met een 1:17,7. Of hij dit lang kan vast houden is echter niet zeker, omdat de voorspelling is dat de beste tijd vermoedelijk tussen de 1:17,3 en 1:17,5 zal liggen, zij het in Q3, niet Q2. Ondertussen zijn ook de laatste rijders de garages uit, Fernando Alonso, Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, beide Alfa Romeo’s en Lance Stroll.

Sergio
Pérez tijdens een geklokte ronde tijdens
de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije 2022 (Foto: Red Bull Content
Pool / Getty Images)
Sergio Pérez tijdens een geklokte ronde tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije 2022 (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Pérez afgeleid door fout stewards?

Mercedes, evenals Haas en Ferrari, zijn nu naar buiten op een nieuw bandensetje. De laatsten, de Ferrari-coureurs, hebben een achterstand van een seconde of meer op Verstappen en het gaat wel erg spannend worden om te zien of zij diens snelheid, vermoedelijk teweeggebracht door vernieuwde inzichten bij Red Bull, kunnen verbeteren. Pérez verliest zijn tijd, terwijl hij de tweede plek inneemt, vanwege track limits van bocht 5. Dat is een ramp, hij zal een nieuw setje banden moeten opofferen om de top tien te kunnen halen in plaats van rustig af te wachten en misschien proberen zijn eerste tijd te verbeteren met zijn oude banden. Dat laatste is te link, zonder een officiële tijd, dus hij moet wel een extra setje oproken nu, om een plaats voor Q1 veilig te stellen. Pérez gaat inderdaad naar buiten op een nieuw setje rubber schoeisel.

De Mexicaan blijkt echter toch niet over de witte lijn te zijn gegaan en krijgt zijn tijd terug. Het is weer een hoop drama, maar het zal niet genoeg zijn voor een plek in Q1, gezien het tijdsverschil met zijn teamgenoot, liefst acht tienden van een seconde, met iedereen naar buiten op verse banden nu. Ferrari lijkt niet de pace te hebben die ze op vrijdag hadden en Leclerc is zes honderdsten langzamer dan Verstappen. Pérez is ondertussen afgezakt naar de negende plek. Dit wordt spannend, maar hij verbetert zijn plek niet. Met tweeëneenhalve minuut en de laatsten allen op verse banden is dat mogelijk te weinig. Valtteri Bottas verbetert zijn tijd en steekt Pérez voorbij. Ondertussen is ook Ocon aan een erg goed rondje bezig en steekt op zijn beurt Bottas voorbij, dus Pérez naar elf, en daar blijft het bij. Wat een teleurstelling.

Voor Q3 zijn Pérez, Zhou Guanyu, beide Haas-coureurs en Stroll geëlimineerd, dus Ricciardo gaat eindelijk weer eens door naar de laatste kwalificatieronde. Er vallen blijkbaar ook een paar druppels regen op één plek op het circuit, bij bocht 6 en 9, maar het lijkt niet genoeg om de kwalificatie te verstoren. Na anderhalve minuut komen eindelijk de eerste coureurs de garages uit. Blijkbaar houden ze het graag spannend, niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de toeschouwers. Van vingernagels is nu zo langzamerhand niet veel meer over. Aan de andere kant is dit natuurlijk een korte baan, dus is er iets meer speling qua tijd dan bijvoorbeeld vorige week in Frankrijk. We verwachten weer veel veranderingen in posities, omdat iedereen nu de motor maximaal openschroeft, of beter gezegd, de agressiefste motorstand gaat gebruiken.

Max
Verstappen, kwalificatie op de Hungaroring voor de Grand Prix van Hongarije
2022 (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)
Max Verstappen, kwalificatie op de Hungaroring voor de Grand Prix van Hongarije 2022 (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Verstappen zeer sterk in Q2, problemen in Q3

Verstappen is de laatste in de kwalificatiefile, ook hij houdt er blijkbaar van de spanning op te voeren. De paarse sectoren vliegen ons om de oren, maar het is uiteindelijk Sainz die met maar liefst drie snelste baanstukken de voorlopige poleposition pakt. Wat gebeurt er echter met Verstappen? Hij is erg langzaam voor zijn doen, plek zeven, verliest tijd met name in sector 1. Hij blijkt te wijd zijn gegaan in bocht 2 en had een grote lock-up, waardoor hij niet op zijn gas kon gaan en de ronde niet meer kon redden. Russell staat nu achter Sainz, gevolgd door Leclerc en dan Hamilton, Alonso en Norris. Waar haalt Mercedes opeens deze snelheid vandaan? Iedereen gaat ondertussen weer naar binnen ter voorbereiding van het laatste geklokte rondje van de dag. Na een minuut of drie komt het circus eindelijk weer op gang, het wachten wordt bijna teveel.

In het laatste rondje regent het weer paarse sectoren, eerst Leclerc, dan Sainz, weer Leclerc, gevolgd door Sainz en de laatste pakt voorlopige pole. Norris momenteel op drie, maar wat gebeurt er met Verstappen? Hij heeft blijkbaar geen vermogen en dat na een briljante Q2. Russell daarentegen rijdt een met Ferrari vergelijkbare sector 1, een ruim anderhalf tiende snellere sector twee, wat gebeurt hier? Zijn derde sector is een tiende langzamer dan Sainz, maar snel genoeg voor P1, met vierenveertig duizendsten. Hamilton maakt ook een fout, en onderbreekt zijn snelle ronde, terwijl Verstappen duidelijk geen snelheid meer heeft en ondertussen voorbij is gestreefd door alle andere coureurs in de top tien. Had hij zijn tijd uit Q2 mogen gebruiken, dan was hij nog op de vierde plek beland, wat wel aangeeft dat het in principe een stuk beter had kunnen zijn.

Charles
Leclerc, George Russell (pole) en Carlos Sainz na de kwalificatie GP Hongarije
2022 (Foto: Mercedes AMG F1)
Charles Leclerc, George Russell (pole) en Carlos Sainz na de kwalificatie GP Hongarije 2022 (Foto: Mercedes AMG F1)

Russell pakt zijn eerste pole

Tabel
1. Einduitslag Q3, kwalificatie Grand Prix van Hongarije, 2022 (Bron:
F1Maximaal.nl)
Tabel 1. Einduitslag Q3, kwalificatie Grand Prix van Hongarije, 2022 (Bron: F1Maximaal.nl)

Ondanks twee paarse sectoren van Sainz weet Russell nipt de snelste tijd te rijden over een hele ronde, alle sectoren opgeteld, en daarmee voor het eerst in zijn carrière als Formule 1-coureur poleposition te scoren. Waar we ons echter nog steeds om verbazen, is dat Ferrari haar overwicht in de vrije trainingen opeens verloren lijkt te zijn en dat Red Bull toch nog weer snelheid gevonden heeft, al leek Pérez enigszins verloren, nadat hem zijn snelste ronde in Q2 onterecht vanwege baanlimieten ontnomen was en Verstappen een zeldzame fout in Q3 niet wist goed te maken door problemen met zijn auto. Mercedes vindt opeens snelheid, aangezien Russell op P1 staat, en Hamilton het tot zijn laatste ronde ook niet onverdienstelijk deed, totdat hij te maken kreeg met DRS-problemen. Had Ferrari misschien de motoren in de vrije trainingen al ver opengedraaid?

Tabel
2. Q3 kwalificatie, Grand Prix van Hongarije 2022 op basis van snelste
sectortijden (Bron: F1Maximaal.nl)
Tabel 2. Q3 kwalificatie, Grand Prix van Hongarije 2022 op basis van snelste sectortijden (Bron: F1Maximaal.nl)

Kijken we naar de snelste sectortijden, dan zien we dat Sainz toch de poleposition had kunnen veroveren als hij zijn beste sectoren aan elkaar had kunnen rijgen, en dan had hij dat zelfs met ruim een tiende kunnen doen. Behalve een switch tussen Russell en Sainz zou de stand niet veranderd zijn, al helemaal niet voor Hamilton en Verstappen, de eerste vanwege een fout in zijn laatste ronde, en de Red Bull-coureur vanwege een fout en een autoprobleem, dat onoplosbaar bleek tijdens het rijden op de baan. Deze stand van zaken gooit duidelijk de gevestigde orde helemaal overhoop voor de race morgen. Wat mogen we daarom gaan verwachten op basis van deze kwalificatie? Daar is geen eenvoudig antwoord voor.

Allereerst is er de vraag of Sainz het beter doet dan Leclerc vanwege zijn nieuwe motor van de laatste specificatie, of dat hij zich eindelijk echt op zijn gemak voelt in de 2022-bolide van het merk met steigerend paard in het logo. De volgende vraag die we ons kunnen stellen, is of Ferrari de getoonde snelheid over een enkele ronde ook om kan zetten in snelheid over een hele race hier in Hongarije en of die pace beter is dan die van Mercedes dat hier opeens als een duveltje uit een doosje dankzij Russell voor het eerst dit seizoen een P1 pakt. Gaat Mercedes het ook net zo goed doen tijdens de race? Frankrijk leek hier wel al een voorbode van te zijn bij nader inzien, maar houden ze dit een hele race vol, of alleen met halflege of bijna lege tanks?

Lando
Norris op de hungaroring, kwalificatie GP Hongarije 2022 (Foto: McLaren F1
Media)
Lando Norris op de hungaroring, kwalificatie GP Hongarije 2022 (Foto: McLaren F1 Media)

McLaren deed het ook goed, net als Alpine. Gaan zij nog een rol spelen in de strijd voor podiumplaatsen? En waar heeft Red Bull opeens zijn extra snelheid, die het waarschijnlijk mogelijk maakte voor Verstappen om een gooi te doen naar poleposition, gevonden, had hij geen fout gemaakt en had hij geen powerprobleem gehad? Kan Red Bull dit probleem op tijd oplossen zonder gridstraf voor Verstappen? Allemaal vragen waar we op zondag antwoorden op hopen te gaan krijgen. Eén ding is zeker: het gaat een zeer interessante en spannende race worden met Pérez en Verstappen op elf en tien, met absoluut de motivatie om zich zover mogelijk naar voren te vechten in zo kort mogelijke tijd en natuurlijk de strijd tussen alle mededingers voor mogelijke podiumplaatsen in posities één tot en met negen.

Door: Wim G. Vandebilt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws