Max Verstappen is zeer tevreden na zijn 45e poleposition. Die eerste startplek volgt twaalf maanden na het dieptepunt uit 2024. Verstappen spreekt van een doorbraak met de RB21, en lijkt nu ook meer vertrouwen te hebben richting het restant van 2025. Wel reageerde hij geagiteerd op een analyse van het Britse Sky Sports F1.
Verstappen noemde zijn RB20 in Monza een 'monster'. Twaalf maanden later is hij duidelijk meer te spreken over de RB21. Verstappen geeft aan dat Red Bull Racing wel degelijk vooruitgang heeft geboekt in het afgelopen jaar, ook al is Red Bull in het constructeurskampioenschap verder weggezakt. 'We hebben natuurlijk wel veel begrepen sinds vorig jaar al.'
Recordronde van Verstappen
'De auto is natuurlijk al redelijk anders, maar ook dit seizoen hebben we best wel veel moeite gehad met de auto', vertelt hij tegen de Nederlandse media, waaronder ook F1Maximaal.nl. 'Er was dus nog altijd een vraagteken hoe goed of hoe slecht het zou zijn. Vanaf vrijdag was ik wel wat meer tevreden.' De Nederlander was in de eerste vrije training meteen competitief en stond lange tijd vooraan.
Red Bull heeft het juist vaak lastig gehad op de vrijdagen. Verstappen legt uit waarom hij nu wel uit de startblokken schoot. 'Ik denk dat we nu ook wel wat beter weten hoe we de auto willen afstellen. We hebben in elke sessie kleine stappen vooruitgezet, in plaats van dat je alles moet omgooien. Dat hielp wel mee in de kwalificatie', laat Verstappen weten, die in Q3 de snelste ronde ooit reed, met een gemiddelde van 264,4 kilometer per uur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het ging beter dan ik had verwacht, toen ik het weekend inging', geeft Verstappen toe. De 27-jarige krijgt vervolgens de reactie van Nico Rosberg bij Sky Sports F1 te horen. 'Je ziet aan dit soort rondjes waarom hij een van de beste vijf coureurs ooit is', stelde de Duitser, die verder Juan Manuel Fangio, Ayrton Senna, Michael Schumacher, en Lewis Hamilton in dat rijtje plaatst. Verstappen voelde zich niet vereerd, maar reageerde juist kortaf. 'Ik heb zijn bevestiging daarvoor niet meer nodig', aldus Verstappen over de voormalige Mercedes-coureur.
Stap vooruit op andere circuits
Verstappen wordt gevraagd of de doorbraak in Italië hem ook competitief zal maken op andere circuits. 'Als je het hele jaar erbij pakt, kun je wel zeggen dat McLaren nog steeds een dikke voorsprong heeft. Ik denk wel dat we in Zandvoort best wel wat geleerd hebben met de auto', deelt hij. 'Hopelijk kunnen we dat een beetje vasthouden.'
'Ik denk wel dat onze auto met medium tot lage downforce iets beter tot zijn recht komt. Dat heeft ook te maken met dat onderstuur altijd in het midden van de bochten. Dat was nu was beter te managen', laat de polesitter weten. Hij denkt dat dit meer met de afstelling te maken had dan met de vloer. 'Ik denk dat we echt veel geleerd hebben met de afstelling.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties