Ferrari heeft haar beste weekend van het seizoen achter de rug. Charles Leclerc pakte met een tweede plek het beste zondagsresultaat, en Lewis Hamilton zorgde met zijn vijfde plek ervoor dat Ferrari hard inliep op Mercedes en Red Bull Racing. Toch was er ook weer enige frustratie merkbaar over de boordradio bij de Engelsman. Analisten Ho-Pin Tung en Indy Dontje denken dat Frédéric Vasseur moet ingrijpen.
Hamilton kwam duidelijk snelheid tekort. De Brit wist wel twee plekken op te schuiven, nadat Isack Hadjar en Fernando Alonso hun eerste pitstop maakten, maar in de tweede helft van de race groeide de achterstand op de top vier steeds verder. Dit bood Verstappen de kans om zijn stints langer door te trekken, in de hoop op een Safety Car of rode vlag. De Nederlander lag voor zijn laatste pitstop zo'n vijftig seconden voor Hamilton.
Ja of nee
Met zo'n tien ronden te gaan vroeg Hamilton aan race engineer Riccardo Adami of hij nog steeds een minuut achter de kopgroep reed. De Italiaan reageerde met een lang antwoord, waarbij hij de hele situatie van de kopgroep van vier coureurs uitlegde, maar geen antwoord gaf op de vraag. Hamilton gaf dat dan ook gefrustreerd aan bij zijn team, waarna Adami liet weten dat de achterstand zo'n 48 seconden was.
Na de race, waarin Hamilton dus op bijna een minuut achterstand eindigde, hoorde de Ferrari-coureur helemaal niks meer van zijn engineer. Na de radiostilte vroeg Hamilton dan ook of Adami boos op hem was. Daarna volgt een lange radiostilte. 'We zullen het er maar op houden dat hij in de tunnel slecht bereik had', zo lacht Tung bij de nabeschouwing van Viaplay om het pijnlijke moment.
Tung vindt wel dat Hamilton gelijk heeft. 'Je moet het ook niet zo ingewikkeld maken. Lewis vraagt of hij een minuut achterstand heeft. Die vraag kun je gewoon met ja of nee beantwoorden. Hamilton heeft heel lang samengewerkt met Peter Bonnington. De engineer is de belangrijkste persoon in het team voor de coureur. Die relatie moet heel goed zijn. Dit kost gewoon performance.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari moet ingrijpen
Collega Dontje is nog uitgesprokener. 'Het liep ook al niet lekker met Carlos Sainz. Ik vind dat hij weg moet', vertelt de GT3-coureur. 'Hij heeft nu een zevenvoudig wereldkampioen in de auto zitten, en die verwacht wel wat van je. Adami presteert gewoon niet.' Adami werkte voor Sainz ook al samen met Sebastian Vettel.
'Hamilton mag ook het beste van het beste verwachten', vindt Dontje. 'Als ze mee willen doen, moeten ze op alle vlakken beter presteren. Het is alleen maar goed dat hij iedereen op scherp zet. Frédéric Vasseur heeft bij Ferrari de engineer bij Charles Leclerc gewisseld. Ik snap niet dat ze niet meteen ingrijpen. Hamilton zou dat moeten kunnen verlangen.' Leclerc werkte eerst samen met Xavier Padros en heeft sinds 2024 Bryan Bozzi als nieuwe engineer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties