Hoewel Red Bull Racing McLaren de afgelopen paar weekenden heeft verslagen, ziet Andrea Stella geen reden om te bedenken dat de situatie nu ineens opnieuw is omgekeerd. Max Verstappen werd vijfde in de kwalificatie en had het hele weekend al problemen met de auto. Stella omschrijft een mogelijk compromis dat Red Bull heeft moeten sluiten voor de race in Mexico.
Na drie van de laatste vier races vanaf poleposition te hebben gewonnen, moest Verstappen op zaterdag genoegen nemen met een vijfde plek. Hij kwam bijna een halve seconde tekort op Lando Norris, die zijn eerste poleposition sinds de Grand Prix van België in juli pakte. Het was tevens de eerste keer dat McLaren bovenaan stond in een kwalificatie sinds Oscar Piastri's poleposition in Zandvoort. McLaren maakte een einde aan een 'tijdelijke vormdip'.
Bij McLaren wordt echter gedacht dat het door het zeer eigenaardige circuit in Mexico komt. De baan, die op 2200 meter hoogte ligt, veroorzaakt snel oververhittingsproblemen met de banden, de remmen en de krachtbron. McLaren is het hele seizoen al goed op banen waar het heel warm is en waar weinig grip ligt. Volgens Stella is het lastig om te duiden of het resultaat verrassend is of niet. 'Het is een circuit waar de kwaliteit van je koelsysteem belangrijk is', begint de Italiaan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Want als je aerodynamica moet opofferen om voldoende koeling te krijgen, dan verlies je snel veel efficiëntie', omschrijft hij bij de aanwezige pers. 'Daarom is Mexico geen plek om een auto echt te beoordelen. De koelomstandigheden kunnen de prestaties aanzienlijk beïnvloeden.' Interessant genoeg heeft Red Bull Racing wel aanpassingen doorgevoerd om de auto beter te koelen, maar McLaren juist niet. Red Bull is tevens met een nieuwe vloer gekomen.
Stella wil afwachten
Die vloer moet voor meer local load zorgen, dus meer lokale downforce, maar met de ijle lucht wordt de totale downforce en drag met ongeveer 25 procent verminderd. McLaren heeft een verklaring waarom het team geen circuitspecifieke koelupdate heeft meegenomen: 'Vanuit dat oogpunt zien we nu het rendement van de investeringen die we hebben gedaan in de auto van 2025, in het koelsysteem zelf, en de technologie', aldus Stella.
'Laten we afwachten wat McLaren doet in de race. Zelfs als Red Bull niet de snelste auto heeft, zullen ze voor de rest van het seizoen nog steeds erg snel zijn. We moeten ons op onszelf concentreren en zorgen dat we sneller zijn dan zij', stelt de Italiaan. Red Bull gaf niet echt een verklaring voor hun prestaties, maar Verstappen legde uit dat de auto te heet wordt tijdens de long run, en dat de data er daardoor niet zo voorspoedig uitzien.
McLarens innovatie
De implicatie is echter dat Red Bull met meer koeling moet rijden, wat ten koste gaat van de aerodynamische efficiëntie. Het is misschien niet genoeg om die halve seconde in de kwalificatie uit te leggen, maar kan wel een merkbaar nadeel veroorzaken. McLaren heeft er geen last van, ondanks dat het team met strakker gesloten carrosseriepanelen rijdt dan haar rivalen. 'Ik ben positief over het feit dat we naar Mexico komen zonder de fundamentele manier waarop we de auto koelen te hoeven veranderen', zegt Stella.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'We gebruiken eigenlijk onderdelen die we al hadden. Eén van de redenen waarom we goed presteren in warme omstandigheden is de koeltechnologie die we gebruiken. Toen we van 2024 naar 2025 innoveerden, is veel van die innovatie naar het koelsysteem gegaan', legt hij uit. Sommige teams hebben nog iets 'traditionelere oplossingen' moeten gebruiken, dus door het body work iets meer te openen om de krachtbron te kunnen koelen.
McLaren gaat met veel vertrouwen de racedag in, want aan de long runs van Norris was al te zien dat de pace sterk is. 'Het belangrijkste is dat de eerste ronde goed verloopt', zegt Stella. 'Voor Oscar hangt het af van hoeveel de performance verbetert. Het is belangrijk om in de race te blijven en te profiteren van de kwaliteiten waarvan we weten dat we die hebben, zowel qua auto als qua bandenbeheer', sluit de teambaas van McLaren af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties