Max Verstappen startte de Grand Prix van Italië vanaf pole position, maar moest strijden tegen Lando Norris om die eerste plaats bij de start veilig te stellen. De Nederlander kwam wat naast de baan, Norris liet weinig ruimte, maar de analisten vinden dat de coureurs het allemaal goed hebben opgelost zonder al te veel gezeur.
Op zaterdag liet Max Verstappen weer zijn talent zien. Op het circuit Autodromo Nazionale Monza was Verstappen de snelste en daarmee pakte hij de pole position. Hij mocht de race op zondag daarom vanaf de eerste plaats starten, maar dat is op The Temple of Speed niet per se een voordeel.
Gewaagde actie
Bij de NOS Formule 1 Podcast bespreken ze de start van de Grand Prix. Die verliep zoals autocoureur Nick Catsburg wel had verwacht. 'De start was zoals zo vaak in Monza. Degene die van pole start, die gaat niet als eerste het tweede rechte stuk op en dat gebeurde nu ook weer. Dat heb je daar vaak. Dat hoort ook wel een beetje bij het circuit', legt hij uit. Op Monza heeft de slipstream veel effect. Het is daarom makkelijker om juist niet vanaf de eerste startplaats te starten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen had het vanaf pole dus wat lastig. 'Hij had geen fantastische start', zag autocoureur Jeroen Bleekemolen. 'Gewoon oké, maar Norris was beter weg.' De twee kwamen elkaar daardoor vlak na de start al tegen. Verstappen bleef op het asfalt, Norris kwam met zijn wielen in het gras terecht maar gaf niet op.
'Norris deed wel een gewaagde actie', complimenteert Bleekemolen de Brit. 'Die werd een beetje op het gras gedrukt. Hij hield toch het gas erop en zat er uiteindelijk achter, maar hij gooide hem er toch naast.' Verstappen en Norris gingen daardoor samen door de eerste bocht. 'Dat vond ik wel mooi dat hij dat deed, ook met het wereldkampioenschap on the line. Hij nam dat risico.'
Heel netjes opgelost
Verstappen wilde uiteindelijk niet te veel risico nemen en nam de bocht daarom niet helemaal zoals het hoort. 'Verstappen sneed af, dus toen werd het wel heel spannend', vertelt Bleekemolen. Wat ga je doen? Plek teruggeven of niet?' Van Red Bull Racing moest Verstappen de plaats teruggeven, omdat hij anders wellicht een straf zou krijgen.
Na de boordradio van Gianpiero Lambiase besloot Verstappen de positie dan ook terug te geven aan Norris, een oplossing waar Catsburg tevreden over is. 'Dat hebben ze eigenlijk heel netjes opgelost zo. Geen straffen, eventjes omwisselen en weer gaan racen', aldus Catsburg. 'Ik vond het een nette oplossing zo omruilen en daarna weer verder racen zonder al te veel gekkigheid, zonder te veel straffen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Catsburg vindt het goed dat Verstappen de positie teruggaf aan Norris. 'Ik vond het wel terecht dat Max eigenlijk die positie terug moest geven. Hij ging ook wel heel makkelijk even wijd', is hij van mening. 'Ik denk dat ze wilden voorkomen dat ze tegen elkaar aan zouden rijden. Natuurlijk liet Lando hem weinig ruimte, maar Max stak hem wel heel makkelijk af.'
Beide coureurs lieten nog wel van zich horen via de boordradio. Norris vond dat Verstappen hem op het rechte stuk al op het gras had geduwd. Verstappen vond dat Norris hem geen ruimte liet in de bocht. 'Natuurlijk moeten ze op de radio voor zichzelf pleiten. Dat doen we allemaal', zegt Catsburg. 'Ze kunnen net zo goed de politiek in af en toe, maar ja, dat hoort er wel bij.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties