Verwarring over gridpositie Verstappen: waarom het toch P7 is op Monza Max Verstappen
Max Verstappen

Verwarring over gridpositie Verstappen: waarom het toch P7 is op Monza

Verwarring over gridpositie Verstappen: waarom het toch P7 is op Monza

Max Verstappen was waarschijnlijk één van de weinigen die wel meteen doorhad waar hij zelf zou starten tijdens de Grand Prix van Italië. De Red Bull Racing-coureur zei na afloop van de kwalificatie: 'P7 of ik moet al dom zijn.' Dom is hij zeker niet, want de Nederlander heeft helemaal gelijk. Toch waren er genoeg mensen die verwachtten dat zijn gridpositie P4 zou zijn. Waarom dit toch niet het geval is, legt F1Maximaal uit.

Verstappen kwalificeerde als tweede, maar kreeg voor aanvang van het weekend een gridstraf van vijf plaatsen. Dan zak je na een vrij simpele rekensom inderdaad terug naar plek zeven. Echter hadden Carlos Sainz (back of the grid), Sergio Pérez (tien plaatsen) en Lewis Hamilton (back of the grid) achter hem ook gridstraffen. Logischerwijs zakt Verstappen dan eerst zijn aantal plekken terug, waarna de andere straffen gehanteerd worden.

Dat zou betekenen dat de 24-jarige Limburger van P7 weer wordt gepromoveerd naar de vierde plaats, maar dat systeem is nu al een aantal jaar anders. Sinds 2019 om precies te zijn. Dat jaar ontving Hamilton in Oostenrijk drie plaatsen straf, omdat hij Kimi Räikkönen ophield tijdens de kwalificatie. Hij kwalificeerde als tweede en zou dan vijfde starten. Kevin Magnussen, die oorspronkelijk als vijfde kwalificeerde, had echter ook een straf en zakte vijf plekken weg. Hierdoor ontstond een open gat op de grid en dat moest opgevuld worden.

Oude F1-regel zorgde ook al voor verwarring

Verstappen en Valtteri Bottas schoven toen van P3 en P4 op naar P2 en P3 door de straf van Hamilton en dus lag die vierde plek nog open. Die ging naar de huidig zevenvoudig wereldkampioen. Toen ontstond er, net als dit weekend, ontzettend veel verwarring. Sindsdien heeft de FIA besloten dat wanneer iemand een straf krijgt, diegene ook het aantal plaatsen straf dat hij heeft, moet terugzakken.

Er is wel een uitzondering op die regel en dat is dat de ruimte er wel moet zijn om dat te kunnen doen. Dit weekend in Monza waren er zo veel straffen, dat het vrijwel onmogelijk was voor het grootste deel van de coureurs met straffen om ook daadwerkelijk terug te zakken naar de plek van de straf. Uiteindelijk gebeurde dit alleen bij Verstappen, die vanaf P2 vijf plaatsen zakte.

Vervolgens heb je Sainz met een back of the grid-penalty. Hamilton en Tsunoda hadden die ook en omdat Sainz voor hen kwalificeerde, start hij sowieso voor hen en daardoor vanaf P18. Dan is er Pérez met tien plaatsen straf vanaf P4. Hij zakt terug naar P14 - vooralsnog. Esteban Ocon heeft, net als Verstappen, vijf plaatsen straf vanaf P11 en zakt - ook hier vooralsnog - naar P16. En hier wordt het interessant.

Carlos Sainz kwalificeerde als derde, maar start als achttiende na zijn gridstraf.
Carlos Sainz kwalificeerde als derde, maar start als achttiende na zijn gridstraf.

Verstappen de enige die wél vijf plaatsen kan zakken

Valtteri Bottas heeft vijftien plaatsen straf en datzelfde geldt voor Kevin Magnussen en Mick Schumacher. Voor hen is het simpel: zij kwalificeren achter Ocon en starten ook achter hem. Echter: door de drie back of the grid-penalty's starten Bottas, Magnussen en Schumacher sowieso voor Sainz, Hamilton en Tsunoda. De posities achterin zijn nu als volgt: P20 Tsunoda, P19 Hamilton, P18 Sainz, P17 Schumacher, P16 Magnussen en P15 Bottas.

Pérez en Ocon hebben de ruimte niet meer om correct teruggezet te worden. Ja, P14 ligt als het ware open, maar doordat Ocon na zijn straf altijd achter Pérez zou starten, gaat de veertiende plaats naar de Fransman. Pérez incasseert plek dertien. Zij starten ook voor Bottas, Magnussen en Schumacher, omdat Pérez en Ocon voor het drietal kwalificeerden. Dat zij meer plaatsen straf hebben, maakt niets uit. Anders zou Ocon wel voor Pérez starten, maar dat gebeurt dus niet.

Dan nu terug naar de voorkant van het veld, waar Verstappen dus wél de ruimte heeft om vijf plaatsen te zakken. De Red Bull-coureur is dan ook technisch gezien de enige die wel start op de plek waar hij anders ook zou starten met zijn straf. Hierdoor kunnen Daniel Ricciardo, Pierre Gasly en Fernando Alonso ook voorbij aan Verstappen op de grid, ondanks dat zij als achtste, negende en tiende kwalificeerden. Zij moeten namelijk de gaten tussen P2 en P6 opvullen die Verstappen openliet na zijn straf.

Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)

Wint Max Verstappen vanaf P7 in Italië? Zet in en krijg 1,72 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws