Max Verstappen mag in Turkije dan in beide vrije trainingen de snelste tijd hebben neergezet, de Red Bull Racing-coureur heeft het bepaald niet naar zijn zin op het Intercity Istanbul Park. Vanwege de omstandigheden en het feit dat er een nieuwe laag asfalt op de baan ligt, kan de auto niet volledig worden benut. Verstappen ziet dit in de loop van het weekend graag veranderen.
Dit vertelt Verstappen in een interview met Ziggo Sport, dat wordt getoond in een nieuwe aflevering van het F1 Café. 'Er was nul grip', zo begint de Nederlander. 'Ik weet niet wat ze met het asfalt hebben gedaan, maar dit slaat natuurlijk nergens op. Het was ook veel erger dan in Portugal.' Bij de race in Portimao hadden de coureurs eveneens moeite met het vinden van grip.
Hoeveel erger het in Turkije is, kan Verstappen haarfijn uitleggen. 'Ik had tot de vijfde versnelling wielspin en vanwege de meetinstrumenten op mijn auto had ik nog minder downforce. Dat was geen pretje, daar is de auto niet voor gebouwd.' Daarnaast kampte de Red Bull-coureur ook even met een naar probleem. 'Ik had wat verf op mijn remschijf en dat probleem werd steeds erger. Ik weet niet hoe dat is gebeurd, maar ik moest binnenkomen en toen hebben ze het er afgeschuurd, daarna was het weer goed.'
Verstappen baalt van gebrek aan grip in Turkije
Verstappen legt uit dat hij met het team van alles heeft geprobeerd om het tij te keren, maar dat er vrijwel geen oplossing te vinden was. 'We hadden voor dit weekend de simulator op conservatief gezet, maar we zijn nu in het echt ruim vijf seconden langzamer. Dat is niet leuk in een Formule 1-auto. Het gaat gewoon niet goed: de motor ligt achterin en dus krijg je daar wielspin, maar dan zijn je voorbanden koud. Het is hopen dat je in deze omstandigheden de juiste balans vindt, zodat je maar een beetje op gang kunt komen.'
Het vinden van de juiste afstelling was voor Verstappen lastig om te doen. 'Ik kreeg de taak om de nieuwe voorvleugels te testen. Eigenlijk wil je een lange run doen, want dan blijven de banden op temperatuur. Maar ik deed telkens vier of vijf rondjes, dan moet je vaker naar binnen en verlies je veel bandentemperatuur. Daarnaast reed ik reed ook met verschillende voorvleugels. Het was dus niet ideaal.'
Voor teamgenoot Alexander Albon ging het aanvankelijk beter, maar de Brits-Thaise coureur eindigde toch iedere keer achter Verstappen. 'Alex reed met meer downforce achter, dus hij had meer vleugel. Dat deed ik ook bij mijn laatste run op de nieuwe zachte banden, daarna ging het ineens een stuk beter. Op dat moment kon ik ook voor het eerst een langere run doen. Maar het was belangrijk voor het team om die voorvleugels aan de tand te voelen, om te kijken welke het beste werkt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties