De helft van het 2025-seizoen is inmiddels bijna bereikt, maar achter de schermen wordt er volop gekeken naar het komende jaar. De teams bereiden zich voor op de nieuwe reglementen. Aston Martin gaat dat tijdperk in met Adrian Newey. Max Verstappen zag zijn voormalige collega voor het eerst in zijn nieuwe tenue in Monaco, en hij kreeg er haast nostalgische gevoelens bij.
Langer dan een jaar geleden vertrok Newey bij Red Bull Racing, de renstal waar hij zo'n twee decennia heeft gewerkt. Onder de technische leiding van Newey heeft Red Bull zeven wereldtitels gepakt en zes constructeurstitels. Verstappen heeft altijd graag met hem samengewerkt. In Monaco was de topontwerper voor het eerst trackside, en dat in zijn nieuwe, groene werkkleding. De viervoudig wereldkampioen vond het goed om hem weer te zien.
'Het doet me denken aan hoe hij bij ons was wanneer ik hem in de garage zie', zegt Verstappen tegenover de internationale media. 'Het heeft natuurlijk geen zin meer om erover na te denken. Adrian is niet meer bij ons', vervolgt hij. Tussen neus en lippen door lijkt Verstappen aan te geven dat de Brit een beetje wordt gemist. 'We hebben nog steeds veel respect voor Adrian, of in ieder geval ik heb veel respect voor Adrian', zegt hij. 'Hij is een geweldig persoon, naast al dat succes dat hij met ons team heeft gehad.'
Wat staat Newey beter: groen of blauw?
Red Bull kende in 2023 een historisch dominant seizoen met de auto ontworpen door Newey. Verstappen zei het aan het einde van dat jaar al: zulke seizoenen moet je koesteren, want de kans dat zoiets weer gebeurt, is erg klein. Zijn voorspelling werd na een aantal races in 2024 al een werkelijkheid. Inmiddels loopt de bolide van de Oostenrijkse renstal al een tijdje niet in het gareel. Daarom wordt de Nederlander vaker en vaker in verband gebracht met een overstap naar Aston Martin.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De 27-jarige heeft aangegeven dat die roddels allemaal inhoudsloos zijn, en hij niet van plan is om Red Bull zomaar te verlaten wanneer het moeilijk wordt. Dat neemt niet weg dat Newey en Verstappen een toekomstige samenwerking niet zien zitten. 'Om hem nu in het groen te zien is een beetje anders, maar ik ben blij voor hem. Ik weet zeker dat hij bij zal dragen aan hun succes. Ik ben benieuwd wat ze volgend jaar kunnen, als hij volledig betrokken is bij het nieuwe reglement', aldus de viervoudig wereldkampioen.
Newey zelf sluit een overstap van Verstappen niet uit, maar weet dat hij dan een kampioenschapswinnende auto moet bouwen. 'Max is duidelijk een fenomeen en een uitstekende coureur', zei Newey over hem. 'Als we Max ooit willen tekenen, moeten we eerst een heel snelle auto maken. Het heeft geen zin om voorlopig over andere dingen te lopen dagdromen', zei de Brit. In een ander kampioenschap is die samenwerking er min of meer al: in de GT World Challenge rijdt Verstappen.com Racing in de Aston Martin van 2 Seas Motorsport.
Verstappen niet bezig met 2026
Dat de teams meer en meer bezig zijn met de 2026-auto, is ook te zien aan de testdagen. Zo reden Red Bull en Mercedes tijdens een testdag voor Pirelli al in de 2026 mule car. Verstappen heeft de auto nog niet gezien of uitgeprobeerd, ook niet in de simulator. 'Nee, nog niet. We hebben veel mensen die ermee bezig zijn en de ontwikkeling is nog steeds gaande. Voor mij zit er nog niet echt haast achter om al in die auto te rijden', reageerde Verstappen, die sowieso niet graag praat over dingen die pas volgend jaar gaan gebeuren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Volgens hem heeft het ook niet veel zin om de auto nu al (virtueel) te testen. 'Je neemt het op tegen je eigen referentiekader. We hebben het dan over dingen die wij eventueel goed of slecht vinden, maar dat is allemaal op basis van je eigen meetpunten. Het kan er dus supergoed uitzien, maar in werkelijkheid heb je geen flauw idee', wijst hij aan. Na de moeite met de RB20 en nu ook de RB21, weet Verstappen in ieder geval wel wat Red Bull te doen staat. 'We hebben straks veel stratencircuits, en daar heb ik een hekel aan', lacht hij.
'Hoe meer snelle bochten je hebt, hoe beter onze auto gaat. We hoeven dan veel minder over de kerbs te rijden, en onze auto werkt goed in de snelle secties van de baan. Ik denk dat we dat mee moeten nemen naar de langzame en snelle bochten, en vooral naar de stukken van lage snelheid. De twee races die we wonnen, waren op circuits met hoge snelheid', wijst Verstappen naar zijn zeges in Imola en Japan. 'Dat geeft aan waar we sterk zijn. In elk ander opzicht komen we nog wat tekort.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties