max verstappen 2024 red bull helm Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen denkt terug aan vergeten topronde: 'Shit, ik denk niet dat ik dat nog eens kan doen'

max verstappen 2024 red bull helm

Max Verstappen werkt in een raceweekend genoeg verplichte mediamomenten af, maar uitgebreide interviews doet de wereldkampioen maar zelden. De 27-jarige maakte een uitzondering voor Ford, met Chris Harris als collega in een item voor het Amerikaanse merk. De presentator van Top Gear dook flink in de details met Verstappen, die uitgebreid vertelde over zijn rijstijl, en één topronde die nog in het geheugen van de Limburger gegrift staat.

Verstappen raakte al op zeer jonge leeftijd besmet met het racevirus. 'Als je het aan mijn ouders vraagt, zullen ze zeggen dat ik als driejarige al op een quad door de tuin racete. Het maakte niet uit of het een quad, een fiets, een skelter, of een kart was. Het ging erom dat ik dicht bij de grond zat en de snelheid echt kon voelen', maakt Verstappen duidelijk. Het is ook niet gek dat Verstappen al meteen van de autosport hield, aangezien vader Jos op dat moment nog in de Formule 1 reed, en moeder Sophie zich ook ruimschoots bewezen heeft op vier wielen.

RB21 past niet bij Verstappen

Harris vraagt aan de Limburger of het klopt dat het tegenwoordig in de Formule 1 belangrijker is om een bocht goed aan te snijden, dan te focussen op het uitkomen van de bocht. 'De rijstijl is erg afhankelijk van de auto', antwoordt Verstappen. 'Een straatauto is anders dan een Formule 1-auto. Een Formule 1-auto is ook anders dan een GT3-auto, en dat is ook weer anders dan een hyperauto. Je moet je altijd aanpassen aan je situatie. Ik kan niet zeggen dat ik een Formule 1-auto op één bepaalde manier bestuur. Dat werkt gewoon niet.'

De afgelopen jaren kampt Red Bull ook met het probleem dat de teamgenoten van Verstappen de auto's vaak onbestuurbaar vinden. Daarbij wordt vaak gesuggereerd dat de RB21 om Verstappen heen gebouwd is. Onzin, maakt de Nederlander duidelijk. 'Ik pas me gewoon aan de auto aan. Dit is niet waar ik van houd, maar dit is nu eenmaal de auto die ik heb', zo geeft hij zelf aan dat hij ook niet blij is met het gedrag van zijn auto.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mooi max verstappen rb21 bahrein wintertest red bull racing 12 144
Verstappen is ook niet erg blij met de RB21.

Verstappen benadrukt echter dat aanpassingsvermogen een van de sleutelwoorden in de Formule 1 is. 'Ik kan me dus maar beter aan de auto aanpassen, want dat is de snelste manier om de auto te besturen. Dit is niet wat ik zelf juist graag zou zien. Ik had liever gezien dat de auto zich anders gedroeg', vertelt de coureur, die in de meeste weekenden de schade moet beperken tegen het veel sterkere McLaren.

Vergeten topronde

Hoewel McLaren in 2025 domineert, heeft Verstappen toch al vier polepositions gepakt. Dat zorgde er onder meer voor dat collega's soms ademloos stonden toe te kijken. Fernando Alonso liet al weten in Imola dat alleen Verstappen zulke dingen kan doen. 'Natuurlijk voelt dat goed', beaamt Verstappen. 'Ik doe het echter niet om mensen te laten zien waar ik toe in staat ben.'

'Ik doe dit omdat ik zelf zo goed mogelijk wil zijn. Ik ben best wel perfectionistisch', vertelt de 65-voudig Grand Prix-winnaar. 'Het is nooit goed genoeg. Als ik dus uit de auto stap, kan ik soms wel zeggen dat het best goed was, maar het is nooit goed genoeg', zo kan hij eigenlijk geen ronde opnoemen, die hij perfect vond.

Verstappen haalt wel één vergeten ronde voor de geest, die in de buurt kwam van die perfectie. 'Ik heb wel een paar ronden gehad die best goed waren', grinnikt Verstappen. 'Afgelopen jaar in Jeddah in de kwalificatie in Q3 kwam ik achteraf terug in de pitstraat. Toen zei ik wel: shit, ik denk niet dat ik dat nog eens kan doen. Ik ging in de tweede Q3-ronde ook niet sneller, dus ik kon het inderdaad niet nog eens doen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

file saoedi arabie pitstraat max verstappen saoedi arabie
Verstappen maakt zich klaar voor Q3 in Jeddah, 2024.

Verschil met andere topcoureurs

Harris spreekt zijn ongeloof uit over het feit dat Formule 1-coureurs tijdens het rijden ook nog allerlei instellingen moeten aanpassen op hun stuurtje. 'Dat is een kwestie van oefenen', laat Verstappen weten. 'Toen ik in de Formule 1 kwam, moest ik daar ook beter in worden. Ik weet nog heel goed, dat ik de eerste keer maar een paar dingen kon aanpassen. Hoe meer ervaring je hebt, hoe meer je kunt doen. Ik rijd nu al lang voor hetzelfde team, dus ik kan dit nu haast blindelings doen', deelt Verstappen, die zijn stuur inmiddels goed kent.

De presentator van Top Gear brengt ook het belang van spare capacity ter sprake, oftewel de reserveruimte in de bovenkamer tijdens het rijden. 'Natuurlijk, dit is heel belangrijk', stemt Verstappen in. 'Dat is het verschil tussen een hele goede coureur en een absolute topcoureur. De echte topcoureurs maken het verschil als je onder druk staat, in heel lastige omstandigheden, bijvoorbeeld bij Safety Cars, in de regen, of als het glad is. Als je dan dingen kunt aanpassen en een halve tiende kunt vinden, kun je als topcoureur het verschil maken.'

Dat verklaart dan ook dat Verstappen, Lewis Hamilton, en Fernando Alonso, de drie wereldkampioenen in het deelnemersveld, zich afgelopen zondag erover opwonden dat de FIA de Grand Prix van België pas van start liet gaan toen de baan al ver opgedroogd was. Deze topcoureurs kregen om 15:00 uur in de Belgische middag dus niet de kans om zich te onderscheiden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws