verstappen russell zondag canada 12 Opinie
Opinie

Kravitz zoekt de oorzaak van alles in Qatar: 'Een nasleep van hoe benadeeld Verstappen zich daar voelde'

verstappen russell zondag canada 12

Red Bull Racing deed na afloop van de Grand Prix van Canada nog een poging om Max Verstappen de winnaar te maken. De Nederlander kwam als tweede over de streep, maar werd verward door een plotselinge remactie van George Russell. Ted Kravitz denkt dat de oorzaak van al het gedoe met Russell uit Qatar komt en dat het ook niet zo snel meer goed gaat komen.

'Wat Red Bull deed, na de kwalificatie, was een bezoek brengen aan de wedstrijdleider om te zeggen: let hier even op', begint Simon Lazenby in de Sky Sports F1 Show. Hij verwijst naar de opmerkingen van Russell over de strafpunten van Verstappen. Christian Horner wilde dat de FIA erop zou letten dat er geen dingen gedaan zouden worden die niet mogen, omdat Verstappen elf strafpunten heeft.

'Het punt is: het duurde vijf uur', vervolgt Lazenby over het protest en de uitslag. 'Ze klaagden over een inhaalactie van coureur één achter de safetycar. Wat je ironisch zou kunnen noemen: de pot verwijt de ketel. Als je teruggaat naar Abu Dhabi 2021, was een van de protesten die afgewezen werd door de stewards dat van Mercedes. Ze klaagden toen ook dat Verstappen achter de safetycar had ingehaald.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen 2025 spanje race red bull racing george russell
Russell reed achter Verstappen in Spanje, de rollen waren omgedraaid in Canada.

Het punt van Lazenby is dat het telkens opnieuw gebeurt. 'Wolff noemde het beschamend, Horner noemde het pragmatisch. Het voelt wel een beetje als onnodig gedoe, of niet?' stelt Lazenby. 'Twee dingen hierover', neemt Kravitz over. 'Dit is allemaal een nasleep van Red Bull en Verstappen die zich benadeeld voelden omdat Russell vorig jaar zijn best deed om hem een straf aan te smeren. Dat lukte ook.'

Zorgen van Red Bull

Verstappen zou Russell toen in de weg hebben gezeten en kreeg bij de stewards vervolgens één plek gridstraf, waardoor hij zijn poleposition verloor. Verstappen was not amused. 'Red Bull dacht: nou, dan krijg je dit terug. Ten tweede maakt Red Bull zich terecht zorgen dat als Max een onzinnige straf krijgt voor niets, dat ze dan naar hun thuisrace in Oostenrijk zouden moeten gaan met alleen Tsunoda en bijvoorbeeld Hadjar of Lawson', zegt Kravitz.

Hij denkt dat het terecht is dat Red Bull daar geen zin in heeft, want zonder Verstappen is de auto nergens. 'Dan hebben ze de achtste, negende of zelfs tiende snelste auto. Dus als Max niet in de Red Bull zit, is het gewoon geen snelle auto. Wat ik ten derde raar vond: de race was al gedaan', zegt de Brit vervolgens over het argument van Mercedes. De Duitse renstal zei dat 'het niet zeker was of de race achter de safetycar zou eindigen'.

Op de boordradio is te horen dat Russell instructies krijgt voor 'de laatste drie ronden' van de race. 'Er zou geen herstart meer komen. Ik denk dat alle coureurs dat wel doorhadden, dus George zat niet echt in een positie waarin hij moest nadenken over zijn banden. Dus konden spelletjes gespeeld worden. Toen maakte Red Bull zich zorgen over de mogelijkheid dat Max een straf zou krijgen, maar hij haalde niet volledig in, dus dat was in orde.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen red bull 18 sunday montreal 2025
Red Bull heeft vaker het idee gehad dat ze benadeeld worden door de FIA.

Kravitz denkt dat Red Bull direct koos voor de aanval omdat ze wilden voorkomen dat Verstappen een straf zou krijgen. 'Vanuit hun perspectief gold: de beste verdediging is aanval. Dus vielen ze George aan vanwege vermeende onsportieve intenties. Misschien om daarmee vóór te zijn op een eventueel oordeel van de stewards. Red Bull was hier wel echt serieus mee bezig. Ze stonden aan de pitmuur met Horner, Knowles, Vermeulen, Marko', somt hij op.

Rode vlag en een herstart?

De Sky Sports-pitreporter was de enige die Horner even kon spreken na afloop. Zijn mediasessie met de schrijvende pers werd uitgesteld omdat ze tijd nodig hadden om het protest voor te bereiden. 'In hun ogen was het duidelijk wat George aan het doen was. Ik vroeg Ron Meadows van Mercedes nog of ze het aan gingen kaarten bij de stewards en hij zei: nee, we hebben geen probleem met de actie van Max', meldt Kravitz.

'Misschien was het gewoon omdat hij de positie teruggaf', oppert Lazenby. 'Dat is het hele punt. Daarom was er geen probleem. Het was wel jammer dat de race onder de safetycar eindigde', vindt de Brit. 'Er werd nog gezegd dat Russell zo hard remde omdat de safetycar zo langzaam reed, want die wilde er nog één raceronde uitpersen. Jacques Villeneuve stelde nog: hadden ze niet gewoon met een rode vlag moeten komen en daarna met een herstart?'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws