Oscar Piastri ging aan de leiding voor een groot deel van de race, zo ook bij de herstart achter de Safety Car. De Australische coureur kreeg een straf voor het afremmen, maar is het daar zelf duidelijk niet mee eens. Hij geeft aan dat hij alles heeft gedaan wat hij moest doen, maar dat hij niet het resultaat heeft gekregen dat hij verdient.
Max Verstappen startte vanaf pole position, met Oscar Piastri vlak achter hem. De Nederlander had het moeilijk in zijn RB21 in de natte omstandigheden, dus het duurde niet lang voordat Piastri Verstappen had ingehaald. Een Safety Car voor Isack Hadjar zorgde ervoor dat het veld weer bij elkaar kwam, en toen ging het mis voor Piastri.
Toen de lichten uitgingen, mocht Piastri het tempo bepalen. Hij remde flink af, waardoor Verstappen even aan hem voorbij kwam. Al snel was het incident under investigation en de stewards besloten Piastri een straf van tien seconden te geven. 'Ik vond de straf behoorlijk streng', zegt Piastri na afloop tegen F1TV.
Van 218 km/u naar 52 km/u
De interviewer vraagt of Piastri iets meer over dat moment kan vertellen. 'Ik trapte op de rem. Ik zag dat de Safety Car-lichten uitgingen, dus ik gaf geen gas meer', legt de Australische coureur uit. Piastri mocht op dat moment het tempo bepalen en besloot daarom af te remmen, wat Verstappen niet had verwacht. 'Max ging me voorbij, wat een beetje vreemd was. En daar kreeg ik een straf voor. Zo simpel is het.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De stewards zien de situatie toch iets anders. 'Toen de wedstrijdleider had aangekondigd dat de Safety car in die ronde naar binnen zou komen en de lichten werden gedoofd, remde auto 81 plotseling hard', zegt de verklaring van de FIA. 'Hij verminderde snelheid in het midden van het rechte stuk tussen bocht 14 en bocht 15, hij ging van 218 km/u naar 52 km/u.' Piastri ging dus plotseling 166 km/u langzamer.
De stewards zagen dat Verstappen daardoor een uitwijkmanoeuvre moest maken om een botsing te voorkomen en dat de Nederlander de plek meteen weer terug gaf. Volgens de FIA-reglementen moet de leidende auto een tempo aanhouden 'waarbij geen sprake is van onregelmatig remmen of andere manoeuvres die andere coureurs in gevaar konden brengen.'
Door zo hard te remmen bracht Piastri Verstappen in gevaar. 'Wat auto 81 deed was duidelijk een overtreding van dat artikel', verklaren de stewards, en dus kreeg Piastri een straf van tien seconden. Piastri is het duidelijk niet met deze beslissing eens. 'Het is gewoon teleurstellend als het resultaat dat je verdient wordt afgenomen, maar zo gaat dat soms', zegt de Australische coureur.
McLaren was snel
Piastri probeert het nog positief te bekijken. 'Ik ben blij dat we vandaag een snelle auto hadden. Ik heb alles laten zien wat ik moest bewijzen', vertelt Piastri. 'Ik heb alles gedaan wat ik moest doen, maar ik heb niet het resultaat gekregen dat ik verdiende.' Hij vroeg tijdens de race zelfs nog aan het team of hij de leiding niet terug kon krijgen van Norris, maar daar ging McLaren niet in mee.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ondanks zijn teleurstelling scoort Piastri nog steeds goede punten. Met zijn tweede plaats pakt de coureur achttien punten. Zijn teamgenoot loopt daardoor iets in, maar Piastri gaat nog steeds aan de leiding in het kampioenschap. Hij staat nu op 234 punten, Norris heeft 226 punten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties