Afgelopen jaar eindigde Max Verstappen in een optocht in zijn woonstad als zesde in Monaco. Dit jaar eindigde Verstappen twee plekken hoger, terwijl Ferrari en McLaren wederom over de snelste auto's beschikten in het prinsdom. Verstappen geeft op sarcastische wijze toe dat hij zich niet echt vermaakt heeft, en was ook niet tevreden over de prestaties van Red Bull Racing in Monaco.
Verstappen meldde zich na de race bij de internationale media, waar hij duidelijk blij was dat het weekend achter de rug is. 'Het was echt heel spannend! Ik zat elk rondje op het puntje van mijn stoel. Het was echt geweldig', laat een sarcastische Verstappen, die op een suggestie van F1Maximaal.nl instemmend reageert dat hij beter zijn kussen had kunnen meenemen.
Strategie van Red Bull
Voor de start van de race was al duidelijk dat Red Bull voor een extreme strategie zou kiezen. Verstappen had namelijk maar één set van de harde banden en mediumbanden, en werd met een tweestopper dus gedwongen om ook de zachte banden te gebruiken. Uiteindelijk reed Verstappen slechts drie kilometer met het C6-rubber. 'We hadden niks te verliezen', zo geeft Verstappen aan waarom hij pas na 77 ronden voor de tweede keer stopte.
Lewis Hamilton beschikte duidelijk niet over de snelheid van teamgenoot Charles Leclerc, en daardoor was Verstappen de hekkensluiter van de kopgroep. Dat gaf hem enige strategische speelruimte. 'We hadden een groot gat achter ons. Ik hoorde dat het 45 tot 50 seconden was. Je kunt dan een pitstop maken, en in je eentje rondrijden, of je kunt hopen dat er iets gebeurt en dat je mazzel hebt. Dat gebeurde niet, maar ik was emotioneel toch al erg neutraal', zo probeert Verstappen duidelijk te maken dat hij de hele race sowieso maar niks vond. Verstappen gaf voor de race al aan geen fan te zijn van de verplichte tweestopper.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen benadrukt echter dat hij een groot wonder nodig had om het podium te kunnen halen. 'Zelfs met een Safety Car was ik vierde geëindigd. Ik had dus echt een rode vlag nodig. Het is prima zo', zegt Verstappen over de uitslag. 'Als je naar de hele race kijkt, hadden we sowieso de snelheid niet van de auto's in de top drie. Als ik probeerde om bij te blijven, begonnen mijn banden te oververhitten. Dit is gewoon niet ons circuit.'
De Red Bull Racing-coureur wordt gevraagd naar zijn mening over de verplichte tweestopper in Monaco. 'Misschien moeten we volgend jaar vier pitstops maken', zo maakt Verstappen duidelijk dat hij de kunstmatige ingreep helemaal niks vond. 'Ik had ook vier stops kunnen maken. Dan was ik ook vierde geworden. Voor ons maakte dit niks uit aan de voorkant van het veld.' In het middenveld maakten Williams en Racing Bulls er wel een boeiend teamspelletje van.
RB21 een stap achteruit
Norris zat in de slotfase vast achter Verstappen, die al ruim een halve race op de mediumbanden reed. 'Ik had geen grip. Ik reed gewoon rond met de grip, die de banden mij boden. Zelfs nu merkte je dat je hier niet kunt inhalen', zo had Verstappen geen enkele moeite om de leiding te behouden met zijn versleten banden.
Verstappen sloot de sessie af met een niet al te positieve conclusie. 'Dat denk ik niet', aldus de Limburger, als hem gevraagd wordt of de RB21 in Monaco wel beter presteerde dan de RB20. 'We waren zelfs langzamer dan vorig jaar in de kwalificatie. Ik denk niet dat we erin geslaagd zijn om te verbeteren wat we wilden verbeteren op dit circuit.' De mechanische grip van de RB21 blijft dus een probleem. In Spanje zal dat geen probleem vormen, maar in Canada kan dit Verstappen wel weer parten spelen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties