Hughes benoemt belangrijkste verschil Hamilton en Russell: 'Weet beter wat de auto vraagt' Opinie
Opinie

Hughes benoemt belangrijkste verschil Hamilton en Russell: 'Weet beter wat de auto vraagt'

Hughes benoemt belangrijkste verschil Hamilton en Russell: 'Weet beter wat de auto vraagt'

F1-analist Mark Hughes vergelijkt de snelle rondes van George Russell en Max Verstappen van tijdens de kwalificatie in Canada. Het valt de Britse journalist daarbij op dat Russell veel beter de W15 lijkt te begrijpen dan teamgenoot Lewis Hamilton. Ook stelt Hughes zich de vraag of het effect van de nieuwe voorvleugel van Mercedes al duidelijk te zien is.

Doordat de weersomstandigheden tijdens de kwalificatie in Canada wel goed waren, in tegenstelling tot de verregende sessies op de vrijdag, en de coureurs daardoor op slicks konden rijden, denkt F1-analist Hughes dat er wel een eerlijke vergelijking kan worden gemaakt tussen de resultaten van Mercedes en Red Bull in Canada. De Brit zag daarbij vooral dat de nieuwe voorvleugel van Mercedes zijn vruchten al gelijk afwierp. 'De nieuwe voorvleugel die werd geïntroduceerd op Russells auto in Monaco en hier vanaf VT3 op beide auto's wordt gebruikt, is speciaal ontworpen om het set-up-venster van de W15 te verbreden', legt Hughes uit in zijn analyse voor The Race. 'Met de originele vleugel had je goede grip achter op hoge snelheid, maar onderstuur bij lage snelheden.'

Volgens Hughes is de nieuwe voorvleugel een stap vooruit voor Mercedes, hoewel de Duitse renstal in Montréal het nieuwe onderdeel nog niet helemaal goed heeft kunnen testen. 'Het bochtensnelheidsbereik in Montreal is klein, dus laten we niet al te snel conclusies trekken. Als het werkt in het veel grotere bochtenspectrum van Barcelona, kan Mercedes er wat zekerder van zijn (dat het een stap vooruit heeft gezet, red.).' Hughes denkt daarnaast ook dat Mercedes in Canada een voordeel heeft ten opzichte van Red Bull betreffende het aanvallen van de kerbstones, waardoor de bolides van Mercedes en Red Bull nog niet goed met elkaar vergeleken kunnen worden.

Verschil Russell en Verstappen

Hughes vergelijkt wel de snelle rondetijd van Russell en Verstappen. De twee coureurs wisten precies dezelfde tijd te rijden in de kwalificatie, maar doordat Russell de tijd eerder op de klok zette, ging hij er met de polepositie vandoor. Ondanks dat de twee exact dezelfde tijd reden, valt het Hughes op dat beide coureurs hun snelste rondes op een hele andere manier opbouwde. 'De Mercedes laat de Red Bull achter zich in de acceleratiezones van de langzame bochten, terwijl de Red Bull (of Verstappen) tijd wint van de Mercedes bij het ingaan van die bochten. Verstappen komt zo met een voorsprong van een tiende aan in bocht zes, en hij komt met een voorsprong van 0,25 seconden uit bocht 6-7. Maar in de aanloop naar de chicane van bocht 8-9 haalt de Mercedes bijna alle tijd weer terug.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen redbullracing zaterdag canada
Hughes zag Verstappen en Russell aan stuivertje wisselen doen in hun opbouw van de snelle rondes (Foto: Pirelli)

De Britse analist ziet de Mercedes en Red Bull de rest van de ronde zo stuivertje wisselen, tot 'op het rechte stuk de Mercedes weer een voorsprong pakt, met nog een extra tiende voor Russell dankzij een tow van Albon. Bij de laatste chicane heeft Russell daarom een voorsprong van 0,1 seconde. Verstappen pakt die voorsprong terug met een agressieve run door die laatste veeleisende bocht.'

Russell beter overweg met W15

Volgens Hughes zijn de verschillen tussen de Red Bull en de Mercedes of door het gekozen vleugelniveau, of door de kortere versnelling van Mercedes, of misschien toch door het verschil in rijstijl tussen Russell en Verstappen. 'Als je Russells ronde vergelijkt met die van Hamilton, is het patroon vergelijkbaar met Russell vs Verstappen. Hamilton neemt meer snelheid mee naar binnen, maar verliest bij het uitkomen meer dan wat hij heeft gewonnen bij het insturen. Het lijkt erop dat Russell goed weet wat de auto van hem vraagt', aldus Hughes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws