Max Verstappen moest na de kwalificatie in Mexico genoegen nemen met de vijfde plek. De viervoudig wereldkampioen was op vrijdag al niet tevreden met de auto en maakte zich zorgen over de long runs. Voor de racedag trok hij alvast de conclusie dat het probleem met de auto alleen maar erger zou worden en dat hij er niet op rekent dat hij meedoet voor de zege.
Toen Verstappen de auto naar de pitstraat reed om de RB21 in Parc Fermé te zetten, was hij duidelijk op de boordradio: het was een zware dag voor het team, en daar wilde hij het bij laten. Hij had geen grip, geen tractie en was eigenlijk ook niet tevreden met de balans. 'Kun je ons vertellen waarom het zo'n moeilijke dag was?' vraagt Sky Sports-journaliste Rachel Brookes.
'Nou, als we het wisten, zouden we het veranderen', reageert Verstappen met een klein glimlachje. 'Helaas weten we het niet. We hebben zoveel geprobeerd, maar het was gewoon niet goed. Het ligt niet aan een gebrek aan inzet, we konden het probleem gewoon niet vinden', vertelt hij verder. 'Ik denk dat we het in sommige bochten niet goed voor elkaar hadden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daardoor ging het in het ene deel van het circuit wat beter dan in het andere deel. 'Ik kon dus niet echt pushen en dat wist ik eigenlijk al vanaf Q1, dus bij de eerste run, dat dit het niet ging worden', legt hij uit. Verstappen reed op zaterdagochtend nog met een grotere vleugel om een andere afstelling te proberen. 'Normaal gesproken rijd ik dan minder vleugel dan Yuki, maar nu wilden ze meer proberen', zegt Verstappen.
Geen inhaalrace zonder snelheid
De 28-jarige ging akkoord met het plan van zijn team, maar kon niet zeggen dat hij er na afloop blij mee was. 'Het bleek ook niet de oplossing, dus we gingen weer terug naar de andere afstellingen. Dat had ik vrijdag eigenlijk al wel verwacht. Het was geen verrassing', vervolgt de viervoudig wereldkampioen. Met de ijle lucht in Mexico leidt het al gauw tot compromissen sluiten. Red Bull heeft voor meer koeling gekozen met wat upgrades.
Meer openingen in de carrosseriepanelen betekent ook dat er wat aerodynamische efficiëntie wordt ingeleverd. Daarom verwacht Verstappen niet dat het op zondag veel beter gaat. 'Ik bedoel, er is geen echte inhaalrace als je geen snelheid hebt. Daarvoor moeten mensen voor mij eigenlijk uitvallen. Elke ronde die ik dit weekend heb gereden, voelde gewoon niet goed aan. Het zat nooit in het juiste window', vervolgt hij bij F1TV.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bulls aanpassingsvermogen
De Oostenrijkse renstal heeft dus voldoende aangepast van vrijdag op zaterdag, maar het hielp niet. Normaliter maakt Red Bull grote stappen richting de kwalificatiedag. 'Ja, groot genoeg. Groot genoeg om normaal gesproken verschil te zien, wat we de afgelopen weekenden ook zagen', zucht Verstappen. 'Als je iets aanpast, merk je dat meestal meeteen, maar dit hele weekend was gewoon zwaar.'
Bij de vraag wat een realistisch resultaat is op zondag, zou Verstappen het niet weten. 'Het wordt moeilijk, het wordt warm, de banden gaan het zwaar krijgen. Je hebt een goede balans nodig', somt hij op. 'Ik denk niet dat we die hebben, maar we zullen zien wat we kunnen doen. Ik verwacht niet opeens supersnel te zijn op de rechte stukken, het zal meer gaan om de mensen om me heen, denk ik', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties