Toto Wolff was na de vrijdagsessies niet erg enthousiast over zijn coureurs. Na de kwalificatie, waar George Russell op P6 kwalificeerde en Andrea Kimi Antonelli op P7 is hij nog steeds niet helemaal tevreden, al was het wel een verbetering ten opzichte van de vrije trainingen, zeker voor de jonge Italiaan. Het hoofddoel is dan ook geen podium, maar simpelweg zo veel mogelijk punten.
Antonelli bezorgde de monteurs van de Duitse renstal behoorlijk wat werk op vrijdag, nadat hij zowel tijdens de eerste als de tweede vrije training schade opliep door ritje door de grindbak. De tweede vrije training zag hij al na een minuut of tien teneinde komen toen hij de bolide niet meer uit het grind kreeg. Een slechte start van het weekend. P7 is ten opzichte daarvan een stap in de goede richting.
Wolff had graag betere resultaten gezien, al winnen beide coureur sowieso nog een plekje door de gridstraf van Lewis Hamilton, die vijf plekken naar achteren wordt gezet. 'We hadden vandaag op meer gehoopt dan P5 en P6', zegt de teambaas over de uiteindelijke startplekken van zijn coureurs op de zondag. Een derde startrij dus, achter polesitter Max Verstappen en de pechvogel van Zandvoort Lando Norris op de eerste rij, en leider in het kampioenschap Oscar Piastri en winnaar van 2024 Charles Leclerc op rij twee.
Wolff had beter verwacht met de mogelijkheden van de auto
De kwalificatie van Mercedes begon sterk door Russells ronde op de mediumbanden. 'Onze kwalificatiesessie begon goed met George die Q1 aanvoerde en we hadden beide auto's in de top vier in Q2', blikt Wolff bij Mercedes AMG F1 terug op deel één en twee van de sessie. 'Helaas verbeterden onze concurrenten zich in Q3 veel meer dan wij, waardoor we terugvielen op de grid', voegt hij daaraan toe. George Russell kreeg bovendien niet de banden die hij graag wilde en waarop hij sterk reed in Q1.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wolff weet zeker dat er meer in de W16 zit dat eruit gehaald had kunnen worden. 'De auto had zeker meer in zijn mars dan we in die laatste ronden hebben laten zien, dus uiteindelijk is het een frustrerende afsluiting van onze dag', moet de teambaas en CEO van Mercedes concluderen. Tussen de poletijd en de tijd van Russell zat uiteindelijk 0,365 seconden en bij Antonelli lag het verschil net boven de vier tienden.
Afstelling W16 geeft Wolff weinig vertrouwen op podium
Mercedes heeft gekozen voor een andere afstelling dan menig concurrent en mede daardoor is het de Mercedes-coureurs volgens de Oostenrijker niet mogelijk om tijdens de race een bevredigend resultaat te pakken. 'Sommige van onze rivalen hebben ervoor gekozen om hun auto's zo af te stellen dat ze minder downforce hebben en daardoor morgen beter kunnen verdedigen op de rechte stukken. Dat maakt het voor ons moeilijker om vooruit te komen', realiseert de grote baas van de Zilverpijlen zich.
Wolff blijft echter hoop houden op een goed resultaat, waarbij hij vooral kijkt naar de racesimulatie op de vrijdag. 'We hebben een goed racetempo laten zien en we zullen zien hoe alles verloopt', wil hij nog geen concrete voorspellingen doen. 'Als we dat tempo kunnen volhouden, kunnen we hopelijk een solide puntenoogst binnenhalen', sluit hij echter voorzichtig optimistisch af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties