In ‘De race van Verstappen’ wordt het raceweekend van Max Verstappen onder het vergrootglas gelegd. Op deze manier kom je dingen te weten die je tijdens de uitzending wellicht hebt gemist. Verstappen ging als een speer op Monza, waar hij zijn 45ste poleposition behaalde en die op zondag wist te verzilveren. Hij was als vanouds dominant en kwam over de streep met bijna twintig seconden voorsprong.
Verstappen vertrok al aardig tevreden uit Zandvoort, waar Red Bull Racing naar zijn idee een stap met de auto had gezet. Technisch directeur Pierre Waché bevestigde tegenover onder andere F1Maximaal.nl dan ook dat ze iets hadden gevonden waardoor het beter ging met de RB21. Aan het begin van het weekend in Monza was dat nog niet helemaal te zien, maar zoals gebruikelijk zette de Oostenrijkse renstal een enorme stap richting de kwalificatie. Tevens pasten de karakteristieken van Monza beter bij de auto.
Vorig jaar was het echter een rampweekend in Italië, maar al vroeg in de kwalificatie was duidelijk dat het geen herhaling van 2024 zou worden. Zijn eerste run in Q3 was een 1:18,923, 84 duizendsten sneller dan de ronde van Leclerc. De McLarens stonden op dat moment op achterstand. 'Een click erbij', zei Verstappen toen hij naar de pitstraat reed voor een nieuwe set. Zijn laatste run in Q3 werd een 1:18,792 en leverde hem P1 op. 'Poleposition Max, fantastisch werk', complimenteerde ingenieur Gianpiero Lambiase.
'Ha ha ha! Yes!' reageerde Verstappen. 'Dat is ongelooflijk. We hebben heel goed werk geleverd en het werkte allemaal, dus relax Pierre, it's all good', lachte de Nederlander. 'Heel goed gedaan, Max. You were untouchable', voegde teambaas Laurent Mekies eraan toe. 'Erg trots, jij hebt ons hierheen geleid', verwijst hij naar de wijzigingen die Verstappen door wilde voeren. 'Het was geweldig, de auto was goed en ik ben blij dat we stappen zetten. Bedankt!' sloot Verstappen af.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen verdenkt Norris
Na afloop van de kwalificatie vroeg F1Maximaal.nl wat hij met de boordradio over Pierre Waché bedoelde. Hij verklaarde dat er wat (gezonde) onenigheid was over welke richting ze op moesten met de auto, en dat Verstappen heel zeker wist dat zijn richting de juiste was. Het team besloot hem te volgen, en dat wierp zijn vruchten af. Op zondag startte Verstappen voor het eerst sinds de Grand Prix van Groot-Brittannië weer van poleposition. Toen de lampen uitgingen snelde hij ervandoor, maar hij had Lando Norris en Oscar Piastri op zijn hielen.
Hij gooide de deur direct dicht voor Norris, die vervolgens een stukje over het gras ging. Om een botsing in de eerste chicane te voorkomen, sneed hij de bocht af. 'Hij liet de remmen los, maat, dat deed hij expres', zei Verstappen, die zeker wist dat Norris over hem zou klagen op de boordradio. Dat deed de Brit ook. Om een straf te voorkomen gaf Lambiase aan dat Verstappen de plek terug moest geven. 'Geef de plek terug aan Lando, alsjeblieft', zei hij. 'Hij is de auto achter je', verduidelijkte Lambiase. 'Weten jullie dat zeker?' vroeg Verstappen.
'Uh, ja', antwoordde Lambiase, die blij was dat zijn coureur net voor het rechte stuk besloot aan de kant te gaan en Norris de plek tijdelijk terug te geven. Vlot daarna was DRS beschikbaar en pakte Verstappen Norris weer terug richting de eerste chicane. Vanaf de vijfde ronde van de race ging Verstappen weer aan de leiding en begon hij met het opbouwen van zijn voorsprong. Hij werkte de McLaren vakkundig uit zijn DRS, wat Lambiase dan ook aan hem meldde op de boordradio.
Lambiase is de enige die praat
De viervoudig wereldkampioen kon zich vanaf P1 weer richten op snaarstrakke rondetijden. Vanaf de pitmuur werd rekening gehouden met Norris op 1,6 seconden achter hem en Charles Leclerc die daar nog altijd achter zat. Hij en Piastri waren met elkaar in gevecht, wat goed nieuws was voor de heren vooraan. Piastri kreeg de Monegask later echter te pakken, maar ook twee McLarens konden de druk op Verstappen niet echt opvoeren. 'Wanneer je kan, kun je me een update geven over de front flap voor de volgende stint?' vroeg Lambiase.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Alles is in orde voor nu', reageerde Verstappen. 'Het gat is 1,6, en naar Leclerc is vijf seconden. Piastri is nu P3', ging de ingenieur verder, die later vermeldde dat het gat met de Australiër groter was geworden. 'Je bent sterk in Parabolica op dit moment, Max, dat is erg positief. Er zijn niet echt zwakke gebieden in de ronde, alleen bocht zeven', vervolgde Lambiase, die hem updatete over zijn pace en waar hij ten opzichte van de McLarens sterk was. Verstappen kon het tempo van de oranje bolides achter zich makkelijk bijhouden.
Zonder vuile lucht reed hij consistent sneller en hield hij Norris op zo'n drie seconden achter zich, terwijl het gat met Piastri was vergroot naar bijna zeven seconden. 'Hij rijdt 1:23,9 en heeft Leclerc nog steeds achter zich', zei Lambiase. Verstappen reed zo'n acht tienden sneller dan de McLaren-coureur en bereidde zijn voorsprong verder uit. De 27-jarige was blij met de auto en had zelf vrijwel niets te melden. Lambiase hield hem op de hoogte met zijn tempo en dat van de McLarens terwijl de ronden vlekkeloos voorbijgingen.
Verstappen verdwijnt aan de horizon
Verstappen en Norris reden ongeveer dezelfde pace, maar Verstappen was duidelijk sneller dan Piastri. Halverwege de race was hij vijf seconden bij de Brit weggereden en ging hij steeds sneller naarmate de auto lichter begon te worden. De mediumband hield het tevens goed vol. 'De laatste ronde was erg sterk', zei Lambiase. 'This is solid, Max. Blijf zo doorgaan, we weten hoe dingen kunnen veranderen dus zorg ervoor dat we deze voorsprong alleen maar groter blijven maken.' Verstappen bleef goede rondetijden eruit persen. 'Er ligt wel veel grind in bocht 7', liet hij weten.
'De banden zijn iets slechter geworden, trouwens', meldde Verstappen. 'Begrepen, dat zijn twintig ronden compleet nu. Het gat is 5,8 seconden naar Lando en 12,8 naar Piastri', zei Lambiase, die wist dat zijn coureur zich eigenlijk nergens zorgen over hoefde te maken. 'Keep on top of it, Max. Op dit moment heeft het geen zin om voor verse banden te gaan. We verwachten dat de McLarens de eerste stint zo lang mogelijk maken', vervolgende Lambiase. Verstappen was nog steeds blij met de auto, maar meldde later nog eens dat de banden begonnen af te takelen. Op dat moment waren er 27 ronden gedaan.
'Ik kan misschien ook één click erbij gebruiken op de voorvleugel', ging hij verder. In de ronde die volgde was Norris net iets sneller dan Verstappen. 'Je verloor wat tijd in de exit van bocht 2', liet zijn ingenieur weten. De Nederlander wist ook waar dat van kwam: 'De voorbanden geven een beetje op.' Lambiase zei dat ze gingen kijken of ze Verstappen konden helpen zonder hem naar binnen te halen voor een pitstop. Na aan een paar knoppen op het stuur te hebben gedraaid, ging het al beter, meldde Verstappen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen keek mee op het scherm en zag langzame stop van Norris
Vanwege een foutje van Norris in de chicane werd Verstappens voorsprong zes seconden. 'De grip is heel willekeurig', zei hij. 'De voorbanden zijn niet goed.' Norris wist zijn fout te herstellen en won een halve seconde terug. De Red Bull-pitmuur haalde Verstappen op dat moment naar binnen voor zijn eerste en laatste pitstop van de race. Op een verse set harde banden ging hij verder. 'De komende ronden zitten we in het safetycar-venster van Norris, dus laten we verdergaan met waar we waren', zei Lambiase, doelend op de goede pace van Verstappen.
Het werd een sprint van zestien ronden naar de finish. 'We willen graag tot het einde pushen, Max', zei Lambiase. 'Yup', reageerde Verstappen. Leclerc reed een goede pace op de harde band, en Verstappen was ook nog eens sneller dan de Monegask. 'Was de vorige stint op de harde band een beetje goed?' vroeg Verstappen, verwijzend naar de coureurs die race waren gestart op de harde band. 'Ja, zag er goed uit, Max', zei Lambiase. Verstappen lag op dat moment nog derde, maar liep duidelijk in op de McLarens, die nog naar binnen moesten voor een stop.
'Hoeveel tijd win ik per ronde?' vroeg Verstappen, die al druk aan het rekenen was. 'Een seconde', antwoordde Lambiase. 'Hoeveel moet ik nog winnen, voor een mogelijke safetycar?' vroeg Verstappen daarna, die wilde voorkomen dat Norris een vrije stop op hem zou hebben als er iets zou gebeuren op de baan. 'Nog acht tienden', zei Lambiase. Op dat moment raakten Carlos Sainz en Oliver Bearman elkaar, waardoor het even geel was in die sector, maar gelukkig voor de Nederlander konden beide coureurs hun race voortzetten.
'Er ligt ook geen rotzooi op de racelijn, dus alles is in orde', verzekerde Lambiase. 'Je zit nu in zijn safetycar-venster, blijf hem onder druk zetten.' In de laatste tien ronden van de race ging Piastri eerst naar binnen, waarna Norris volgde. De stop van de Brit was echter iets langzamer omdat de band linksvoor niet op de auto wilde. Daardoor belandde hij achter zijn teamgenoot. 'Had hij een langzame stop?' vroeg Verstappen, die de race ondertussen op zijn dooie gemak op het scherm langs de baan zat te kijken. 'Lando had een langzame stop, ja. Hij zit nu achter Piastri', zei Lambiase.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

No risk, full push
Verstappen lag weer aan de leiding, en dat met een behoorlijke voorsprong. Hij hield de klepel naar beneden. 'Je hebt al het harde werk al gedaan, dus laten we deze zege binnenhalen. Geen risico's', zei Lambiase. De boordradio deed denken aan Verstappens dominante jaar in 2023, waar de ingenieur de Nederlander soms amper in bedwang kon houden, en waarin Verstappen in de laatste rondes nog wilde stoppen voor nieuwe banden om de snelste raceronde te klokken. Het 'gekibbel' op de boordradio keerde in Monza weer terug. 'No risk, full push!' reageerde Verstappen.
Lambiase reageerde daar niet op, maar zag duidelijk dat Verstappens rondetijden niet langzamer werden. Het hielp ook dat de McLarens achter hem met andere zaken bezig waren. 'Norris en Piastri zijn van positie gewisseld, Max', liet Lambiase weten. 'Ha! Gewoon omdat hij een langzame stop had?' vroeg Verstappen. 'Ik denk het wel. Het zijn onze zaken niet, maar ik denk dat het zo eerlijk blijft tussen de rijders in het kampioenschap', reageerde Lambiase. 'Focus jij nou maar op wat er voor je ligt.' Daarna begon hij de ronden af te tellen tot de vlag.
'Dat is ook nog een paarse ronde, bring it home', zei Lambiase met een vaderlijke toon om duidelijk te maken dat er geen capriolen uitgehaald moesten worden in de laatste ronde. Voor het eerst sinds Imola pakte hij weer een zege. 'Ah, maat. Het is the Italian double. Fantastico', complimenteerde Lambiase in het Italiaans, met een zwaar Brits accent. 'Yes, ha! Dat was ongelooflijk jongens, echt bizar! Goed gedaan iedereen. We hebben het extreem goed uitgevoerd. Wat een ongelooflijk weekend', zei Verstappen.
'We kunnen daar echt heel trots op zijn, erg goed gedaan', vervolgde hij. Ook teambaas Mekies klonk apetrots op zijn coureur. 'Nog een masterclass van jou, Max. Wat moet ik zeggen. Twintig seconden op McLaren. Je had alles, race pace, controle... Erg trots op wat je hebt gedaan', zei Mekies. 'Ook jouw eerste overwinning met het team! Gefeliciteerd!' lachte Verstappen tot slot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties