Britse analist zag Verstappen worstelen: 'Zat 0,5 seconde onder het tempo van de Ferrari' Opinie
Opinie

Britse analist zag Verstappen worstelen: 'Zat 0,5 seconde onder het tempo van de Ferrari'

Britse analist zag Verstappen worstelen: 'Zat 0,5 seconde onder het tempo van de Ferrari'

F1-analist Mark Hughes zag Max Verstappen echt worstelen met zijn RB20 op de eerste dag van het Grand Prix-weekend in Emilia-Romagna. Verstappen leek moeite te hebben om het tempo van de Ferrari van Charles Leclerc en de McLaren van Lando Norris bij te houden, waardoor Hughes vreest dat de Nederlander wel eens door het veld kan terugzakken op de zondag.

Verstappen begon niet al te best aan zijn Grand Prix-weekend in Imola, en kreeg tijdens de eerste vrije trainingen op het circuit van Emilia-Romagna met verschillende problemen te maken. Zo klaagde de drievoudig wereldkampioen meerdere keren over een gebrek aan grip, en ging hij zelfs de grindbak in. Ook F1-analist Hughes zag Verstappen worstelen. 'Red Bull en Max Verstappen worstelden zich door de vrijdagtraining voor de Grand Prix van Emilia Romagna in de Formule 1, daar is geen twijfel over mogelijk', zo begint Hughes zijn analyse van de vrijdag op Imola voor The Race. 'Ja, uit de GPS blijkt dat Red Bull met minder vermogen reed dan de anderen. Maar dat verklaart niet alles.'

Hughes zag dat Verstappen in VT1 drie keer van de baan ging, vanwege problemen met de mediumbanden, terwijl hij in VT2 juist moeite had met de zachte band. Uiteindelijk kon Verstappen daardoor de snelle rondetijden van zijn concurrenten niet bijhouden. 'Hij (Verstappen, red.) zat dus 0,5 seconde onder het tempo van de Ferrari van Charles Leclerc, die de sessie aanvoerde, en was maar net sneller dan teamgenoot Sergio Pérez. McLaren was onomstotelijk de snelste. De ronde die Lando Norris aflegde op Rivazza 1 was 0,25s sneller dan die van Leclerc.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Britse analist vreest voor Verstappen: 'Red Bull moet van de ene op de andere dag veel begrijpen'
Leclerc voerde beide vrije trainingen aan, terwijl Verstappen niet hoger kwam dan P5 (Foto: Pirelli)

De Britse analist zag dat McLaren daarnaast heel snel was in de long runs, en ook in de kwalificatiesimulaties Red Bull leek te kunnen bijhouden. 'Tijdens het rijden met DRS in de kwalificatiesimulatie was de rechte lijn van de McLaren volledig competitief met die van de Red Bull, maar tijdens het rijden zonder DRS in de racesimulatie wist de McLaren zelfs een aanzienlijke rondetijd te winnen van zowel de Red Bull als de Ferrari. Dat is deels te danken aan de motormodus van de Red Bull, maar het suggereert ook iets goeds over de aerodynamische efficiëntie van de McLaren-upgrade die in Miami werd geïntroduceerd.'

Heeft Verstappen nog een kans?

Ook bij Leclerc zag het er in de 'zwaar opgewaardeerde Ferrari' goed uit, waardoor Hughes vreest voor de kansen van de Oostenrijkse renstal op zondag. 'Red Bull moet van de ene op de andere dag veel begrijpen, terwijl het probeert de sweet spot van de auto te vinden, die ook een belangrijke aerodynamische update ondergaat. Maar nu McLaren en Ferrari met hun eigen updates echte winst hebben geboekt, is dat genoeg of gaat Verstappen echt vechten in het peloton?', sluit Hughes af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws