Verstappen legt uit: 'In 2015 kon je nog andere lijnen rijden, dat is nu lastig' Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen legt uit: 'In 2015 kon je nog andere lijnen rijden, dat is nu lastig'

Verstappen legt uit: 'In 2015 kon je nog andere lijnen rijden, dat is nu lastig'

Het stratencircuit in Bakoe staat erom bekend dat het over het algemeen goed mogelijk is om in te halen, en gisteren in de sprintrace zagen we ook de nodige wiel-aan-wiel-gevechten, maar tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan vandaag bleef de actie beperkt. Red Bull Racing-coureurs Max Verstappen en Sergio Pérez leggen in de internationale persconferentie uit waar het door komt dat het dit jaar lastiger is om je voorganger te volgen, en Pérez ziet ook dat de FIA een fout beging naar aanloop van de race in Bakoe.

De FIA zag mogelijk de krachtige DRS van de RB19 als reden om de DRS-zone op het rechte stuk in Bakoe in te korten. In Saoedi-Arabië en Australië waren er met name vanuit het Mercedes-kamp opmerkingen over het snelheidsverschil dat Red Bull liet zien bij het inhalen van de concurrentie. Ook in voorgaande jaren in Azerbeidzjan leek het soms wel erg makkelijk om je voorganger in te halen, dus besloot de FIA om de DRS-zone met zo'n honderd meter in te korten. Op de zondag leverde dat in Azerbeidzjan slechts dertien inhaalacties op, terwijl de sprintrace opvallend genoeg met achttien inhaalacties goed was voor meer positiewisselingen.

Volgens racewinnaar Pérez is het een onlogische keuze geweest om de DRS-zone te verkleinen. 'Het is dit jaar moeilijker geworden om in te halen', vindt de Mexicaan juist. 'Ze zeggen dat ze de data van de voorgaande jaren vergaren, maar de auto's genereren dit jaar meer downforce en daardoor is het voor de achtervolgende auto lastiger om een voorganger te volgen. Naar mijn mening was het dus niet goed om de DRS-zone in te korten, want het is sowieso al lastiger om in te halen dan vorig jaar, dus daar moeten we beter naar kijken.'

Gewicht van de 2023-auto's maakt het lastig

Teamgenoot Verstappen sluit zich aan bij de woorden van zijn teamgenoot, en geeft meer uitleg over de reden van het moeilijkere inhalen. 'Hoe meer downforce we genereren, hoe lastiger het wordt om in te halen. En hoe zwaarder de auto's zijn, hoe lastiger het wordt om in de langzamere bochten te volgen', verklaart Verstappen. 'Als je met zoveel gewicht een klein momentje hebt, breekt de auto meer uit en glij je meer. Dan oververhitten de banden meer, en met deze auto's moet je de vering ook heel stijf afstellen. In 2015 kon je makkelijker verschillende lijnen rijden, maar dat is nu veel lastiger omdat de auto's dat niet toestaan', herinnert Verstappen zich de auto's uit zijn debuutjaar in de Formule 1.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws