Komt het voordeel van Mercedes puur van hun voordeel qua vermogen? Bij MotorsportWeek gaan ze op deze vraag in en analyseren ze wat er bij Red Bull Racing aan de bolide gedaan is om een inhaalslag te slaan op de Duitse concurrent. In Turkije leek het alsof de twee teams dichter bij elkaar lagen dan welke race dit seizoen dan ook, ondanks dat uiteindelijk Lewis Hamilton de race wist te winnen.
Het werk dat Adrian Newey en zijn team verricht hebben is vooral gericht op het perfect verdelen van de aerodynamische lading op de banden, suggereert het Britse motorsportmedium. Daarmee is de nadruk gelegd op het snel opwarmen van de banden, wat dit seizoen een groot pijnpunt is gebleken bij diverse coureurs.
In een zoektocht naar de ideale manier om de voorbanden op temperatuur te krijgen, en ze in dat werkende venster te houden, is de ontwerpafdeling in Milton Keynes aan de voorwielophanging gaan sleutelen. De stangen van de onderste driehoek liggen bij de wielbasis nu vlak bij elkaar Dit toont aan dat Red Bull nog steeds aan het werk is om de werking van het Pirelli-rubber te optimaliseren.
Maar een andere aanpassing die op Istanbul Park te bewonderen was op de RB16 sprong ook in het oog. Zo kwam het team van Max Verstappen met een aangepaste cape voor de dag. Daarop bevindt zich nu een kleine gleuf die de luchtstroom onder het onderdeel dwingt. Een kleine aanpassing waarmee Red Bull meer richting het ontwerp van Mercedes gaat.
Red Bull had meer uit kunnen halen
Op het koude, natte asfalt, viel te verwachten dat we een nivellering van prestaties tussen Mercedes en Red Bull zouden zien. De motor speelt in de regen immers een kleinere rol en aerodynamische efficiëntie, waar Red Bull bekend om staat, een grotere. Hoewel Hamilton uiteindelijk als winnaar uit de bus, en niet Verstappen, viel het hele weekend te zien dat Red Bull op aerodynamisch gebied het aardig voor elkaar had.
Gedurende alle vrije trainingen leek de RB16 een uitstekende wegligging te hebben. Naast de Nederlander wist ook Alexander Albon in vrijwel alle sessies representatieve tijden te klokken. Of dit genoeg bewijs is om te bevestigen dat Mercedes enkel op motorvermogen voor ligt op haar primaire concurrent, wordt door de Britse bron betwijfeld. Wel is het duidelijk dat Red Bull flink aan de weg aan het timmeren is om het Mercedes in 2021 lastiger te maken dan dat ze dit jaar hebben gedaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties