Met angst en beven naar Saoedi-Arabië toeleven: 'Daar krijg ik echt rillingen van over mijn rug' Interviews
Interviews

Met angst en beven naar Saoedi-Arabië toeleven: 'Daar krijg ik echt rillingen van over mijn rug'

Met angst en beven naar Saoedi-Arabië toeleven: 'Daar krijg ik echt rillingen van over mijn rug'

Dit weekend staat de vierde editie van de Grand Prix van Saoedi-Arabië op het programma in de Formule 1-wereld. De voorgaande edities deden regelmatig stof opwaaien, zowel qua actie op het circuit, als qua situatie in het Arabische land. F1Maximaal sprak in een exclusief interview met analist en voormalig teammanager Peter Windsor over de race, en de 71-jarige Brit deelde daarbij uitgebreid zijn mening over het evenement.

In 2021 stond Saoedi-Arabië voor het eerst op de kalender. Het leverde vooraf veel onrust op: zo werd er onder meer gesproken over een boycot van de coureurs, in verband met de mensenrechtensituatie in het land, en waren er verschillende raketaanvallen rondom het circuit in aanloop naar het openingsweekend. De race zelf leverde verschillende crashes en rode vlaggen op, ingrepen van de FIA tijdens de race, en een harde en controversiële strijd tussen titelrivalen Max Verstappen en Lewis Hamilton.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen hamilton saoedi arabie 2021
In de voorlaatste race van 2021 hadden Verstappen en Hamilton het stevig met elkaar aan de stok.

Enkele maanden later vond de tweede editie van het evenement al plaats, aangezien de Grand Prix in 2022 verhuisde naar het begin van de kalender. Wederom was er onrust rondom het weekend. Zo gaf Verstappen in de vrije training nog aan dat hij iets vreemds rook in de auto; dit bleek later een explosie op tien kilometer afstand van het circuit te zijn geweest. In de race zelf volgden, net als in 2021, DRS-spelletjes, waarbij Verstappen ditmaal aan het langste eind trok in duel met Charles Leclerc.

Kunstmatige spelletjes en onnodig gevaar

Windsor maakt al snel duidelijk hoe hij naar het Jeddah Corniche Circuit kijkt. 'Ik houd helemaal niet van dat circuit', aldus de analist. 'Dat heeft er gedeeltelijk mee te maken dat er zoveel DRS-zones zijn, waar ik geen fan van ben. Het zorgt ervoor dat het racen heel kunstmatig aanvoelt. Dat is het eerste punt dat ik niet fijn vind aan het circuit in Saoedi-Arabië', zo geeft Windsor al aan dat dit niet zijn enige bezwaar is.

De race in Jeddah levert haast jaarlijks gevaarlijke situaties op, en daar heeft Windsor moeite mee. 'Daarnaast heb je al die bloedsnelle, blinde bochten. Daar krijg ik echt rillingen van over mijn rug. Ik houd niet van die bochten omdat ze wat mij betreft niet al te veel talent vergen. Carlos Sainz kan dit net zo goed als Charles Leclerc', zegt Windsor om aan te geven dat het voor coureurs onderling lastig is om het verschil te maken.

'Het zijn ongelofelijk gevaarlijke bochten, omdat het blinde bochten zijn, en als iemand daar iets meemaakt, kan dat een grote crash veroorzaken met de auto erachter', weet Windsor, die onder anderen Mick Schumacher een aantal keer zag crashen in Jeddah, net als Ferrari-coureurs Leclerc en Sainz. 'Ik houd gewoon niet van niet kunstmatige dingen die alleen maar gevaar toevoegen. De Formule 1 is al gevaarlijk genoeg zonder dat je ook nog blinde hogesnelheidsbochten aan het geheel toevoegt, dus ik zie er de meerwaarde niet van.'

Het ethische dilemma

Naast het circuit zelf, is er ook altijd veel te doen over de mensenrechtensituatie in Saoedi-Arabië, waarbij de Formule 1 het ook vanuit een financieel perspectief bekijkt. Azerbeidzjan (57 miljoen dollar per jaar), Saoedi-Arabië, Qatar (allebei 55 miljoen dollar per jaar), en Bahrein (52 miljoen dollar per jaar), leggen verreweg het meeste geld neer voor het organiseren van een Grand Prix, zo blijkt onder meer uit de cijfers van Statista. De sport verdient dus veel geld aan deze olielanden, die ook stuk voor stuk een langdurig contract hebben getekend.

Windsor lijkt echt minder moeite te hebben met het feit dat de Formule 1 in Saoedi-Arabië actief is, dan met de gevaren van het circuit zelf. 'Het is heel ingewikkeld voor wie dan ook om hierover te oordelen', beseft Windsor. 'Ik wil hierbij wel aangeven dat Saudi Aramco al heel lang in de Formule 1 investeert. Dat geldt voor de circuits en nu natuurlijk ook voor het Aston Martin-team, en Saudi Aramco investeert al veel langer in de sport dan dat de Grand Prix van Saoedi-Arabië bestaat.'

Saudi Aramco is een van de grootste bedrijven ter wereld. Het bedrijf uit Saoedi-Arabië is een van de vier bedrijven wereldwijd met een beurswaarde van meer dan twee biljoen dollar (ofwel 2.000 miljard dollar). Het grootste oliebedrijf wereldwijd boekte over 2023 247 miljard dollar winst, meer dan twee keer zoveel als welk ander bedrijf dan ook. Het is dan ook niet vreemd dat Saudi Aramco voor de sport een belangrijke partnet is.

'Als mensen hadden willen klagen, hadden ze al moeten klagen sinds het moment dat Aramco bij de sport betrokken raakte', vindt Windsor. 'Mensen hadden toen weinig bezwaar, en wat mij betreft is er dan weinig verschil met de huidige situatie. Je kunt ervoor kiezen om daar niet naartoe te gaan, en te zeggen dat je niks met Saoedi-Arabië te maken wil hebben, of je kunt ervoor kiezen om te accepteren dat het deel uitmaakt van de moderne wereld, en het positief te bekijken en er constructief op te reageren.'

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws