Analyse | Hoe Verstappen dominant naar pole reed, maar de race verloor aan Hamilton Max Verstappen
Max Verstappen

Analyse | Hoe Verstappen dominant naar pole reed, maar de race verloor aan Hamilton

Analyse | Hoe Verstappen dominant naar pole reed, maar de race verloor aan Hamilton

Max Verstappen bevestigde op de zaterdag van het Bahreinse GP-weekend dat Red Bull Racing inderdaad een héél snelle auto heeft gebouwd. De Nederlander reed de concurrentie, waaronder zijn naast rivaal Lewis Hamilton, op een hoopje door een gat van bijna vier tiende te slaan. In de race sloeg Mercedes genadeloos terug met een briljante strategie en een zinderende prestatie van Hamilton. Hoe dit alles kon gebeuren, is af te lezen aan de hand van telemetrie.

Telemetrie, de belangrijke data die Formule 1-auto's constant doorsturen naar het team, is normaal gesproken niet zomaar toegankelijk voor de buitenwereld, maar in een analyse op de officiële site van de Formule 1 wordt dit toch in beeld gebracht. Hieruit zijn een aantal interessante zaken op te maken over de optredens van Verstappen en Hamilton gedurende de Grand Prix van Bahrein.

De poleposition van Verstappen

Dat de RB16B van Red Bull tijdens de testdagen de beste auto van het veld leek te zijn werd door Verstappen al vroeg in de kwalificatie bewezen met het vestigen van de snelste tijd. In de beslissende fase, Q3, deed Verstappen alles goed om de poleposition te verzilveren.

Uit de data blijkt dat Verstappen met name tijd wint in de bochtige tweede sector van het Bahrain International Circuit – vooral in bocht vijf neemt de stercoureur van Red Bull veel meer snelheid mee dan zijn rivaal van Mercedes.

Analyse | Hoe Verstappen dominant naar pole reed, maar de race verloor aan Hamilton

Verstappen leidt de race (nog) en heeft Hamilton in zijn kielzog. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Het grote verschil tussenbeide, te weten 0,388 seconde, is echter vooral te verklaren door een cruciale fout die door Hamilton wordt gemaakt in bocht tien. De Brit kampt in deze bocht met veel overstuur, moet veel stuurcorrecties maken en verliest als gevolg drie tienden.

Ook is te zien dat de respectievelijke krachtbronnen van de Red Bull Honda en Mercedes het vermogen op een andere manier naar het asfalt brengen. Het gaat hier in het specifiek over de hybride systemen. Uit de data blijkt dat de Honda voor een langere periode vermogen levert op de rechte stukken dan de Mercedes, die daar eerder mee ophoudt.

De zege van Hamilton

Verstappen mag de openingsfase van de race dan leiden na een sterke start, wanneer de strategie in het spel komt mist zijn team de boot. Vanuit de tweede positie komt Hamilton na dertien ronde de pitstraat in voor nieuw, hard rubber. Een gedurfde keuze van Mercedes, dat 1,7 seconden goed moet maken om de zogeheten undercut te laten werken en de Nederlander in te halen.

Het plan werkt naar wens: al na één ronde is aan de pitmuur van Red Bull duidelijk dat Verstappen gepasseerd zal worden als er direct wordt gereageerd. Een pitstop in Bahrein kost je ongeveer 23 seconden – Hamilton rijdt in ronde 14 al 22,88 seconden achter Verstappen. Er wordt besloten om hem door te laten rijden, om zo hopelijk aan het eind van de race op verse banden iets te kunnen betekenen tegen Hamilton.

Analyse | Hoe Verstappen dominant naar pole reed, maar de race verloor aan Hamilton

Hamilton krijgt een wel doordachte strategie mee van zijn team en werkt deze uit tot in perfectie om zijn 96ste overwinning te claimen. (Foto: Mercedes AMG F1 Media)

Na zijn laatste stop blijkt de aanvallende tactiek van Red Bull, mede dankzij een knap staaltje stuurwerk van Verstappen, zijn vruchten af te werpen. In elf ronden tijd snijdt de 23-jarige coureur het bijna acht seconden grote gat naar Hamilton in stukken. Met nog een handvol ronden te gaan zit Verstappen op de versnellingsbak van de regerend wereldkampioen.

De eerste en enige aanval van Verstappen blijkt tegelijkertijd ook zijn Waterloo te worden. Als gevolg van de agressieve strategie om Hamilton bij te halen degraderen de harde banden van de Red Bull-coureur in rap tempo. Waar de banden van Verstappen per ronde gemiddeld 0,162 seconde aan snelheid wegslijten, is dit bij Hamilton, die zijn rubber spaart, gemiddeld maar 0,056 seconde.

Het moment dat Verstappen Hamilton passeert in bocht vier, maar dit buiten de lijnen doet en daarom zijn positie terug moet geven, zit de Nederlander banden-technisch in het nadeel. De beelden geven dit ook weer: ineens lijkt Verstappen zijn RB16B niet meer zo goed onder controle te kunnen houden. Verwoede pogingen van de tienvoudig Grand Prix-winnaar om zijn elfde zege bij te schrijven op zijn cv monden uit in niets: Hamilton mag zich de verdiende winnaar noemen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws