Met direct een podium in de eerste race begon het Porsche Mobil 1 Supercup-seizoen van Kas Haverkort uitstekend. Kijkend naar zijn resultaten, in zijn debuutjaar en in zijn tweede jaar in de Porsches, zou je haast vergeten dat hij nog niet zo lang geleden nog in de formule-auto's reed. Hij voelt zich op zijn plek in de Supercup en praat halverwege het seizoen bij met F1Maximaal.nl.
Waar het op andere circuits op vrijdag nog niet zo druk is, zijn de tribunes in Oostenrijk al goed gevuld voor de eerste sessies van het weekend. Hoewel de coureurs, zodra ze in de auto zitten, niet denken aan de aanwezige fans, is het toch wel leuk om zoveel mensen te zien zitten die je komen aanmoedigen. De Nederlanders hebben dit weekend genoeg landgenoten om te supporten. Naast Max Verstappen, Richard Verschoor en Laurens van Hoepen zijn er zeven vaste deelnemers in de Porsche Supercup die ook uit Nederland komen.
'Het is supergaaf met al die Nederlanders hier', zegt Haverkort met een grote glimlach. Vanuit de support paddock zijn de overvolle tribunes goed te zien. Na zijn debuutjaar in 2024 mag Haverkort de oranjegekte in Oostenrijk en Zandvoort, in het voorprogramma van de F1, opnieuw meemaken. Zelf een feestje bouwen, zit er uiteraard niet in. 'Nee, nee, de volle focus is op het weekend!' Al gauw gaan we over op de serieuze onderwerpen en blikt Haverkort op verzoek van F1Maximaal.nl terug op de vorige drie weekenden.
Het seizoen begon direct goed met een podium in Imola. 'Dat was gewoon lekker om mee af te trappen', knikt Haverkort. 'Monaco... ja, dat was niet anders. Daar staat het circuit natuurlijk wel om bekend', vervolgt hij, verwijzend naar de megaklapper aan het begin van de race. In Sainte Devote ging het mis en waren meerdere auto's betrokken bij de crash. Haverkort kon het ongeluk niet ontwijken en moest zijn auto terugrijden naar de pitstraat, waarna zijn race vroegtijdig ten einde kwam.
Lees ook
Porsche Supercup Monaco | De Haan all-in na megastartcrash, Schouten laat visitekaartje achter
Niet altijd zes gooien
De coureur uit Hardenberg blikt er nuchter op terug en weet dat zoiets in Monaco kan gebeuren. 'Daarna hadden we het een beetje lastig in Barcelona. De snelheid was er gewoon niet en ik kon het lastig vinden', legt Haverkort uit. 'De auto en ik waren niet helemaal een match, maar we hebben elke keer goede punten gescoord en dat is gewoon het belangrijkste.' Je niet comfortabel voelen in de auto is voor een coureur waarschijnlijk het meest ongemakkelijke gevoel dat er is. Wat wordt er dan gedaan om alsnog een ritme te vinden?
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'We hebben veel geprobeerd, hard gewerkt met de ingenieurs, maar de perfecte match kwam niet. Dat is wel echt jammer, maar je kan niet altijd zes gooien!' zegt Haverkort. Haverkort zou zichzelf niet zijn als hij niet vlot overgaat op de positieve dingen van de afgelopen weekenden. Hij heeft goede punten gepakt, en daar gaat het om. De goedlachse 21-jarige had in de kwalificatie op de Red Bull Ring een beetje pech omdat zijn rondetijd werd verwijderd vanwege track limits. Op zondag gaat hij echter keihard knokken voor een mooi resultaat.
Binnenkort de Haverkort-gekte?
Wat er ook gebeurt, de fans zullen het waarderen. De laatste tijd worden ook de Porsches steeds populairder. Niet alleen in het voorprogramma van de Formule 1, ook in het voorprogramma van de DTM. Haverkort wordt steeds vaker gevraagd voor foto's en handtekeningen. 'Ik vind dat superleuk natuurlijk, dat mensen de moeite nemen voor jou of gewoon voor de klasse. Daarin vind ik de DTM-weekenden wel vaak het leukst. Hier heb je natuurlijk de Max-gekte, maar daar heb je de echte Porsche-fans', zegt hij.
Over de Max-gekte gesproken, die is aanwezig in Oostenrijk, maar ook in Zandvoort. Het duurt nog wel even voordat de Porsches weer neerstrijken in de duinen. Tot dan vermaakt Haverkort zich ook prima op de andere circuits. 'Monaco vind ik altijd supergaaf, maar Boedapest ook. Ik kijk ook zeker uit naar Zandvoort, natuurlijk', reageert hij. Met de Duitse weekenden tussendoor hoeft hij zich absoluut niet te vervelen. Bijna elk weekend staat er wel een race op de planning. Is er nog wel tijd voor ontspanning?
'We zijn er (met racen, red.) altijd mee bezig, uiteraard', zegt Haverkort. 'Maar als ik een weekend thuis ben, ga ik ook gewoon uit met vrienden of iets dergelijks, zoals ieder ander!' vervolgt hij lachend. 'Ik ben ook veel bezig met sponsoring doordeweeks, dus het is echt een fulltime job.' De jonge coureur lijkt zich op zijn plek te voelen in de Supercup-wereld. Als je naar zijn resultaten kijkt en naar hoe hij zich op zijn gemak voelt, vergeet men bijna dat hij nog maar anderhalf jaar actief is in de koningsklasse van de Porsches. In 2024 maakte hij de overstap van de single seaters naar de Cup-auto.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Charme van de Supercup
Strijdlustig als altijd vertelde Haverkort aan het begin van het seizoen aan F1Maximaal.nl dat ze dit jaar het kampioenschap willen pakken. Daarvoor heeft hij echter maar acht weekenden de tijd. Nu zijn er nog vijf races te gaan. Haverkort staat zevende in het kampioenschap, op maar negentien punten achterstand van de leider in het WK. 'Ik sta er nog steeds hetzelfde in', zegt Haverkort. 'Ik sta ook niet ver achter de nummer één. Als hij een keer uitvalt, dan kan het heel snel gebeurd zijn. Het zit erg dicht bij elkaar hier, dus we hebben zeker nog dezelfde ambitie.'
Lees ook
Haverkort met unfinished business in de Porsche Supercup: 'We gaan het kampioenschap binnenhalen'
Het feit dat de druk er elk weekend vol op staat, met maar één training voordat ze de kwalificatie ingaan, vindt Haverkort niet erg. 'Je moet altijd presteren. Je hebt één race in een weekend, dus acht races in totaal. In de Duitse cup heb je zestien in totaal. Ik vind het wel leuk dat de druk er hier zo op staat. Je kan natuurlijk wel een keer uitvallen, maar je moet eigenlijk altijd in de top vijf, of rond de top staan. Ik vind dat ook wel de charme van de Supercup', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties