Formule 1 onthult toekomstig motorenbeleid dat Red Bull in de kaart speelt

Formule 1 onthult toekomstig motorenbeleid dat Red Bull in de kaart speelt

Het hoofd strategie van de Formule 1, Yath Gangakumaran, heeft aangegeven dat de sport voorlopig nog in blijft zetten op hybridemotoren. Gangakumaran, die nauw samenwerkt met Chase Carey en dit vanaf 2021 ook met Stefano Domenicali gaat doen, hint met het uitbrengen van dit nieuws op een oplossing voor de motorsaga van Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal bood haar concurrenten recent een compromis aan waarin de stap naar biobrandstof vertraagd zou zijn, een verzoek dat indirect door de woorden van het F1-kopstuk ingewilligd wordt.

'We blijven vasthouden aan de hybride-technologie', laat Gangakumaran weten tegenover onder andere Autosport. Voorlopig zal de sport de stap nog niet maken naar biobrandstoffen maar blijven ze met een verbrandingsmotor rijden, versterkt door een batterij, zoals nu. 'We geloven dat er diverse manieren zijn om carbonneutraal rijden te bereiken. Wij willen deel uitmaken van een van deze manieren die de auto-industrie positief gaan beïnvloeden.'

'Ja, iedereen heeft het over puur elektrisch rijden en over waterstof. Daar hebben we ook naar gekeken, als onderdeel van ons lange termijnplan wat we over vijf jaar gaan bewerkstellingen', vervolgt de F1-man. 'Maar deze technologieën hebben niet het prestatievermogen waar de koningsklasse van de autosport om vraagt.' Voor een overstap naar waterstof, pure biobrandstof of een elektrische krachtbron komt 2022 dus nog te vroeg.

Na 2025 op biobrandstof

Op den duur lijkt de Formule 1 de overstap naar biobrandstof wél te willen maken. 'Dit kunnen synthetische brandstoffen zijn of tweede generatie biobrandstof', vervolgt Gangakumaran. 'Wij geloven dat wij als globaal platform, met honderden miljoenen kijkers, kunnen laten zien dat een bijzonder efficiënte verbrandingsmotor samengaat met biobrandstof.'

'Waarom wij denken dat dit op lange termijn de toekomst is, is omdat 99 procent van de auto's die momenteel rondrijden al een verbrandingsmotor hebben. De meeste auto's gaan minstens vijftien jaar mee, sommige auto's zelfs meerdere decennia. Die al bestaande voertuigen zien we dus niet zomaar verdwijnen', suggereert hij. Aanpassingen aan deze motoren zijn volgens hem dan ook makkelijker te doen dan een volledig nieuwe krachtbron bouwen bij bestaande modellen.

Waarom speelt dit Red Bull in de kaart?

Nu duidelijk is dat motorleverancier Honda na 2021 de handdoek in de ring gooit, zijn de Oostenrijkers al een tijdje op zoek naar een alternatief. In deze zoektocht zijn ze recentelijk tot een doorbraak gekomen. Een van deze alternatieven is het door ontwikkelen van de motor die de Japanners in 2021 afleveren, gevolgd door een bevriezing van de reglementen vanaf 2022. Met een overstap naar biobrandstof op de korte termijn was dit echter niet mogelijk, de kosten van het ombouwen zouden zó hoog liggen dat het Red Bull de moeite niet waard was.

Nu de plannen van de Formule 1 om biobrandstof te gaan gebruiken pas na 2025 van kracht lijken te gaan, lijkt het alsof ze daarmee Red Bull de ademruimte bieden om de Honda-motor door te ontwikkelen. Dat de F1 op de korte termijn vast blijft houden aan hybride-technologie betekent immers dat die extra kosten die gepaard gaan met het ombouwen van de motor niet gemaakt hoeven te worden. Zodoende kan dit nieuws opgevat worden als positief voor Red Bull.

Om de krachtbron van 2021 naar 2022 tot een hoger niveau te tillen, staan er nog enkele opties open voor de renstal uit Milton Keynes. Zo zou men kunnen proberen Honda te overtuigen om ook na 2021 haar R&D afdeling nog eenmaal los te laten op het ontwerp. Enige tijd geleden werden er vier kandidaten genoemd voor een mogelijke samenwerking met Red Bull. Inmiddels wordt verwacht dat AvL en Cosworth de primaire kandidaten zijn voor een samenwerking met het team.



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Throwback naar eerste samenwerking Herlings en Albon

  Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Formule E toont nieuwe kalender voor 2021

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Vooruitblik 24 uur van Daytona met VeeKay: 'Alles moet kloppen om de race te winnen'

Dit weekend staat de illustere 24 uur van Daytona op de planning. Aan de start van deze uitdagende uithoudingsrace staan dit...

Alonso verwacht nog steeds Mercedes- en Verstappendominantie in 2021

2021 zal geen verassingen met zich meebrengen wat betreft de uitkomst van het seizoen. Dat verwacht Fernando Alonso die in ge...

Saward: 'Houd Aston Martin in de gaten wegens opnieuw een overname'

Volgens Formule 1-blogger Joe Saward moet Aston Martin in de gaten worden gehouden voor de komende tijd. Dit vertelt Saward o...

'Sainz zat tijdens eerste Ferrari-test zeer dicht bij tijden van Leclerc'

Bij La Gazzetta dello Sport zijn ze op de hoogte van de eerste testdag van Carlos Sainz voor Ferrari. De voormalig McLaren-ma...

Leclerc na testdag: 'Sainz weet wat hij doet'

De afgelopen dagen werkte Ferrari een testdag af op het eigen circuit. Op Fiorano kregen verschillende coureurs uit de Ferrar...

Binotto hoopt op hevige strijd tussen Mercedes en Red Bull: 'Geeft ons een voorsprong in 2022'

Mattia Binotto denkt dat Ferrari best nog eens een voordeel zou kunnen halen uit de concurrentiestrijd tussen Mercedes en Red...

Adrian Campos, van Minardi-coureur tot superscout in de racewereld

Slechts twee finishes in zeventien Formule 1-races en een eigen team dat al voor haar eerste race verkocht werd. Nee, bijzond...

Sainz tevreden na eerste testdag: 'Ik heb intensief kunnen leren'

Carlos Sainz kijkt terug op een succesvolle testdag met Ferrari. De Spanjaard maakte vandaag zijn eerste dag mee als coureur...

Lees meer

Net binnen

Wolff geeft update rondom contractonderhandelingen Hamilton

Toto Wolff verwacht niet dat Lewis Hamilton een contractverlenging van drie jaar zal gaan tekenen. In gesprek met RTL laat de...

F1 in het kort | Formule E toont nieuwe kalender voor 2021

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Verschillende producten in de winter sale bij Fuel For Fans!

Bij Fuel For Fans is de winter sale ingegaan. Jassen, polo's, t-shirts en petten van verschillende teams zijn flink afgeprijs...

Adrian Campos, van Minardi-coureur tot superscout in de racewereld

Slechts twee finishes in zeventien Formule 1-races en een eigen team dat al voor haar eerste race verkocht werd. Nee, bijzond...

Ondertussen in de F1 | Throwback naar eerste samenwerking Herlings en Albon

  Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->