Verstappen had totale focus nodig bij eerste herstart Imola: 'Stilte op mijn radio!' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen had totale focus nodig bij eerste herstart Imola: 'Stilte op mijn radio!'

Verstappen had totale focus nodig bij eerste herstart Imola: 'Stilte op mijn radio!'

Het was aan Max Verstappen om na de eerste safety car in Imola het veld weer aan het racen te krijgen. Terwijl de restanten van de bolide van Nicholas Latifi uit de vangrail gevist werden, stond de Limburger op het punt om te versnellen toen zijn ingenieur, Gianpiero Lambiase, hem een verzoek deed. Dat belangrijke moment vergde echter alle focus van Verstappen die hij had, waardoor hij zijn Red Bull Racing-collega in het heetst van de strijd de mond snoerde.

Aan boord bij Verstappen is te zien dat in die openingsfase de baan al wel opdroogde, maar dat er voldoende natte plekken te zien waren op het Italiaanse asfalt. Onder zulke lastige omstandigheden is het van cruciaal belang dat alle aandacht uitgaat naar het op het circuit houden van de bolide. Kijkend naar de achterkant van de rode safety car zien we de Red Bull-coureur dan ook enkele keren wegglijden, maar hij weet zijn auto netjes op de baan te houden.

Verstappen gestoord op het verkeerde moment

Wanneer de safety car aan de horizon verdwijnt, begint Verstappen met slingeren. In de op één na laatste bocht en de laatste bocht kent hij nog een klein momentje, waarna hij op zijn gas gaat, met de toen nog op P2 rijdende Lewis Hamilton achter zich. Gelijktijdig is Lambiase op de boordradio te horen: 'Oké, de safety car is in de pitstraat. Zet recharge uit wanneer dat kan.' De instructies kwamen exact op het moment dat Verstappen op het lange rechte stuk zijn Britse rivaal van zich af moest zien te schudden.

Het advies van zijn trouwe man aan de pitmuur kwam nét op het verkeerde moment: 'Stilte op mijn radio!', riep Verstappen hem toe. Enkele seconden later naderen Verstappen en de Mercedes-coureur de eerste twee bochten en Verstappen weet wederom aan de binnenkant Hamilton achter zich te houden. Zodra het gevaar geweken was, was Lambiase weer te horen: 'Recharge uit, alsjeblieft, Max.' Spoedig trok hij een gat naar de W12, die onder druk kwam te staan van Charles Leclerc.

Hamilton draait van het circuit

Verstappen trapte vervolgens gestaag door en besloot een ronde eerder naar de droogweerbanden te gaan dan Hamilton. Na een trage pitstop van de Duitse renstal kwam Red Bull Racing als winnaar uit de bus, waarna het duo een stel achterliggers tegenkwam. Een opportunistische Hamilton poogde in te halen op een stuk waar het circuit er te nat voor was, waarna hij in de grindbak eindigde. Lambiase kreeg het nieuws binnen en stelde de elfvoudig Grand Prix-winnaar op de hoogte. 'Oké', zei Verstappen nuchter toen hij hoorde dat zijn primaire tegenstander hem zo goed als zeker geen pijn meer zou gaan doen in Italië.

Heb jij de nieuwe F1 Maximaal-app al gedownload? (ANDROID-IOS)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws