Lando Norris heeft een enorme klap uitgedeeld aan Max Verstappen en Oscar Piastri, maar de punten zijn nog niet binnen. Waar moet de Brit voor waken in de Mexicaanse krachtmeting? En wat is nog haalbaar voor Verstappen? F1Maximaal.nl voorspelt dat de start cruciaal gaat zijn. Mocht Norris de leiding niet behouden, dan moet hij ook meteen vrezen voor een rampscenario.
De wedkantoren weten het ook niet meer. Tot vrijdag was Piastri de titelfavoriet. Na de tweede vrije training nam Verstappen die plek over, maar sinds de kwalificatie wordt juist Norris als grootste kanshebber gezien. Weet jij de kwalificaties en de races nog te voorspellen? Bij F1Maximaal.nl voorspelt kun je de afloop van de race voorspellen. Deel nu ook jouw voorspelling hier en win mooie prijzen! De winnaar gaat er met een Playseat, ter waarde van 2.500 euro vandoor. Dankzij Bleekemolens Race Planet en StichD: Fuel for Fans zijn er in totaal prijzen te verdienen ter waarde van ruim 4.000 euro.
- Hoe verklaar je de terugval van Verstappen en Red Bull?
'Teambaas Laurent Mekies liet weten dat Red Bull tevergeefs heeft gezocht naar de juiste afstelling, maar die niet gevonden heeft. Verstappen bevestigde ook dat hij geen balans én geen grip voelde in de auto. Dat klinkt enorm als het weekend in Hongarije. Hoewel de circuits niet met elkaar te vergelijken zijn, rijden de teams op beide circuits wel met zoveel mogelijk downforce. Mexico is vanwege de hoogte een uniek circuit waar de teams wanhopig zoeken naar grip.'
'Dat zorgt ervoor dat de basisopstelling, die in de afgelopen races nog zo goed werkte, hier niet werkte. De snelheid zit nog steeds in de auto, maar als je afstelling niet goed is, ben je kansloos bij deze kleine verschillen. Helmut Marko bevestigde dat Red Bull pas op zaterdag het onderliggende probleem ontdekte en de afstelling daarom volledig moest omgooien.'
'Red Bull had daarna niet meer genoeg tijd om vanaf het nulpunt nog tot een nieuwe goede afstelling te komen. Het is makkelijk om achteraf aan te geven, maar wellicht was het toch niet zo handig dat Verstappen de eerste vrije training op zo'n uniek circuit oversloeg. De seizoensafsluiter in Abu Dhabi was wellicht geschikter, omdat de teams daar veel meer kunnen terugvallen op een goede basisafstelling.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Ik denk dan ook dat Red Bull in de komende races weer beter voor de dag komt, maar in de titelstrijd is één slecht weekend al behoorlijk schadelijk voor de titelkansen. Daar staat tegenover dat we de afgelopen weken zien dat er met veel punten gegooid wordt. Nu Ferrari en Mercedes competitief zijn, zal dit ook zo blijven. Als de race volgens de startvolgorde zou eindigen, zou Verstappen 41 punten achter nieuwe WK-leider Norris staan. Dat is slechts één punt meer dan nu. Zijn kansen slinken dan behoorlijk, maar hij zou nog niet kansloos zijn.'
Lees ook
Palmer reageert op nieuwe informatie over Red Bull: 'Verstappen gaat schaterlachen'
Verstappen voorspelt totaal rampscenario: 'Wordt in de race alleen maar erger'
- Wat kan Norris van de zege weerhouden?
'Het lijdt geen twijfel dat Norris de snelste man van het weekend is. Als Norris de leiding bij de start behoudt en als zijn auto niet de geest geeft, dan wint hij normaal gesproken de race. In het woord als zitten dus ook zijn mogelijke valkuilen. Vrije lucht is in Mexico cruciaal, en dat geldt voor Norris nog meer dan voor de Ferrari-coureurs. Vanwege de ijle lucht raakt het materiaal makkelijk oververhit: de banden, de remmen, en de power unit.'
'Veel teams namen maatregelen met het oog op de betrouwbaarheid. Red Bull, Ferrari, Williams, Sauber, Racing Bulls, en Alpine namen allemaal aanpassingen aan het bodywork en/of de brake ducts mee om te zorgen dat de koeling op orde is. Red Bull kwam met de meest extreme aanpassingen van alle teams. Hoewel dit soort upgrades lang van tevoren gepland en ontwikkeld moeten worden, kan die keuze geweldig uitpakken.'
'In Mexico-Stad wordt het doorgaans niet zo warm aan het einde van oktober, gezien de hoogte van de miljoenenstad. Afgelopen jaar was het 19,9 graden tijdens de Grand Prix. Tijdens de editie van 2025 wordt het echter 26 graden, beduidend warmer dan in het verleden. De vier teams die geen aanpassingen aan hun koeling zullen dus niet helemaal gerust naar bed gaan. Dit zijn McLaren, Mercedes, Aston Martin, en Haas.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Red Bull heeft dus een sterke zet gedaan met haar koelingssystemen. Die keuze kost wel wat snelheid, omdat het ten koste gaat van de aerodynamica, maar daarmee kun je wel een uitvalbeurt vermijden. Voor Norris wordt het absoluut cruciaal om de leiding bij de start te behouden. De beste manier om je auto koel te houden is namelijk door in vrije lucht te rijden. Het verleden heeft echter aangetoond dat de polesitter zelden de leiding behoudt bij de start. De coureurs vanaf plekken twee en drie hebben doorgaans betere kansen.'
'Laten daar nu net twee coureurs staan die niks te verliezen hebben en allebei hard op zoek zijn naar een dagsuccesje. Charles Leclerc en Lewis Hamilton moeten het belang van de start ook goed in hun oren knopen. Norris heeft alles te verliezen in de titelstrijd en hoewel hij de snelste auto heeft, kan hij in de problemen komen als hij de leiding verliest. McLaren neemt een enorm risico met Norris, want als hij achter de Ferrari's zit, zal hij gegarandeerd meteen aansluiten. Daardoor zullen zijn systemen alleen maar meer oververhit raken.'
'Een andere factor zorgt voor extra risico's voor de teams zonder extra koeling: de verschillen tussen de teams zijn namelijk kleiner dan ooit tevoren, en dat zorgt ervoor dat we gegarandeerd veel treintjes gaan zien. Dat betekent meer vuile lucht en meer oververhitting dan in andere jaren. Natuurlijk is er een kans dat alles goed gaat, maar een technische slijtageslag valt niet uit te sluiten. De Mercedes-krachtbronnen zijn de laatste maanden niet altijd even betrouwbaar en die worden juist in Mexico op de proef gesteld. Dat Mekies openlijk uitspreekt dat alle teams qua koeling aan de limiet zitten, geeft in ieder geval aan dat ze denken dat hier mogelijkheden liggen.'
- Welke strategie zullen de coureurs gebruiken?
'Pirelli heeft een mislukt experiment in Austin een vervolg gegeven. Daar sloeg Pirelli een stap over in de bandencompounds, en dat is ook in Mexico het geval. De coureurs beschikken over de C5, de C4, en de C2. Vorig jaar was de harde band nog de C3 en kozen de coureurs allemaal voor een stint op de C4-banden en een stint op de C3-banden. Dat is dit jaar dus niet mogelijk.'
'De coureurs moeten ofwel een stint overleven op de (te) harde C2-banden, of ze moeten aan die zachte banden geloven. De meeste coureurs gaan voor die tweede optie. Zoals hierboven is uitgelegd, is de start cruciaal, omdat coureurs vanwege de oververhitting niet lang achter een voorganger kunnen rijden. De zachte band levert daar een voordeel op, dus reken er maar op dat de meeste coureurs op de C5-banden aan de race beginnen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het is dan de vraag of we een éénstopper of een tweestopper gaan zien. Ik verwacht dat de meeste coureurs een éénstopper zullen proberen, maar als we een Virtual Safety Car krijgen, bijvoorbeeld vanwege een stilvallende auto, dan zullen veel coureurs meteen wisselen naar een tweestopper. Zonder safetycars is het nu lastig om in te schatten hoe goed de banden zich staande zullen houden. Er zijn twee opties in Mexico: ofwel het wordt een optocht, of het wordt een bandenslijtageslag, zoals in 2018. Dan draait het er puur om wie het rubber in leven houdt.'
- Wat kan Verstappen nog?
'Verstappen had weinig vertrouwen in een goede afloop van de race. Helmut Marko en Laurent Mekies hoopten op een podiumplek. Ik denk dat de wereldkampioen daar geluk voor moet hebben. Zijn hoogste finishpositie is naar mijn mening zijn positie aan het einde van de eerste ronde, met uitzondering van eventuele uitvallers later in de race. Als Verstappen op het podium wil eindigen, moet hij bij de start dus plekken winnen.'
'Sergio Pérez heeft in het verleden laten zien dat dit wel mogelijk is vanaf de vijfde plek, al gooide de thuisheld een goed resultaat al in de eerste bocht weg. Pérez startte in 2023 als vijfde en dook meteen in de slipstream van nummer drie Verstappen. De Nederlander dook aan de binnenkant van polesitter Leclerc, en met een dubbele slipstream koos Pérez voor de buitenkant. In 2023 kwamen de mannen vanaf P2 en P4, Carlos Sainz en Daniel Ricciardo, slecht weg, waardoor we in bocht 1 een strijd kregen tussen de coureurs vanaf plekken één, drie, en vijf.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Pérez zat voor de remzone met zijn neus zelfs vóór Verstappen en Leclerc, en hij had dus wel degelijk een kans om de leiding te nemen. Sterker nog, hij was de favoriet om de leiding te grijpen, ware het niet dat hij instuurde op Leclerc en zijn kans zo vergooide. Het is onwaarschijnlijk dat Verstappen vanaf P5 de leiding kan pakken, maar het is wel goed mogelijk dat hij vanaf de schone kant van de grid een plek of twee kan winnen. Als Norris de leiding verliest en Verstappen opschuift naar P3, kan de schade ook zomaar nog meevallen. Dit is uiteraard wel het gunstigste scenario voor Verstappen.'
- Wat is er met Piastri aan de hand?
'Dat weet men bij McLaren duidelijk ook niet, dus het is een lastige vraag om te beantwoorden. Het is wel duidelijk dat de druk steeds meer invloed op hem heeft en dat hij zijn vertrouwen na meerdere fouten begint te verliezen. De eerste klap in het gezicht van de Australiër kwam echter in Italië. De teamorder na de mislukte pitstop van Norris deed duidelijk wat met hem. McLaren heeft zich te nadrukkelijk bemoeid met het titelgevecht en dat heeft zijn gevolgen gehad op Piastri.'
'De achterstand in de laatste weken is echter wel enorm, dus mogelijk is er meer aan de hand. De crash in de sprintrace in Austin was niet erg groot, maar mogelijk zit er toch een haarscheurtje in zijn chassis. In de race liet hij namelijk zijn slechtste racesnelheid van het hele jaar zien, en dit weekend gaat het zo mogelijk nog slechter. Hij kwam in Q3 zes tienden tekort en soms was het verschil nog groter. Daar lijkt haast meer aan de hand te zijn.'
Speel mee en win prijzen ter waarde van € 4.000! Laat je voorspelling achter in een reactie onder dit artikel. Nog geen account? Registreer je dan hier.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties