'Verstappen had door problemen aan differentieel te warme achterbanden'

'Verstappen had door problemen aan differentieel te warme achterbanden'

Het probleem aan het differentieel van de RB16B, waar Max Verstappen gedurende de Grand Prix van Bahrein mee kampte, zorgde onder meer voor te warme banden bij de Nederlander. Daardoor reed Verstappen langzamer dan hij had gekund, zo stelt journalist Mark Hughes op de officiële website van de Formule 1.

Het differentieel in een Formule 1 auto reguleert het onderlinge verschil in draaisnelheid van de achterwielen. Daarin zijn meerdere standen mogelijk en voor welke een coureur kiest, is afhankelijk van het soort bocht waar hij op wilt anticiperen en de grip die een circuit biedt. In een vrij open stand krijgen beiden wielen ongeveer evenveel koppel, maar omdat de onderlinge draaisnelheid minder wordt gereguleerd, kan het binnenste wiel sneller dan normaal grip verliezen. Dit is makkelijk voor een coureur om te controleren, alleen het kost in langzame bochten vaak wel snelheid en tijd.

Met een meer gesloten differentieel wordt de onderlinge draaisnelheid sterker gereguleerd en dus zal het binnenste wiel bij het uit accelereren minder snel grip verliezen, omdat het differentieel in dat geval meer koppel naar het buitenste wiel zal bewegen. Het voordeel hiervan is dat een auto meer grip kan hebben bij het uit accelereren, maar gripverlies van de achterwielen is moeilijker te controleren.

'Je kan eigenlijk nooit volgas gaan'

Verstappen kampte met problemen aan het differentieel die hem vooral in de eerste twee bochten van het Bahrain International Circuit parten speelden. Zijn binnenste achterwiel spinde te veel in die twee bochten, zo vertelt Hughes, waardoor de Nederlander ervoor koos om het differentieel meer op slot te gooien. De auto reageerde daar echter niet op.

'Dat kostte hem rondetijd', legt Hughes uit. 'Maar zijn banden werden ook warmer. Op een circuit zoals het Sakhir International Circuit kunnen te warme achterbanden funest zijn, omdat ze dan sneller slijten. 'Je kan eigenlijk nooit volgas gaan, omdat je dan enorm vroeg moet pitten en dat ook nog eens meerdere keren. Vanwege de wielspin aan de achterkant moest Verstappen veel conservatiever rijden dan hij wilde', aldus Hughes.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Perez: 'Ik leerde van Verstappen hoe ik de auto het beste kon rijden'

Sergio Perez gelooft dat hij in de eerste wedstrijd van 2021 veel van Max Verstappen geleerd heeft. De Mexicaan heeft gekeken...

Sainz: 'Vanaf moment één was duidelijk dat Verstappen speciaal was'

Carlos Sainz is van mening dat het talent van Max Verstappen in hun gezamenlijke periode bij Toro Rosso al voelbaar was. In g...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Gewijzigd Formule 1-tijdschema Grand Prix van Emilia Romagna

De Formule 1 heeft een wijziging aangebracht aan het tijdschema van aankomend weekend naar aanleiding van het overlijden van...

Update | Red Bull zonder differentieelprobleem in Imola? 'Dan doen ze het ongetwijfeld goed'

Max Verstappen verloor door problemen met zijn differentieel drie tienden van een seconde per ronde aan het begin van de GP v...

F1 in het kort | Ferrari brengt nieuwe upgrades mee naar Imola

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Mol ziet kansen voor Verstappen in Imola bij wisselvallig weer

Volgens Olav Mol zou regen in Imola in het voordeel van Max Verstappen kunnen zijn. Wanneer het circuit zeiknat is, heeft de...

Lees meer

Net binnen

Ondertussen in de F1 | Stroll mist rempunt in de pits, rijdt monteur omver

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Schumacher zet geld op Verstappen: 'Hij was vorig jaar al ongelooflijk snel op Imola'

Ralf Schumacher verwacht dat Max Verstappen ook dit jaar sterk zal zijn op Imola. De stercoureur van Red Bull Racing leek de...

Autosprint: 'Als Verstappen wint in Imola wordt het totale oorlog'

Vanaf de GP van Emilia-Romagna begint de titelstrijd tussen Red Bull en Mercedes weer op nul, concludeert Autosprint. Mercede...

Hoe Red Bull met de RB16B-ophanging zeer listig de reglementsbevriezing ontweek

Technische analisten Mark Hughes en Giorgio Piola zijn van mening dat Red Bull Racing afgelopen winter heel erg listig om de...

Een boycot, lege brandstoftanks en spectaculaire duels in Imola

Het Autodromo Enzo e Dino Ferrari, gelegen in de Italiaanse stad Imola, heeft in de geschiedenis van de Formule 1 voor tal aa...

Lees meer