george russell mercedes 2025 silverstone groot brittannie vrijdag training helm Formule 1
Formule 1

Wolff benoemt 'stevige discussies' na rampzalige fout: 'Dat was de guillotine die viel'

george russell mercedes 2025 silverstone groot brittannie vrijdag training helm

Ook voor Mercedes was de Grand Prix van Groot-Brittannië eigenlijk een beetje een thuisrace, vooral omdat George Russell Brits is. Het weekend kon bijna niet slechter verlopen. Russell besloot over te gaan op de harde band, maar de baan was nog te nat en hij gleed door het grind en het gras. Volgens teambaas Toto Wolff was het rampzalig.

Russell kwalificeerde op P4 en had het vooruitzicht op een goede eindpositie of zelfs een podium, maar besloot onder lastige omstandigheden twee keer naar slicks over te schakelen. Beide keren was het geen goede beslissing. Direct na de formatieronde kwam de Brit al binnen om slicks onder de auto te zetten, maar delen van de baan waren op dat moment nog te glad. Na afloop kreeg Wolff bij de schrijvende pers de vraag of het Russells eigen beslissing was of die van het team.

'Nou, de coureur is het team', zegt Wolff eerst. 'We zitten hier allemaal samen, maar de beslissing, zowel vanuit de auto als vanuit het team, was verschrikkelijk verkeerd', geeft hij toe. Het ging van kwaad tot erger op de racedag. Uiteindelijk pakte Russell slechts één punt. Kimi Antonelli viel opnieuw uit. 'Het bracht ons in een neerwaartse spiraal, want dat leidde ook tot de stop van Kimi. Als je ziet waar Kimi reed, hadden we hem gewoon buiten moeten laten met een gesplitste strategie.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george russell mercedes 2025 silverstone groot brittannie zondag race pirelli

Podium was mogelijk

Wolff denkt dat het in dat geval mogelijk was geweest om de P3 van Nico Hülkenberg af te pakken. 'Hij reed namelijk voor hem', wijst de Oostenrijker aan. 'Dat doet overigens niets af aan Nico's race, die er van een afstand heel goed uitzag. Wij hadden de verkeerde banden op de auto, omdat we dachten dat de mediums het bij ons niet zouden houden. Vrijdag was immers zo slecht. Weer een verkeerde beslissing. Dan natuurlijk de tweede pitstop, die was nog slechter dan de eerste en in feite de guillotine die viel.'

Antonelli werd halverwege de race aangereden door Isack Hadjar, die totaal geen zicht had in de regen. De Italiaan had daardoor schade aan de achterkant van de auto, waardoor hij uitviel. Wolff baalt meer van de strategische beslissingen. 'Volgens mij hebben we daarboven als team een stevige discussie gehad en iedereen erkent dat de eerste beslissing eigenlijk een rampzalige was', zegt Wolf. Mercedes was vanzelfsprekend niet het enige team dat gokte en verloor.

Gedurfd zijn

Russell drong op de boordradio aan om te stoppen voor slicks in de tweede fase van de race, ook terwijl zijn ingenieur waarschuwde dat het een zelfmoordactie kon zijn. 'Op dat moment zat hij vast achter Gasly, omdat de prestaties van de auto slecht waren en hij hem niet kon inhalen. Dan neem je waarschijnlijk een tegendraadse beslissing, in de hoop op een andere uitkomst dan de rest', zegt Wolff, die ook begrip toont. Russell verklaarde dat hij vooral gedurfde beslissingen wilde nemen in lastige situaties.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen toto wolff oostenrijk vrijdag 1

'Ik denk niet dat het een domme beslissing was, want het bleef 25 minuten droog', zegt Russell bij Sky Sports. 'Wat we niet wisten, was dat er een virtuele safety car van vijftien minuten zou zijn. Toen die eenmaal eindigde, waren we vijf seconden per ronde sneller dan de jongens op inters. Als we die hele stint hadden gehad, waren we misschien terug aan de leiding gekomen. Maar ja, if it rains, it pours, en alles zat gewoon tegen.'

Het veilig spelen was waarschijnlijk de beste optie geweest. 'Dan hadden we waarschijnlijk P4 gepakt. Als je me nu vraagt: had ik liever P4 gehad? Natuurlijk. We wilden gedurfd zijn, we wilden moedig zijn. We namen gewaagde beslissingen en uiteindelijk kostte het onze race', geeft Russell toe. Omdat hij maar één punt pakte en Max Verstappen tien, loopt de Nederlander weer uit ten opzichte van de Mercedes-coureur in het kampioenschap.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws