verstappen piastri emiliaromagna zaterdag 2025 Opinie
Opinie

Kalff haalt hard uit naar McLaren: 'Het zijn echt klunzen wat dat betreft'

verstappen piastri emiliaromagna zaterdag 2025

Het afgelopen raceweekend is niet verlopen zoals McLaren het zich had voorgesteld. Het is niet alleen zo dat Piastri en Norris Verstappen niet de baas konden, ze konden zelfs nauwelijks twijfel creëren. Nadat hij de leiding veroverde, vreesden de Viaplay-analisten op geen enkel moment dat de overwinning van Verstappen nog in gevaar zou komen. Vooral Allard Kalff is streng voor McLaren.

In Vroooom, het praatprogramma van Viaplay rond de samenvatting van de Grand Prix, hadden ze ook aandacht voor de pitstops. Die gingen nu beter bij Red Bull Racing ten opzichte van McLaren, terwijl het al geregeld omgekeerd is geweest. 'Dat kan gebeuren af en toe', schrikt Kalff er niet van. Hij weet wel waarom na het uitvallen van Antonelli de pitstop van Red Bull beter uitpakte. 'Dat is heel simpel. Max had nog een nieuwe set harde banden liggen. Die wilde hij gebruiken om nog tien rondjes voluit te gaan. Die set banden werd op de auto geplaatst. De banden van Norris waren één ronde oud, die waren bijna nieuw. Leclerc en Piastri konden niet naar binnen, want die hadden geen banden meer. Ze hadden alleen nog softs, maar die zouden het aantal resterende ronden niet volhouden.'

Verstappen had het onder controle

Indy Dontje ziet er ook iets bemoedigends in dat de pitstops bij Red Bull vlekkeloos verliepen. 'De pitstops gingen echt super. Dat is goed om te zien. Deze keer zat het foutje bij McLaren.' Verstappen had al een geruststellende voorsprong bij elkaar gereden, tot de safety car moest uitrijden. Tom Coronel bleef er rustig onder. 'Ik had zo veel vertrouwen dat het allemaal goed kwam. Je zag hem constant wegrijden. Max had gewoon de overhand. Hij had het beter onder controle. Dit was zo mooi.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

McLaren kon Verstappen zelfs amper doen twijfelen: 'Max had gewoon de overhand'
Verstappen nam na de herstart opnieuw afstand van de rest.

Het was opvallend om te zien dat Verstappen na de herstart weer simpelweg afstand kon nemen. 'Het goede was: Piastri reed op P2 maar zijn banden waren best oud. Als je oude banden hebt en je rijdt achter de safety car, dan gaat de bandentemperatuur naar beneden. Dan heb je de eerste paar ronden gewoon geen grip', verklaart Kalff. Coronel maakt Verstappen ook wel een compliment voor de timing waarop hij weer op het gaspedaal duwt. 'Max vertrekt op een heel slim moment en zo creëer je het gaatje.'

Vreemde timing voor pitstop Piastri

Kalff bedenkt zich dat het bandenmanagement bij Red Bull een stuk beter ging in de Grand Prix van Emilia-Romagna. 'In Imola had je de zachtste banden en die hielden het redelijk vol bij Red Bull. Dat is ook fijn.' Niet alleen de uitvoering van de pitstops was in orde, ook de timing klopte. Dat is een groot verschil met McLaren. 'Bij het team rond Piastri zaten ze met de handen in het haar en wisten ze ook niet waarom hij zo vroeg naar binnen ging. Ik heb geen idee wat daar misgelopen is. Ik begrijp er helemaal niets van dat ze Piastri daar tussenuit halen. Ze geven de kans op de overwinning weg. Dat hebben ze vorig jaar ook heel vaak gedaan. Het zijn echt klunzen wat dat betreft.'

Tom Coronel ziet een groot verschil in aanpak tussen deze twee topteams. 'Bij Red Bull gaan ze all-in en spelen ze alles of niets. Bij McLaren spelen ze altijd op safe.' Kalff is het daar volledig mee eens. Dat is voor hem een kans om zijn kritiek op McLaren nog eens kracht bij te zetten. 'Ze kijken altijd naar achteren', voegt hij er nog aan toe.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws