'Verstappen had door problemen aan differentieel te warme achterbanden' Max Verstappen
Max Verstappen

'Verstappen had door problemen aan differentieel te warme achterbanden'

'Verstappen had door problemen aan differentieel te warme achterbanden'

Het probleem aan het differentieel van de RB16B, waar Max Verstappen gedurende de Grand Prix van Bahrein mee kampte, zorgde onder meer voor te warme banden bij de Nederlander. Daardoor reed Verstappen langzamer dan hij had gekund, zo stelt journalist Mark Hughes op de officiële website van de Formule 1.

Het differentieel in een Formule 1 auto reguleert het onderlinge verschil in draaisnelheid van de achterwielen. Daarin zijn meerdere standen mogelijk en voor welke een coureur kiest, is afhankelijk van het soort bocht waar hij op wilt anticiperen en de grip die een circuit biedt. In een vrij open stand krijgen beiden wielen ongeveer evenveel koppel, maar omdat de onderlinge draaisnelheid minder wordt gereguleerd, kan het binnenste wiel sneller dan normaal grip verliezen. Dit is makkelijk voor een coureur om te controleren, alleen het kost in langzame bochten vaak wel snelheid en tijd.

Met een meer gesloten differentieel wordt de onderlinge draaisnelheid sterker gereguleerd en dus zal het binnenste wiel bij het uit accelereren minder snel grip verliezen, omdat het differentieel in dat geval meer koppel naar het buitenste wiel zal bewegen. Het voordeel hiervan is dat een auto meer grip kan hebben bij het uit accelereren, maar gripverlies van de achterwielen is moeilijker te controleren.

'Je kan eigenlijk nooit volgas gaan'

Verstappen kampte met problemen aan het differentieel die hem vooral in de eerste twee bochten van het Bahrain International Circuit parten speelden. Zijn binnenste achterwiel spinde te veel in die twee bochten, zo vertelt Hughes, waardoor de Nederlander ervoor koos om het differentieel meer op slot te gooien. De auto reageerde daar echter niet op.

'Dat kostte hem rondetijd', legt Hughes uit. 'Maar zijn banden werden ook warmer. Op een circuit zoals het Sakhir International Circuit kunnen te warme achterbanden funest zijn, omdat ze dan sneller slijten. 'Je kan eigenlijk nooit volgas gaan, omdat je dan enorm vroeg moet pitten en dat ook nog eens meerdere keren. Vanwege de wielspin aan de achterkant moest Verstappen veel conservatiever rijden dan hij wilde', aldus Hughes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws