Red Bull-junior Hauger kijkt terug op een zwaar F3-jaar: 'Elk weekend rapporteer ik aan Marko' Interviews
Interviews

Red Bull-junior Hauger kijkt terug op een zwaar F3-jaar: 'Elk weekend rapporteer ik aan Marko'

Red Bull-junior Hauger kijkt terug op een zwaar F3-jaar: 'Elk weekend rapporteer ik aan Marko'

Red Bull-junior Dennis Hauger startte begin 2020 aan zijn eerste Formule 3-seizoen. Na in zijn eerste jaar voor Van Amersfoort Racing in de Italiaanse en Duitse Formule 4 meteen een kampioenschap te winnen en tweede te worden in de andere, was hij toe aan de volgende stap. Zodoende mocht hij afgelopen jaar plaatsnemen bij Hitech Grand Prix, waar hij een jaar kende met pieken en dalen. In een openhartig exclusief interview met F1Maximaal licht de Noor toe hoe hij het zware en door coronavirus aangetaste Formule 3-jaar ervaren heeft.

'Mijn eerste Formule 3-seizoen was heel intens vanwege COVID-19. Het hele kampioenschap werd samengeperst in in totaal zo'n negen weken. Dat was een intense ervaring, ik moest namelijk ook per direct verhuizen naar het Verenigd Koninkrijk verhuizen en daar blijven totdat de lockdown over was', zo opent het pas zeventienjarige talent over het vreemde jaar. Wegens verplichtingen bij Red Bull en de locatie van zijn raceteam was een verlengd verblijf in Groot-Brittannië een praktische oplossing.

Vanuit daar begon hij aan zijn seizoen in de hogere klasse, waar vanaf race één het niveau al hoog bleek te liggen: 'Op het circuit was het lastig, ik heb niet kunnen laten zien wat ik dit jaar graag had willen laten zien. Het kampioenschap was moeilijk en ik heb geprobeerd mij te herpakken gedurende het seizoen. Wat ik ook deed, het werkte gewoon niet. Dat was lastig, maar ik zie dit vooral als een leerjaar. Ik moet gewoon door blijven gaan en sterker terugkomen.'

De prestaties van Hauger in 2020 laten te wensen over. Zo wist hij de eerste vier Grands Prix op de Red Bull Ring als sterkste resultaat een twaalfde plek neer te zetten. Het bleek achteraf de start van een trend waarin de jonge Noor rond die positie bleef haken, met een enkele uitschieter naar boven en naar beneden. Voorafgaand aan het seizoen, toen hij zijn verwachtingen voor het aanstaande jaar uitsprak, gaf hij aan dat hij de op één na jongste coureur van de grid zou worden en dat hem naar eigen zeggen een zware taak stond te wachten.

Als jongeling in de Formule 3

Hij is er nog niet helemaal uit of het niveau nou daadwerkelijk zó hoog ligt binnen de subklasse van de autosport. 'Om heel eerlijk te zijn weet ik dat niet', geeft hij toe. 'In het voorseizoen kwamen we goed voor de dag en klokten we steeds snelle tijden. Ik had er vertrouwen in dat ik de sterkste teams en coureurs van de grid uit kon dagen. Om alles perfect op een rijtje te krijgen gedurende het seizoen, bleek moeilijker dan verwacht. Wanneer ik wél alles op een rijtje heb in de cockpit, weet ik echter dat ik vooraan het veld kan rijden.'

'Het was een lastig jaar. Elk weekend begin je opnieuw en loop je weer tegen de lamp', vervolgt Hauger, die zich ervan bewust is dat hij meer kan dan dat hij in 2020 heeft laten zien. 'Ik zie dit dan ook zeker niet als het makkelijkste seizoen uit mijn carrière. In de tests in het naseizoen, waar ik net klaar mee ben, heb ik laten zien dat wanneer het meezit, ik bliksemsnelle rondetijden neer kan zetten. Dat was zeker een positieve draai aan het einde van mijn jaar.' Hij mocht voor F3-topteam Prema testen en deed dit meer dan verdienstelijk.

Red Bull-junior Hauger kijkt terug op een zwaar F3-jaar: 'Elk weekend rapporteer ik aan Marko'

Red Bull-junior Hauger doet oefeningen voorafgaand aan de race op Monza.

De mate van concurrentie is naarmate je dichterbij de top van de sport komt natuurlijk groter. Het is een combinatie van deze toegenomen concurrentie en het wennen aan een Formule 3-team dat het voor Hauger een pittig seizoen maakte: 'Dat heeft allebei een rol gespeeld. Ik had zelf de snelheid wel om mij bij de voorhoede van het veld te mengen, maar de Formule 3 is toch een aanzienlijke stap gebleken.'

'Sommige concurrenten ken ik nog uit mijn kartperiode', zegt Hauger. 'Daar racete ik tegen ze en ik heb jarenlang samen met die jongens op het asfalt gestaan. Ik weet dan ook dat ik veel van die jongens kan verslaan, maar dit seizoen kwam het er helaas niet uit.' Hauger heeft van oudsher veel gereden tegen jongens die enkele jaren ouder waren dan hijzelf, hij was zelf in de Formule 3 immers een van de jongste rijders van de grid.

Red Bull op de hoogte stellen

Het leven van een Red Bull-junior gaat niet altijd over rozen. Zo staat Hauger in continu contact met Helmut Marko, wiens norse werkwijze in de Formule 1-paddock geregeld doorschemert. 'Elk weekend rapporteer ik aan Marko, de dag na de race. Zij weten precies hoe ik me voelde dit jaar, maar ook dit was lastig. Red Bull is genadeloos tegenover haar junioren en op een gegeven moment lijkt het een beetje alsof je excuusjes aan het verzinnen bent voor tegenvallende prestaties. Mijn argumenten waren echter gebaseerd op pure feiten en gelukkig zag Red Bull dat ook.'

'Wat daarnaast zeker meegeholpen heeft voor Red Bull is dat ik in nog twee kampioenschappen deelgenomen heb naast de Formule 3. Zo heb ik een race in de Porsche Carrera Cup gereden en een race in een regionale competitie. In die categorieën reeg ik de polepositions aaneen en dat toont aan dat ik snel kan zijn wanneer ik goed in mijn vel zit', weet Hauger. Onder andere wegens het feit dat zijn talent in deze klassen vliegensvlug boven kwam drijven, heeft hij er vertrouwen in dat de Oostenrijkers volledig achter hem staan.

Aan die alternatieve klassen heeft hij bovendien vanuit stilstand deelgenomen. Een bevestiging van zijn sterke eigenschappen en aanpassingsvermogen. 'Ik heb ze toen ook laten zien dat ik er meteen kan staan wanneer dat nodig is, want ik testte in die categorieën niet voorafgaand aan de races', stelt Hauger tevreden. 'Ik stapte gewoon in de auto en racete. Deze twee uitstapjes naar andere klassen waren niet gepland maar het is altijd goed om zo zelfvertrouwen te kweken en mijn kwaliteiten te tonen met het oog op volgend seizoen.'

Het eerste Formule 3-podium

Voor Hauger bestond het 2020-jaar niet alleen maar uit kommer en kwel. Zo wist hij op de Hungaroring in de eerste feature race als achtste over de eindstreep te komen. Maar het werd beter: de race daarop regende het en Hauger zag zijn kans schoon om zijn natuurlijke racetalent voor zich te laten spreken. Onder lastige omstandigheden wist hij zijn Hitech-bolide naar een P3 te rijden. Enthousiast gaat hij op de prestatie in: 'Ik wist dat podium voornamelijk te bereiken omdat het regende tijdens de kwalificatie en de race.'

'Ik had er zelfs meer uit kunnen slepen, om eerlijk te zijn, want in de kwalificatie zaten we rond de rondetijden van de top vijf en op een gegeven moment zelfs op die van de top drie. Wij besloten naar buiten te gaan op banden met een relatief lage bandendruk, waarna het nóg harder begon te regenen. Daarom kreeg ik niet de juiste temperatuur in de banden en bleef ik op P10 haken', reflecteert de Noorse coureur op de kwalificatiesessie. 'Het potentieel was er in dat weekend zeker.'

'Tijdens de race klom ik snel naar P7 en sneed ik gemakkelijk door het veld. Naarmate het circuit droger werd, begon ik echter steeds meer last te krijgen van oververhitting in de banden. Ik bleef volhouden en wist uiteindelijk de derde plek te behalen. Ik ben blij dat ik mijzelf heb kunnen laten zien in die lastige omstandigheden. Er wordt wel eens gezegd dat dat is wanneer de ware racers naar boven komen drijven', zegt Hauger, die uiteindelijk zeventiende werd in het F3-kampioenschap.

Red Bull-junior Hauger kijkt terug op een zwaar F3-jaar: 'Elk weekend rapporteer ik aan Marko'

Hauger voelde zich als een vis in het water op de natte Hungaroring.

De verlossing in Hongarije

'Absoluut', vervolgt Hauger wanneer hem gevraagd wordt of die podiumplek als een verlossing voor hem voelde. 'Maar de week daarop, in droge omstandigheden, was ik weer terug bij af. Max Fewtrell, die in hetzelfde team reed als ik, kon zijn draai ook niet helemaal vinden. Hij besloot halverwege het seizoen uit de Formule 3 te stappen vanwege de problemen die hij ervoer.'

Doorzetter Hauger besloot het pad van zijn 21-jarige collega niet te volgen. Hoewel de aanhouder in dit geval niet letterlijk won, acht hij het afgelopen jaar als een grote les, een opvallend volwassen blik op zijn eerste F3-jaar. 'Ik zag het meer als mijn eerste jaar in de sport en ik ben nog jong. Daarom zag ik vooral de mogelijkheid die mij gegeven werd en heb ik de ervaring meegenomen om mijzelf te ontwikkelen.'

'De race op de Hungaroring was zeker een van mijn betere races. Ik voelde mij in het begin van die race goed, maar aan het einde van de wedstrijd waren mijn banden volledig opgebrand. Het kostte mij veel moeite om de Prema's en andere grote rivalen achter mij te houden, maar het was wel degelijk een goede race van mij', zo blikt hij terug op de zesde wedstrijd van het jaar. 'Ik denk dat Spa Francorchamps voor mij echter ook een goede wedstrijd was. Ik begon achteraan op de startgrid en wist mijzelf omhoog te werken tot P12. Dat was ook een sterke vertoning van mijn kant.'

Topteam Prema lonkt

Recentelijk werd duidelijk dat Hauger in het naseizoen mocht testen voor Prema. Een Formule 3-team dat in die klasse tot de beste teams behoort en doorgaans verbintenissen aangaat met Ferrari-junioren. 'Ik kan daar weinig over kwijt', laat hij terughoudend weten over een mogelijke samenwerking in 2021 en daarna. 'Ik heb in het naseizoen tweemaal met ze getest. Het potentieel zat er zeker in en de sfeer die daar hangt is zeer goed, ik merk dat ik mij meteen comfortabel voelde en dat het team mij vertrouwen gaf.'

'Ik heb daarnaast het maximale uit mijzelf en de auto kunnen halen. Voor volgend jaar heb ik echter nog geen contract getekend bij Prema en het is nog te vroeg om nu al in te schatten of daar kansen liggen voor mij volgend jaar. Dat ik mijzelf heb kunnen laten zien in die testdagen is in ieder geval belangrijk en qua rondetijden zat het ook goed. Ik denk dat mijn slechtste klassering zevende was en ik reed eigenlijk vrijwel continu sterke rondetijden', stelt Hauger blij. 'Een mooie manier om het jaar af te sluiten.'

Het feit dat Ferrari aan juniorenteam Prema een belangrijke schakel in haar opleidingstraject heeft, betekent niet dat coureurs van andere juniorenteams niet welkom zijn. 'Als ik volgend jaar voor ze teken is dat een beetje bijzonder. Maar ik meen mij te herinneren dat Pierre Gasly ook voor Prema gereden heeft onder de Red Bull-vlag. In het verleden heeft het team wel eens samengewerkt met Red Bull-junioren, maar ze gaan inderdaad vooral in zee met Ferrari-jongelingen. Ze hebben in ieder geval wel een zeer sterk pakket te bieden.'

Red Bull-junior Hauger kijkt terug op een zwaar F3-jaar: 'Elk weekend rapporteer ik aan Marko'

Hauger wordt opgejaagd door een Prema, een bolide van het team waar hij eind 2020 voor testte.

De vervolgstap voor de Red Bull-junior

Zonder contract bij Prema zit de Red Bull-jongeling momenteel nog zonder stoeltje. In de Formule 3 liggen er echter nog genoeg teams open om ook volgend jaar een zeteltje te verzilveren, weet Hauger: 'Ik denk dat de Formule 3 voorlopig nog het doel is. Maar als ik blijf, moet ik wel voor een van de topteams kunnen rijden. Het gaat voor mij een uiterst belangrijk seizoen worden, als ik dat stoeltje bij een van de grotere teams niet krijg, heeft het voor mijn sponsoren weinig zin om mij te blijven financieren. Volgend jaar wil ik mijzelf laten zien en op die bovenste trede staan, dat is voorlopig het doel.'

Door: Christian Moerman

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws