Met het oog op de toekomst zijn er twee grote thema's bij Red Bull Racing. Het eerste thema is het behouden van Max Verstappen. Het tweede thema is de ontwikkeling van een eigen motor in samenwerking met Ford, wat de coureurs van het team moet toelaten om goede prestaties neer te zetten in 2026. In afwachting van het volgende seizoen komt Verstappen met een grapje over die nieuwe motor.
Helmut Marko heeft zich steeds nuchter uitgesproken over de toekomst van Verstappen. Marko beseft dat een vertrek van Verstappen niet uitgesloten is als Red Bull hem niet geeft wat hij wil. De Oostenrijker gaat bij Sport.de nog eens in op de kwestie. 'Hij heeft een contract. Als we hem een winnende auto geven, is alles duidelijk. Maar als we een jaar lang geen vooruitgang boeken, zoals het geval is geweest...'
Tijden zijn het belangrijkste
Tijdens dat jaar zonder vooruitgang zag ook Marko soms een vertrek van Verstappen als een reële dreiging. Ze hebben bij Red Bull die periode nu achter zich kunnen laten door in Imola een stap vooruit te zetten. Dat is dus van groot belang geweest, op meerdere vlakken. 'Dit was de eerste stap die niet alleen de downforce verbeterde maar waarbij de verbetering ook te zien was op de stopwatch.' Uiteindelijk gaat het toch om de tijden die de coureurs kunnen neerzetten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Sinds die verbetering is Marko er toch een stuk meer van overtuigd dat Red Bull in staat zal zijn om Verstappen te houden. Alles draait om de ambitie van Verstappen, namelijk het winnen van kampioenschappen. Die ambitie moet uiteraard realistisch zijn. 'Max is een coureur die wil winnen. Als we hem geen pakket geven waar hij mee kan winnen, dan is dat voor hem iets om in overweging te nemen. Op dit moment is dat geen probleem: de focus ligt op het WK en het gaat best goed.'
Clausules Verstappen
Er is dus weer een optimistischere blik bij Red Bull, niet alleen richting het heden maar ook richting de toekomst. Bepaalde exit-clausules in het contract van Verstappen zouden wel roet in het eten kunnen gooien. Zo zou er in zijn contract een clausule in staan dat hij bij de eerste twee coureurs in het rijderskampioenschap moet eindigen. Als dat niet lukt, zou Verstappen dat kunnen aangrijpen om te vertrekken. Om dit te vermijden, moet Red Bull Verstappen dus minstens één plekje laten stijgen in het rijderskampioenschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Daarnaast is het de vraag in welke mate Red Bull Verstappen in 2026 een competitieve auto kan bieden. Aston Martin en Mercedes zijn mogelijke bestemmingen voor Verstappen, ook omdat Red Bull geen gebruik meer maakt van een Honda-motor. Het zou niet onlogisch zijn dat het zelf produceren van een motor, in samenwerking met Ford weliswaar, een proces is waarbij enkele problemen opgelost moeten worden.
Verstappen komt grappig uit de hoek
Verstappen werd op de persconferentie van de FIA in aanloop naar de Grand Prix van Monaco gevraagd naar zijn vertrouwen in de motor, aangezien hij nog een contract heeft voor 2026. Hij zag het als een kans om zich van zijn meest humoristische kant te laten zien en met een mopje voor de dag te komen. 'Ik was de laatste dagen nog in de fabriek om de zuigers te ontwikkelen. We hebben een goed compromis gevonden. Het wordt een raket, we zijn er klaar voor!' Verstappen gaf ook nog wel een ernstig antwoord. 'Nee, eerlijk gezegd kun je altijd vertrouwen hebben in waar je mee bezig bent, maar dat telt niet aan het einde van de rit. Wat telt is hoe je volgend jaar presteert. We zullen dus zien. De toekomst zal het uitwijzen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties