Max Verstappen is heus niet de enige Nederlander die goed vertrouwd is met de Red Bull Ring. Kas Haverkort en Jaap van Lagen kennen het circuit in Spielberg ook perfect dankzij hun activiteiten in de Porsche Supercup. Ze weten welke uitdagingen op hun landgenoot afkomt. Tegelijkertijd is er bij hen weinig twijfel: Verstappen gaat gewoon voluit voor zijn kans.
Haverkort schetst bij NOS precies wat het circuit inhoudt. 'Het circuit nodigt uit tot een inhaalrace. Er zijn veel lange, rechte stukken, waar coureurs voordeel uit de slipstream halen. Daardoor kom je met een hogere snelheid bij de bocht aan dan de coureur voor je. Dan wordt het remmen. In bocht 2 kan je bijvoorbeeld van ver komen en nog een poging wagen om er voorbij te steken. Daardoor is er veel actie, maar er kan er ook veel misgaan.'
Kans op crashes
Van Lagen waarschuwt ook voor mogelijke crashes. 'Je komt in ons geval met 280 kilometer per uur aan, in de Formule 1 zelfs met 330 of 340 kilometer per uur. Dan moet je voor een bocht terug naar een lage snelheid, zo'n 70 kilometer per uur. Dan is het rempunt megabepalend. Als je vijf meter te laat remt, dan maakt dat een groot verschil. Het kan op zo'n snelheid natuurlijk makkelijk dat je net te laat bent en dan kan je een botsing niet meer voorkomen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Vooral de eerste drie bochten zijn lastig om in te schatten. 'Dat zijn de bochten waarvoor je van een hoge naar lage snelheid gaat. Daar zijn de meeste aanvaringen.' In de eerste ronden is het hiervoor nog meer oppassen. 'Dan ligt het veld namelijk nog dicht bij elkaar. Als er dan één te laat remt, ontstaat een kettingreactie.' Als Verstappen maar niet in zo'n situatie terechtkomt. 'Als je allebei nadenkt, kan je zo'n botsing voorkomen', nuanceert Haverkort. In de autosport houdt echter niet iedereen het hoofd koel. 'Aanrakingen gebeuren vaak in een milliseconde. Een ongeluk zit in een klein hoekje.'
Straf kan race bepalen
Van Lagen heeft enige ervaring met een aanrijding op de Red Bull Ring. 'Ik ben er ook wel eens aangereden. Iemand achter mij kreeg de auto net niet op tijd stil en daardoor kreeg ik een tikje op de bumper. Je hebt maar een klein tikje nodig. Je wil ook niet dat je iemand raakt, want als de ander begint te spinnen, krijg je een straf en dan is de race verloren.' Dat moet de vrees zijn van elke coureur.
We kunnen besluiten dat koelbloedigheid een cruciale eigenschap is voor alle coureurs in de autosport op dit circuit. 'Alleen dan kan je dit soort aanvaringen voorkomen. In het heetst van de strijd merk je ook weleens dat je sneller bent dan de auto voor je en ruik je je kans. Dan denk je soms dat je wel iets later kan remmen.' Het moet dan nog blijken of die gedachte ook strookt met de realiteit.
Verstappen gaat zeker voor zijn kans
Dat brengt ons bij Max Verstappen. Haverkort probeert in te schatten hoe de race voor hem zal verlopen. Haverkort zegt dan wel dat inhalen mogelijk is in Oostenrijk, maar dat kan ook niet op alle plekken. Vaak is het beste om de coureur voor je te volgen en door druk te zetten een fout af te dwingen. 'Hij gaat natuurlijk wel proberen in te halen, al zal hij ook moeten nadenken over zijn strafpunten. Hem kennende zal hij er alles aan doen om te winnen. Als hij de kans krijgt, gaat hij er gewoon voor.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties